کد خبر: ۲۶۸۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 02
اگر مسافری طبق سامانه وزارت بهداشت، بیمار کرونایی محسوب ‌شود، اجازه سفر ندارد.
شفاآنلاین>سلامت>پس از گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور که تعداد مبتلایان و جان‌باختگان روز‌به‌روز بیشتر شد، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یکی از صریح‌ترین اظهاراتش هشدار داد که اگر به همین منوال پیش برود و مردم و برخی دستگاه‌ها در 
حوزه‌های مختلف رعایت نکنند، به آمار مرگ‌و‌میر سه‌رقمی هم می‌رسیم و اگر این اتفاق بیفتد، کنترل آن بسیار سخت‌تر می‌شود.

 به گزارش شفاآنلاین:پروتکل‌های جدید و سختگیرانه‌تری در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف به اجرا درآمد و به عنوان مثال قرار شد تا ضمن اجرای تعطیلی دوهفته‌ای در تهران و سایر استان‌های قرمز محدودیت‌های مشابهی در استان‌ها و شهرستان‌های نارنجی و حتی زرد رعایت شود. همچنین استعلام وضعیت ابتلای مسافران به ویروس کرونا از طریق سامانه معرفی شده از سوی وزارت بهداشت اجباری و مقرر شد از سفر هر مسافری که از تست مثبت کرونای او کمتر از ۱۴ روز گذشته است جلوگیری شود.
پیش از این محمد اسلامی وزیر راه‌و‌شهرسازی در این باره گفته بود که از روز شنبه اول آذر ماه، ممنوعیت و محدودیت‌های تردد به همراه دیگر پروتکل‌های جدید برای مشاغل و مردم اعلام و اجرایی شده و درصددیم تا از طریق شبکه تلفن همراه بیماران کرونایی را رصد کرده و از تردد آنها به خارج از شهرها، محل کار و دیگر اماکن جلوگیری شود.وی افزود: با مصوبه جدید ستاد ملی مدیریت کرونا هر کسی که تست کرونای مثبت داشته باشد، حق ندارد از طریق سیستم حمل‌و‌نقل عمومی مسافرت کند و بر این اساس به همه بخش‌های حمل‌و‌نقل ابلاغ کرده‌ایم که این مصوبه باید به دقت اجرایی شود. با وجود اجرای این پروتکل‌ها و متصل شدن سیستم صدور بلیت اینترنتی و حضوری همه بخش‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای حمل‌و‌نقل عمومی به سامانه مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اینکه بارها از سوی مسوولان مختلف اعلام شده اگر کسی به کرونا مبتلا می‌شود باید در خانه بماند تا ضمن بهبودی، با رعایت نکات قرنطینه‌ای از گسترش این ویروس به اطرافیان و خانواده جلوگیری کند به نظر می‌رسد مردم آنطور که باید قوانین و مقررات ابلاغ شده را جدی نمی‌گیرند.با وجود اطلاع‌رسانی گسترده در این زمینه که بلیت سفر با وسائل حمل‌ونقل عمومی به مبتلایان به کرونا فروخته نمی‌شود، برخی اقدام به خرید بلیت به صورت اینترنتی یا حضوری کرده‌اند که البته از مسافرت آنها جلوگیری شده است.شهرام آدم‌نژاد معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه اجرای پروتکل اخیر درباره استعلام وضعیت ابتلای مسافران به ویروس کرونا از چهارشنبه هفته گذشته در حوزه ریلی و شنبه هفته جاری در حوزه هوایی تکمیل شد، در این باره گفت: از ابتدای آذر ماه تا‌کنون برای بیش از ۷۰۰ مسافر که تست کرونای آنها مثبت شده و از اعلام نتیجه تست‌شان کمتر از ۱۴ روز گذشته بود، بلیتی صادر نشد.
شهرام آدم‌نژاد  اظهار کرد: اجرای پروتکل‌های بهداشتی در همه حوزه‌های حمل‌و‌نقل از جمله زیر‌بخش‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی همه‌روزه اجرا می‌شود و از ابتدای آذر ماه که استعلام مسافران برای انجام سفرهای داخلی برون‌شهری در همه زیربخش‌های مختلف اجباری اعلام شد، صدور بلیت برای مسافران منوط به اجرای این پروتکل شده و همه سیستم‌های خرید و فروش بلیت سفر به سامانه مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متصل شد.
معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه داد: در زمینه گندزدایی و ضدعفونی همه بخش‌های حمل‌و‌نقل نیز رصد روزانه صورت می‌گیرد و بر اساس آمارهای موجود هزار و ۵۴۰ پایانه مسافری ریلی، جاده‌ای و ترمینال و فرودگاه ضدعفونی می‌شود و ۴۱۰ هزار هواپیما، قطار، اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه پلاک عمومی نیز ضدعفونی شده و می‌شوند.
آدم‌نژاد گفت: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیز از روز نخست ابلاغ در همه حوزه‌ها اجرایی شد بدین‌شکل که در حوزه ریلی با ۵۰ درصد ظرفیت مسافرگیری صورت گرفت و در ابتدا در حوزه هوایی دو ردیف آخر کابین خالی نگه داشته می‌شد و در ادامه شاهد اجرای پروتکل جدید برای رعایت محدودیت ۶۰ درصدی برای پذیرش مسافر بودیم که در این زمینه صنعت هوایی کشور همکاری خوبی داشتند.
وی اظهار کرد: در اجرای این پروتکل‌ها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ارتباطات همکاری لازم را انجام داده‌اند و هر پروتکلی نیاز باشد و به ما ابلاغ کنند اجرایی خواهیم کرد.
امکان استعلام‌گیری رانندگان برای تست کرونای مسافران
در همین حال مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای هم اظهار داشت: هدف ما از اجرای این اقدامات قطع زنجیره شیوع ویروس کروناست و اگر تخلفی اثبات شود به طور قطع راننده یک سال اجازه کار نخواهد داشت و آن شرکت حمل‌و‌نقلی هم تا یک سال تعطیل خواهد شد.
داریوش باقرجوان  ضمن اشاره به محدودیت‌های کرونایی که از ابتدای آذرماه آغاز شده، گفت: همان‌طور که می‌دانید از اول آذرماه صدور انواع بلیت حمل‌و‌نقل عمومی بین‌شهری منوط بر استعلام تست کرونای افراد است و اگر قبل از اتمام دوره ۱۴روزه پس از تست کرونای مثبت نسبت به اخذ انواع بلیت اقدام کنند بلیتی برای این افراد صادر نمی‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر اجازه تردد به ماشین‌های شخصی در سطح جاده‌های کشور داده نمی‌شود و فقط ناوگان پلاک عمومی و کامیون‌های حامل بار در سطح جاده‌ها تردد دارند. اگر در گذشته برای بررسی موارد بهداشتی ناوگان حمل‌و‌نقل بین‌شهری را به صورت رندم چک می‌کردیم امروز تمام ناوگان چک و بررسی می‌شوند.
مدیر کل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای افزود: شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند تب‌سنجی، محلول‌پاشی، لزوم استفاده ماسک برای مسافران از گذشته هم در ناوگان به اجرا می‌رسید و در ترمینال‌ها و پایانه‌ها علائم ظاهری مسافران بررسی می‌شد و اگر مسافری با علامت سرفه یا تب وارد پایانه می‌شد به او بلیتی فروخته نمی‌شد و باید برمی‌گشت.
باقرجوان با بیان اینکه از ابتدای آ‌ذرماه اقدام جدیدی به پروتکل‌های بهداشتی اضافه شده است که مکمل آنهاست گفت: تمام شقوق حمل‌و‌نقل به سامانه وزارت بهداشت متصل شدند و با وارد کردن کد ملی مسافران می‌توان مشاهده کرد که این افراد مجاز به سفر هستند یا نه.
وی ادامه داد: اگر فردی تست کرونای مثبت داشته باشد و ۱۴ روز از این تست نگذشته باشد هیچ بلیتی به آ‌ن فروخته نمی‌شود.
پایش مسافران هوایی در ۲ مرحله
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: استعلام و پایش مسافران کرونایی در حمل‌و‌نقل هوایی طی دو مرحله انجام می‌شود و پیش از صدور بلیت و همچنین پیش از سوار شدن به هواپیما، کد ملی مسافر از نظر ابتلا به کرونا استعلام می‌شود. ابوالقاسم جلالی  اظهار داشت: از چندی پیش و طبق مصوبه ابلاغی وزارت بهداشت سامانه فروش بلیت هواپیما به سامانه استعلام وزارت بهداشت متصل شده است. حال اگر مسافرانی بخواهند از طریق آژانس‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و سایت‌های فروش بلیت هواپیما، اقدام به تهیه بلیت کنند، پیش از صدور بلیت، کد ملی آنها در سامانه‌ای که به سامانه بانک اطلاعات کرونا متعلق به وزارت بهداشت متصل است، استعلام می‌شود.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: اگر فرد به کرونا مبتلا بوده و دوران زمانی مورد نظر را نگذرانده باشد کد وی قرمز می‌شود و امکان صدور بلیت برای این مسافر وجود ندارد اما اگر فردی مبتلا نباشد کد وی سبز می‌شود و مجاز به خرید بلیت است.
وی در پاسخ به این سوال که رصد و پایش مسافران کرونایی در زمان صدور بلیت انجام می‌شود یا در زمان چک کردن بلیت مسافران پیش از سوار شدن به هواپیما گفت: در دو مرحله رصد مسافران کرونایی انجام می‌شود؛ ابتدا در زمان صدور بلیت و با ارائه کد ملی و ثبت کد ملی در سامانه مربوط به وزارت بهداشت مشخص می‌شود که آیا مسافر بیمار کرونایی هست یا خیرو از سوی دیگر در زمان چک کردن بلیت مسافران در فرودگاه و پیش از سوار شدن به هواپیما، مجددا کد ملی مسافران از طریق سامانه وزارت بهداشت که در اختیار شرکت‌های هواپیمایی است استعلام می‌شود و اگر مسافری طبق سامانه وزارت بهداشت، بیمار کرونایی محسوب ‌شود، اجازه سفر ندارد.
ضرورت ارائه تست منفی کرونا برای مسافران با سابقه بیماری
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: ضرورت دارد ۱۴ روز از زمان تست کرونا گذشته باشد و مسافر آزمایش منفی کرونا ارائه دهد.جلالی در پاسخ به این سوال که ‌آیا همه آژانس‌ها و سایت‌های فروش بلیت هواپیما به این سامانه دسترسی دارند گفت: بله همه سایت‌ها و آژانس‌ها هنگام فروش بلیت هواپیما با دریافت کد ملی و ثبت آن در سامانه متصل به سامانه وزارت بهداشت، صدور بلیت را برای مسافران کرونایی انجام نمی‌دهند.گفتنی است برای صدور بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار با توجه به زیرساختی که فراهم شده، ابتدا کد ملی از مسافر دریافت می‌شود و سپس استعلام فرد از منظر ابتلا به کرونا از سامانه‌ای که متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است انجام می‌شود و در صورت منفی بودن ابتلا به کرونا برای آنها بلیت صادر می‌شود. مبتلایان به کرونا که تست آنها در زمان مراجعه برای خرید بلیت برای روز انتخابی در سامانه وزارت بهداشت مثبت ثبت شده است، امکان سفر را نخواهند داشت. ارائه تست منفی کرونا جنبه عمومی ندارد و افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند، نیازی به ارائه مدارک مرتبط ندارند.‌هر فردی که در ایام مراجعه برای خرید بلیت تست مثبت کرونا داشته باشد و در سامانه وزارت بهداشت کد ملی وی ثبت شده باشد پس از گذراندن ‌دوران قرنطینه (۱۴ روز) امکان استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی مسافری جاده‌ای قطار و هواپیما را دارد.
برچسب ها: پایش ، کرونا ، مسافر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: