کد خبر: ۲۶۸۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 02
با گسترش استفاده از هوش مصنوعی، افراد ناگزیر هستند زندگی خود را با این فناوری وفق دهند.
شفاآنلاین>سلامت>به نقل از شرم (shrm)، هوش مصنوعی به هوشمندی نشان داده شده از سوی ماشین‌ها اطلاق می‌شود که در مقابل هوش طبیعی انسان قرار دارد. این هوش به سامانه‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتار‌های هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه سازی فرآیند‌های تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آن‌ها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل را داشته باشند.

 به گزارش شفاآنلاین: با گسترش هوش مصنوعی، برآورد می‌شود به زودی روبات‌ها در بسیاری از مشاغل جانشین انسان شوند. براساس اعلام مجمع اقتصادی جهان، هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۲ باعث از بین رفتن ۷۵ میلیون فرصت شغلی خواهد شد. با این حال، این تنها یک روی ماجراست. برآورد می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۲، ۱۳۳ میلیون شغل جدید خلق شود. این یعنی جهان شاهد ایجاد ۵۸ میلیون فرصت شغلی بیشتر خواهد بود.

با این وجود، افراد باید توسط سازمان‌ها و نهاد‌ها برای مشاغل جدیدی که مبتنی بر هوش مصنوعی است تربیت شوند. متخصصان می‌گویند افراد می‌توانند ۴ راهکار ذیل را برای به روز رسانی به منظور توانمندسازی خود در راستای پذیرش مشاغل آینده انجام دهند:

۱- دیدگاه روشن و مثبتی به هوش مصنوعی داشته باشید
قرار نیست تمامی مشاغل به دلیل هوش مصنوعی از بین برود. برای مثال، به حوزه بانکی توجه کنید. دستگاه خودپرداز (ATM) از اوایل دهه ۷۰ میلادی به مرور وارد صنعت بانکداری شد. با این حال، خودپرداز‌ها باعث از بین رفتن شغل تحویل داری بانک نشد و از آن تاریخ تاکنون بر شمار تحویل داران بانک افزوده شده است. با این حال، کارکنان بانک وقت کمتری را به دریافت و پرداخت پول نقد مشغول هستند و بیشتر وقت خود را صرف کار‌های تخصصی‌تر دیگر می‌کنند.

با گسترش خدماتی که خودپرداز‌ها به مردم ارائه می‌دهند مانند جابه جایی پول، پرداخت قبوض و دریافت خدمات غیر حضوری، کارکنان بانک به صورت تخصصی در حال انجام کار‌های دیگری مانند تجزیه و تحلیل سوابق مالی افراد و اعطای وام به مردم هستند. کارکنان موسسات پولی و بانکی دیگر وقت خود را کمتر صرف امور فیزیکی می‌کنند و بیشتر از توانایی ذهنی خود برای انجام کار‌ها بهره می‌برند، زیرا هوش مصنوعی کار را برای آن‌ها آسان‌تر کرده است.

۲- افزایش مهارت‌ها بازی بُرد- بُرد است
شرکت‌ها و سازمان‌ها باید به افزایش مهارت کارکنان خود توجه ویژه داشته باشند. هوش مصنوعی به این معنا خواهد بود که کارکنان وقت کمتری را صرف بایگانی یا جستجوی اطلاعات خواهند کرد. این بدان معناست که باید کارکنان وقت بیشتری را صرف تجزیه و تحلیل داده‌ها و فرآیند تصمیم گیری کنند. از این رو، باید مهارت‌های آن‌ها را در این حوزه‌ها افزایش داد. توجه ویژه به آموزش‌های ضمن خدمت و نیز آگاه سازی کارکنان می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.

هوش مصنوعی 

۳- شفاف سازی نسب به راهبرد‌های هوش مصنوعی و ارزش‌های آن
سازمان‌ها و شرکت‌ها باید کارکنان خود را نسبت به راهبرد‌های هوش مصنوعی خود آگاه کنند. این امر می‌تواند باعث تاثیرات مثبت بر روی آن‌ها و پذیرش تغییرات شود. باید به نگرانی کارکنان توجه شود. باید به کارکنان برای پذیرش تغییرات فرصت داد. برای مثال، تحقیقات نشان داده است تنها ۴۳ درصد از افراد نسل اینترنت (معروف به نسل Z: متولدان دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰) اعلام کرده اند خواهان استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار هستند.

این در حالی است که ۵۷ درصد از افراد نسل اینترنت تمایلی برای استفاده سریع از فناوری در محیط کار ندارند. از این رو، نیاز است با شفافیت، صداقت و نیز ذکر اهمیت هوش مصنوعی در آینده کاری افراد، آن‌ها را برای پذیرش این فناوری آماده کرد. آموزش‌های مناسب هر فرد در این زمینه بسیار ضروری است.

۴- موفقیت‌ها را به اشتراک گذاشته و بهترین آموزش‌ها را در نظر بگیرید
همزمان با انجام آموزش ها، معیاری برای سنجش پیشرفت افراد در زمینه یادگیری هوش مصنوعی تعبیه کنید. این کار می‌تواند فرد را برای موفقیت‌های بیشتر در این زمینه تقویت کند. مانند هر فناوری دیگری، یادگیری‌های مربوط به هوش مصنوعی در گام نخست بسیار سخت است. فضایی دوستانه برای به اشتراک گذاشتن موفقیت‌ها در روند یادگیری محیا کند.

باید یادآوری کرد هوش مصنوعی به زودی تمامی مشاغل و کسب و کار‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از این رو، نسل بشر ناگزیر خواهد شد زندگی خود را با هوش مصنوعی وفق داده و آن را به عنوان بخشی از جهان مدرن بپذیرد.

هوش مصنوعی کاربرد‌های متنوعی دارد که می‌تواند از وسایل نقلیه خودگردان مانند پهپاد‌ها و خودرو‌های بدون راننده، تا خدمات پزشکی و خلق آثار هنری را شامل شود. به همین دلیل کمتر مشاغلی در آینده وجود خواهد داشت که تحت تاثیر این فناوری قرار نگیرد. پس بهتر است افراد به جای مقاومت در برابر یادگیری و به روز رسانی خود، از هوش مصنوعی برای داشتن زندگی بهتر بهره ببرند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: