کد خبر: ۲۶۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 01
ضعف کشور در شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان مشهود می‌شود.
 شفاآنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تخمین می زنیم حدود ۶۰ هزار و ۴۳۱ فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور زندگی می کنند که از این تعداد ۲۲ هزار و ۴۰۶ نفر یعنی کمتر از ۴۰ درصد این مبتلایان شناسایی شده اند. 

  به گزارش شفاآنلاین: علیرضا رئیسی روز سه شنبه در همایش آنلاین روز جهانی ایدز افزود:  تاکنون در مجموع ۴۱ هزار و ۸۷۶ نفر فرد بیمار یا مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده و از این تعداد حدود ۱۹ هزار و ۴۶۹ مرگ به واسطه این بیماری ثبت کرده‌ایم.

اول دسامبر(۱۱ آذر ماه) روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.   

وی  گفت: ضعف کشور در شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان مشهود می‌شود. باید حدود ۵۴ هزار بیمار را شناسایی می‌کردیم ولی کل شناسایی ما کمتر از این عدد است.

معاون وزیر بهداشت افزود: اقدامات و برنامه های مبارزه با ایدز در ماههای گذشته بازنگری شده است، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خدمت عقب افتاده بود که با ضرب العجل فوری برای اجرای برنامه ها اقدام شد به طوری که نه از شیوع عفونت ایدز و پاندمی کووید۱۹ غافل نشویم.

وی افزود: امروز در دهکده جهانی زندگی می کنیم بنابراین نمی توان تصور کرد که ایمنی سایر کشورها در اجرای برنامه مبارزه با ایدز به ما ربطی ندارد و بای با همبستگی جهانی و مسئولیت پذیری این مبارزه را دنبال کنیم.

رئیسی گف: با وجود تحریم ها، سعی کردیم در چندین جبهه بجنگیم به طوری که به اقشار آسیب پذیر فشار اقتصادی وارد نشود، در تامین کیت های تشخیصی ایدز امسال مشکل داشتیم و ابزار مبارزه به اندازه کافی در اختیارمان نبود و به خاطر تحریم ها دچار مشکل شدیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: هدف برنامه ایدز در ایران با شعار ۹۰-۹۰-۹۰ به دنبال آن است که ۹۰ درصد افراد مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شود،  ۹۰ درصد افراد مثبت تحت درمان قرار گیرند و ۹۰ درصد این افراد در مسیر درمان باقی بمانند.

رئیسی گفت: ۸۲ درصد مبتلایان اچ آی وی مرد و ۱۸ درصد زن هستند.از نظر راههای انتقال ویروس کرونا، اعتیاد تزریقی ۵۹.۲درصد است، انتقال جنسی افزایش یافته و به ۲۳ درصد رسیده، انتقال از مادر به کودک نیز ۱.۷ درصد و انتقال از طریق خون و فرآورده‌های خونی ۰.۲ درصد است.

وی افزود: این طور نیست که الزاما ابتلای جنسی بیشتر شده است. اقدامات درخشانی در حوزه کنترل معتادان تزریقی انجام و خدمات مناسبی  با در اختیار گذشتن لوازم پیشگیری و سرنگ به معتادان تزریقی انجام شده است و با کاهش ابتلا به اچ آی وی در بین معتادان نسبت انتقال جنسی بیشتر شده است.

رئیسی با اشاره به ماجرای ابتلای چند نفر به ویروس از در لردگان گفت: بیماریابی در لردگان با مشکلات جدی مواجه شده بود، دستهایی در کار بود که بیماران شناسایی نشود، مردم را تحریک کرده بود که خدمات درمانی و پیشگیرانه ارائه نشود.

وی افزود: عده ای را تحریک کرده بود و ممکن بود به علت حضور من در بین مردمی که تحریک شده بودند، شهید مدافع سلامت بشوم، افرادی در آن منطقه بودند که اهل لردگان نبودند و از بیرون آمده بودند و مدام به شبکه های معاند اطلاعات و عکس و فیلم ارسال می کردند.

معاون وزیر بهداشت به سختی های تامین کیت های تشخیص سریع ایدز در زمان تحریم اشاره کرد و گفت: به علت تحریم ها کیت های تشخیصی را در دوبی یا جاهای دیگر نگه می داشتند و به ایران نمی داند اما این کیت ها وارد کشور می شود و برای تشخیص سریع مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: گروه هدف این تست ها نه فقط معتادان تزریقی و افراد تحت پوشش متادون درمانی است بلکه افرادی که رفتار پر خطر دارند نیز باید تست انجام دهند تا بتوانیم بیماریابیو شناسایی بیماران را بالا ببریم .

رئیسی گفت: از سازمان بهداشت جهانی به عنوان سازمان مستقل انتظار داریم به عنوان یک اقدام بشردوستانه تحت تاثیر سیاست های غلط ترامپ و دوستانش قرار نگیرند و برای تامین امکانات کافی برای بیماریابی آچ آی وی در کشور با ایران همکاری کنند.         
برچسب ها: ویروس ، مبتلایان ، ضعف
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: