کد خبر: ۲۶۸۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 30
متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: علت بروز درد سیاتیک در افراد متعدد است که یکی از مهمترین آنها دیسک متعدد کمر می‌باشد که با فشارهای روی ریشه‌های عصبی تشکیل دهنده عصب سیاتیک باعث بروز درد در افراد می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>عصب سیاتیک از جمله بزرگترین عصب‌ها در بین اعصاب بدن می‌باشد. درد سیاتیک بسیار طاقت فرسا است و با کوچکترین ضربه به این ناحیه دردی شدی و طولانی برای فردی که سیاتیک دارد اتفاق می‌افتند. کسانی‌که ‌این مشکل را دارند در راه رفتن و ایستادن احساس ضعف می‌کنند. درد سیاتیک در واقع یک علامت است نه یک بیماری که به دلیل محدودیت حرکتی یکی از شایع‌ترین علل ناتوانی و درد در دنیا می‌باشد لذا با توجه به اهمیت موضوع  در اینباره با دکتر محبوبه آقایی، متخصص مغز و اعصاب گفت‌وگو کرده ایم. وی در اینباره می‌گوید: عصب سیاتیک از طولانی‌ترین عصب‌های بدن می‌باشد. این عصب از ناحیه تحتانی ستون مهره‌های بدن و از مجاورت دیسک‌های پایینی کمر منشاء گرفته است و به سمت استخوان لگن و باسن امتداد می‌یابد و سپس از پشت ران وارد ساق پا می‌شود.دکتر آقایی خاطرنشان کرد:در صورت وارد شدن آسیب به عصب‌های سیاتیک، ممکن است هر نقطه‌ای از مسیر عصب دردناک باشد و درد آن بسیار طاقت فرسا است و کیفیت زندگی افراد را کاهش می‌دهد. این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: به طور کلی عصب سیاتیک در پشت ساق پا به دو شاخه تقسیم می‌شود یکی از پشت ساق پا به کف پا می‌رود و دیگری از کناره خارجی ساق پا و روی مچ پا می‌گذرد. بنابراین ممکن است فردی دارای درد تنها در قسمت خارجی ساق پا و بدون کمر درد باشد و علت بروز درد نیز سیاتیک باشد. وی مطرح کرد: سیاتالژیا ( درد سیاتیک ) به دردی گفته می‌شود که در قسمت تحتانی کمر یا باسن ایجاد می‌شود و در پا انتشار می‌یابد و با سوزن سوزن شدن پا و ضعف پا همراه است.
دکتر آقایی تصریح کرد: علت بروز درد سیاتیک در افراد متعدد است که یکی از مهمترین آنها دیسک متعدد کمر می‌باشد که با فشارهای روی ریشه‌های عصبی تشکیل دهنده عصب سیاتیک باعث بروز درد در افراد می‌شود. این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: اسپاسم عضله کوچکی در لگن به نام پریفرمیس که باعث فشار روی عصب سیاتیک می‌شود که به آن سندرم پریفرمیس نیز می‌گویند، یکی دیگر از علل بروز دردهای سیاتیک در افراد می‌باشد.
وی افزود: از جمله علل مهم دیگر بروز درد‌های سیاتیک در افراد، بروز توده‌های لگنی، بارداری،تزریقات، چاقی، نشستن طولانی مدت می‌باشد. دکتر آقایی توضیح داد: دردهای سیاتیک اغلب در مردان و معمولا در افراد با بین 30 تا 50 سال شایع‌تر است اما با شیوع زندگی پشت میزنشینی و گاهی حرکات غلط در باشگاه‌های ورزشی ابتلا به این بیماری را در هر سنی حتی در نوجوانان می‌توان مشاهده کرد. این متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: درد و علایم درد سیاتیک اغلب در مراحل اولیه بیشتر است زیرا در این مرحله التهاب و فشار عصب سیاتیک بیشتر می‌باشد. این درد‌ها اغلب پس از درمان گرفتگی عصب سیاتیک به طرق مختلف از جمله درمان دارویی،فیزیوتراپی و گاها جراحی به صورت صحیح کاهش می‌یابد.
وی ابراز داشت: زمان تقریبی بهبودی در د‌های سیاتیک اغلب بین
4 تا 8 هفته است.پس از انجام معاینه مهمترین راه تشخیص درد‌های سیاتیک و علل بروز آن، انجام تست نوار عصب و عضله می‌باشد.
دکتر آقایی بیان کرد: در صورتی که پزشک متخصص مشکوک به درگیری عصب سیاتیک به دلیل دیسک کمر در افراد باشد، انجام ام‌ای آرکمر را تجویز خواهد کرد تا بتواند نظر نهایی را داده و راه درمانی مناسب را به بیمار توصیه کند. این متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: درد سیاتیک اغلب اوقات به خوبی به درمان‌های سرپایی جواب می‌دهد. در واقع فرد می‌تواند زندگی روزمره‌‌اش را ادامه دهد و فقط بایستی از انجام فعالیت‌هایی که ممکن است درد وی را بدتر کنند، پرهیز کند. اگر چه استراحت به مدت یک تا چند روز سبب بهبودی نسبی بیماری می‌شود، ولی توجه داشته باشید که استراحت در بستر به مدت طولانی و عدم فعالیت علائم درد سیاتیک را بدتر خواهد کرد. وی در پایان گفت: یکی از مهمترین خطرات سیاتیک در صورت عدم درمان، کاهش تدریجی و غیر قابل بازگشت قدرت پا از باسن به پایین می‌باشد که گاهی خود را با لاغری پا نشان می‌دهد. درد مقاوم به درمان هم از خطرات سیاتیک در شرایطی است که خیلی طول می‌کشد لذا توصیه ما این است که در صورت بروز درد سیاتیک حتما به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم سریعا آغاز شود.آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: