کد خبر: ۲۶۸۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 02
در طرح محله محور به کمک بسیج و هلال احمر و خیرین و نیروهای بهداشت، افراد غربالگری می‌شوند.
شفاآنلاین>سلامت>مبارزه با ویروس کرونا در گام چهارم بر پایه سه اصل شناسایی و تشخیص زودهنگام، قرنطینه زودهنگام و درمان بیماران استوار شده و این مسیر دشوار را می‌توان گسترده‌ترین روش مدیریت بیماری کووید ۱۹ دانست که سختی‌های خاص خود را دارد.

  به گزارش شفاآنلاین:تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴۸ هزار و ۶۲۸ نفر رسیده و محدودیت‌هایی که از پنجم آبان به تناوب ابتدا در ۴۳ شهرستان و سپس در ۴۶ شهرستان اجرایی شده، به نظر موفق بوده است.

این در حالیست که محدودیت‌های کرونایی که از ابتدای آذر ماه در ۱۶۰ شهرستان اجرایی شده هم بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا حدودی موفقیت آمیز بوده و اکنون تعداد شهرستان‌های قرمز کرونا در کشور به ۶۴ مورد رسیده است.

محدودیت‌هایی که در شهرهای قرمز در هفته‌های اخیر به جز مشاغل گروه یک، سایر مشاغل را تعطیل و تردد بین شهری و درون شهری را محدود کرد، اما آثار آن توانست وضعیت برخی شهرستان‌ها را از قرمز به نارنجی تبدیل کند و حالا ۳۸ شهرستان از وضعیت قرمز کرونا خارج شده‌اند.

در این شرایط است که گام چهارم مبارزه با کرونا در طرحی مشترک بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان بسیج و جمعیت هلال احمر و سازمان‌های مردم نهاد اجرایی شده تا هم شناسایی به موقع و زودهنگام بیماران انجام شود و هم شرایط قرنطینه برای افرادی که نمی‌توانند در منزل خود قرنطینه باشند، فراهم شود.

کنترل کرونا به صورت محله محور

علی رضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره طرح شهید سلیمانی بیان کرد: این طرح به خوبی در حال جا افتادن است. بسیار به این طرح خوش بین هستیم. زیرا اصولی که در این طرح دنبال می‌شود، بسیار منحصر به فرد است. این بهترین مدلی است که تاکنون وجود داشته، زیرا جایی را هدف قرار داده که باید انجام می‌شد. این طرح محله محور است و مبنا بر اساس پایگاه‌های جامع سلامت است.

وی ادامه داد: در طرح محله محور به کمک بسیج و هلال احمر و خیرین و نیروهای بهداشت، افراد غربالگری می‌شوند. اگر علائم وجود داشته باشد، افراد به مرکز می‌روند. تست‌های تشخیص سریع در اختیار قرار می‌گیرد و افراد به صورت رایگان تست می‌شوند.

رییسی گفت: اگر فرد مثبت باشد، اطرافیان او هم ردیابی و تست می‌شوند. سه تیم شامل مراقبتی، نظارتی و حمایتی هم وجود دارند. این تیم حمایتی به کمک بسیج و خیرین اقداماتی مانند خرید کردن و توزیع بسته‌های معیشتی را انجام می‌دهند. همچنین محل‌هایی به عنوان قرنطینه تعیین شده است، زیرا برخی توانایی قرنطینه شدن در منزل را ندارند و شاید فرد بیمار یا سالمند در منزل آن شخص حضور داشته باشد. حدود هفت هزار تخت قرنطینه‌ای در هتل‌ها آماده شده است. بیمه‌ها در این زمینه کاملا حمایت می‌کنند. وزیر گردشگری هم حمایت کرده و قیمت‌ها را کاهش داده‌اند تا بیمه‌ها راحت‌تر هزینه را پرداخت کنند.

افزایش تست‌های کرونا

نکته دیگری که از ابتدای شیوع کرونا در کشور مد نظر بود، افزایش تست‌های روزانه است. موضوعی که با ساخت کیت‌های تشخیص سریع کرونا در کشور توانسته این روند را تسریع کند.

از آن طرف، تعداد تست‌های PCR هم با حمایت مالی دولت افزایش پیدا کرده است. البته بر اساس اعلام وزیر بهداشت، تست‌های PCR فقط در بیمارستان‌ها انجام خواهد شد.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: کیت‌های تشخیص سریع نیز به سرعت به استان‌های مختلف ارسال می‌شود و به ظرفیت روزانه ۶۰ هزار تست سریع می‌رسیم، اما در بیمارستان‌ها به هیچ وجه نباید از این کیت‌های تشخیص سریع استفاده شود و فقط از تست‌های PCR برای تشخیص در بیمارستان‌ها باید استفاده شود.

وی افزود: ظرفیت ۴۰ هزار تست با کیت PCR حفظ می‌شود، اما در مراکز سرپایی با استفاده از کیت‌های تشخیص سریع باید بعد از ۲۰ دقیقه تکلیف بیماران روشن شود تا تجمع شکل نگیرد.

رییسی نیز در همین رابطه بیان کرد: اکنون ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی، تست‌های تشخیص سریع را دریافت کرده‌اند. انجام این تست‌های تشخیص سریع هم باید ثبت شود. تست‌های PCR فقط در بیمارستان‌ها انجام می‌شود. اگر آزمایش خصوصی تست انجام بدهد و در سامانه ثبت نکند، متخلف است و با آزمایشگاه مربوطه برخورد می‌شود.

کرونا تعلل نمی‌شناسد

هرچند به قول وزیر بهداشت باید در انتظار پیک زمستانه کرونا باشیم، اما افزایش سرعت در مسیر مقابله با کرونا می‌تواند تا حد زیادی باعث کند شدن شیوع بیماری شود. از آن طرف، اجرای محدودیت‌های هوشمند با توجه به وضعیت شهرها از نظر میزان بستری به ۱۰۰ هزار نفر هم تاثیر زیادی خواهد داشت.

در روزهای اخیر که آمار فوت روزانه کمی از ۴۰۰ نفر فوتی فاصله گرفته، شاهد افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به واسطه اجرای محدودیت‌ها هستیم و این روند باید در ماه‌های آتی هم حفظ شود.

در این میان باید به استفاده موثر از خدمات الکترونیک و رهگیری بیماران هم توجه ویژه داشت. پیگیری بیماران و ممانعت از سوار شدن در هواپیما و قطار و اتوبوس و همچنین جلوگیری از حضور افراد مبتلا در اداره‌ها و بانک‌ها، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که آغاز شده و می‌تواند چشم انداز موثری برای زمستان باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در این زمینه گفت: چین با دو ابزار انضباط و سیستم دیجیتال موفق شد. دولت الکترونیک ما باید کامل باشد. چرا برای کارهای بانکی مردم مجبور می‌شوند به بانک مراجعه کنند. این همه دم از الکترونیکی شدن بانک‌ها می‌زنیم، نتیجه‌اش چه شد؟ در روزهای اخیر از سوار شدن بیش از سه هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا در هواپیما و قطار و اتوبوس بین شهری ممانعت شده است.

باید توجه کنیم که ویروس کرونا هیچ وقت تعلل در تصمیم‌گیری را تحمل نمی‌کند و هرچه دقت و سرعت در امور بیشتر شود، سدهای محکم‌تری در برابر کووید ۱۹ شکل می‌گیرد. زیرا همه این امور در کنار هم می‌تواند مبارزه با کرونا در گام چهارم را به نسبت ماه‌های قبل موفق‌تر کند و نباید حتی از بخشی از این اقدامات غفلت کرد.

برچسب ها: گام چهارم ، کرونا ، سه اصل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: