کد خبر: ۲۶۸۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 02
گاهی هم درد نشان‌دهنده این است که سطح اکسیژن خون فرد افت کرده که اگر بیمار در منزل باشد برای بررسی سطح اکسیژن خون حتما باید به پزشک مراجعه کنند.
شفاآنلاین>سلامت>متخصص طب فیزیکی با تأکید بر اینکه در یک سوم افراد ممکن است دردهای عضلانی جزء اولین دردها و درواقع شروع علامت‌های ابتلا به کرونا باشد، عنوان کرد: معمولا این دردها مدتی دو هفته‌ای دارند.

به گزارش شفاآنلاین:کامران آزما در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه درگیری سیستم عضلانی یکی از نشانه‌‌های ابتلا به کروناست، گفت: یکی از شایع‌ترین علامت‌های درگیری اسکلتی، دردهای عضلانی است که الگوی خاصی دارد و عموما بعد از شروع تب و سرفه فرد دچار درد عضلانی می‌شود، ولی در یک سوم افراد هم ممکن است که دردهای عضلانی جزء اولین دردها و درواقع شروع علامت‌ها باشد، در 60 درصد موارد بیماران کرونایی از دردهای عضلانی شکایت دارند، معمولا این دردها مدتی دو هفته‌ای دارند و گاهی هم ممکن است که بیماران حتی تا هفته‌ها و ماه‌ها هم از آن درد عضلانی شکایت داشته باشند، درواقع تمام بدن درگیر این دردها هست، ولی درد بیشتر عضلات بزرگ را درگیر می‌کند و در ناحیه شانه، کمر، ران بیشتر است. 


وی ادامه داد: این دردها حتی با لمس یا حرکت بیشتر می‌شود و کسانی که بستری می‌شوند درد شانه و بازو در آنها زیاد است و بیماران کرونایی هم داریم که ممکن است در ابتدا با این دردها مراجعه کنند، توجه کردن به این دردها خیلی مهم است از آنجا که ممکن است برخی ارتباطی بین این دردها و کرونا ندهند و این تشخیص‌شان را به تأخیر انداخته و در جامعه به عنوان ناقل باعث گشترش بیشتر بیماری شده و عوارض دیگر بیماری هم در آنها بیشتر و دوره بیماری هم طولانی‌تر شود. اگر دردهای عضلانی در این افراد شدت پیدا کرده، یا اینکه از نظر شدت تغییر ناگهانی رخ دهد ممکن است نشان‌دهنده تخریب عضله باشد. گاهی هم درد نشان‌دهنده این است که سطح اکسیژن خون فرد افت کرده که اگر بیمار در منزل باشد برای بررسی سطح اکسیژن خون حتما باید به پزشک مراجعه کنند.  


این پزشک متخصص با اشاره به اینکه در این افراد شاهد ضعف و لاغری هم هستیم، عنوان کرد: گاهی این ضعف ناشی از ضعف عضلانی است، علاوه بر آن درگیری اعصاب محیطی و سیستم‌های عصبی هم ممکن است ضعف و لاغری ایجاد کند، البته خود ضعف عضلات در برخی از موارد نشان‌دهنده عوارض داروهایی است که بیماران مصرف می‌کنند و گاهی هم کاهش قدرت عضلانی ممکن است به دلیل استراحت بیش از حد باشد، مخصوصا در افرادی که بستری هستند و همین بی‌حرکتی‌ها ضعف عضلانی را در آنها تشدید می‌کند. همچنین از دیگر مهمترین علامت‌ها در کرونا خستگی است، چیزی حدود دو سوم افراد شکایت از خستگی دارند که در برخی از آنها این خستگی بسیار شدید است تا آنجا که حتی دست شستن و پیاده‌روی مختصر هم آنها را خسته می‌کند و این خستگی باعث می‌شود که مدت‌های زیادی استراحت کنند که همین مسئله هم باعث دردهای عضلانی و مشکلات بیشتری خواهد شد. 


آزما با تأکید بر اینکه یکی دیگر از علائم ابتلای به کرونا، دردهای مفصلی و خستگی مفصل است، اظهار کرد: این دردها ممکن است مچ دست و پا، زانو و بازوها را درگیر کند، برخی از بررسی‌ها نشان داده که شدت درد در مچ دست ممکن است با شدت بیماری هم همخوانی داشته باشد که برخی این را تأیید نمی‌کنند. مثلا در بیماران آرتروئید روماتوئید، بیماری کرونا ممکن است با شعله‌ور شدن علامت‌هایی که از قبل وجود داشته یعنی تشدید علائم خودش را نشان دهد.  


وی با اشاره به اینکه البته این دردها هم یک سری خصوصیات دارد، گفت: مثلا خستگی این افراد در تمام طول روز وجود داشته و با استراحت کاهش پیدا نمی‌کند اما کم است، در افراد سالمند این دردها و خستگی‌ها بیشتر است، البته این دردهای اسکلت عضلانی جزء دردهای غیراختصاصی است و با اینکه مهم بوده و باید به آنها توجه کرد ولی معمولا به عنوان تأیید در تشخیص به کار برده نمی‌شود، یعنی کمک به تشخیص می‌کند اما ممکن است به کرونا هم ربطی نداشته باشد چون خستگی دلائل بسیاری دارد، همین استرس‌های ناشی از کرونا می‌تواند برای فرد خستگی ایجاد کند، یعنی اگر فرد تنها دچار خستگی بوده و سایر علائم را نداشته باشد ممکن است علت‌های دیگری برای درد وجود داشته باشد. 


این فیزیوتراپیست در خصوص چگونگی بهبود این دردها نیز گفت: مشکلات اسکلت عضلانی معمولا یک سیر دوهفته‌ای دارد، اما خستگی ممکن است مدت‌ها طول بکشد، 50 درصد از افراد کرونایی که ظاهرا بهبود پیدا کرده‌اند، بعد از دو ماه هنوز از خستگی شکایت دارند، این خستگی ممکن است تا آنجا پیش برود که فرد سندروم خستگی مزمن پیدا کند، که علائم دیگری روی آن سوار شود، برای رفع خستگی‌ها نوشیدن مایعات خیلی مهم است، استراحت‌ها و چرت‌های متناوب، استفاده از مسکن، را مقداری بهبود می‌بخشد، این دردها اغلب بعد از مدتی بهبود پیدا می‌کند اما اگر ادامه‌دار شد باید اقدامات طب توانبخشی با روش‌های غیردارویی درمان درد بر روی این افراد انجام شود. 


وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از دردها ممکن است در کمر تمرکز داشته باشد، یادآور شد: اما کمردرد بیشتر در افرادی دیده می‌شود که سابقه قبلی هم داشتند ولی درد با کرونا تشدید شده، در واقع در این افراد اگر کمردرد به طور ناگهانی افزایش پیدا کند و این دردها همراه با علائم دیگری هم باشد می‌تواند دلیل ابتلا به کرونا باشد، ممکن است دردکمر جزء اولین دردها بوده و یا در برخی از افراد هم جزء علائم ثانویه باشد، البته برخی از اسپاسم‌ها و دردهای عضلانی هم ممکن است به دلیل بی‌حرکتی و کم‌تحرکی ناشی از خانه‌نشینی این روزها باشد. 


آزما در پایان با توصیه‌های ورزشی به افراد کرونایی بیان کرد: افرادی که کرونای خفیف دارند می‌توانند ورزش را با شدت کمتر شروع کنند، اگر بیماری شدت داشت و علامت‌های درگیری قلبی و عروقی هم در آنها دیده شد، بهتر است ورزش را دو تا سه هفته بعد از بهبودی با شدت متوسط و ممتد شروع کرده و ترکیبی از ورزش‌های مقاومتی، هوازی و تعادلی را دو روز در هفته داشته باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: