کد خبر: ۲۶۸۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 29
ما در حال کار بر روی انطباق رویکرد خود با بیماری کووید-۱۹ هستیم و بر این باوریم که این فناوری جدید دگرگون کننده به نفع بیماران خواهد بود
شفاآنلاین>سلامت>دانشمندان می‌گویند نانوالماس‌ها به طور چشمگیری حساسیت آزمایشات را بهبود می‌بخشند و می‌توانند بیماری ایدز و سایر بیماری‌ها را زودتر تشخیص دهند. همچنین ممکن است به تشخیص کووید-۱۹ نیز کمک کنند.

به گزارش شفاآنلاین: یک مطالعه جدید تحت هدایت محققان کالج دانشگاهی لندن(UCL) نشان می‌دهد که از نانوالماس‌ها می‌توان برای بهبود حساسیت آزمایش‌های تشخیصی مبتنی بر کاغذ استفاده کرد. این کار می‌تواند به طور بالقوه امکان تشخیص زودتر بیماری‌هایی مانند HIV و حتی کووید-۱۹ را فراهم کند.

محققان تشخیص دادند که می‌توان از نانوالماس‌های ارزان قیمت برای تشخیص وجود نشانگر بیماری HIV با حساسیت هزاران برابر بیشتر از نانوذرات طلا که معمولاً در این نوع آزمایش‌ها استفاده می‌شود، استفاده کرد. اما این همه آن کاری نیست که این الماس‌ها می‌توانند انجام دهند.

پروفسور "ریچل مک کندری" استاد نانوتکنولوژی زیست پزشکی در کالج دانشگاهی لندن گفت: مطالعه اثبات مفهوم ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از فناوری‌های کوانتومی برای تشخیص سطح بسیار کم ویروس در نمونه بیمار استفاده کرد که این کار، تشخیص بسیار زودتر بیماری را امکان‌پذیر می‌کند.

وی افزود: ما بر تشخیص بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی متمرکز شده‌ایم، اما روش ما بسیار انعطاف پذیر است و می‌تواند به راحتی برای سایر بیماری‌ها و با انواع نشانگرهای زیستی سازگار شود. ما در حال کار بر روی انطباق رویکرد خود با بیماری کووید-۱۹ هستیم و بر این باوریم که این فناوری جدید دگرگون کننده به نفع بیماران خواهد بود و جمعیت جهانی را از بیماری‌های عفونی محافظت می‌کند.

در حال حاضر بسیاری از خواص نانوالماس‌ها فقط در محیط آزمایشگاهی نشان داده شده است، اما محققان در حال کار بر روی آزمایشاتی هستند که نتایج آنها را بتوان با تلفن هوشمند یا یک خوانشگر فلورسانس قابل حمل خواند. این بدان معناست که در آینده می‌توان این آزمایش را در هر کجا و در هر زمان انجام داد و بدون نیاز به منابع زیاد، نتایج را ارائه داد.

دکتر "بن میلر" از محققان این مطالعه گفت: آزمایش‌های مبتنی بر کاغذ با نانوذرات طلا نیازی به تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ندارند و همین موضوع، آنها را به ویژه در شرایط کمبود منابع و در مواردی که دسترسی به خدمات بهداشتی محدود است، مفید می کند. با این حال، این آزمایشات در حال حاضر فاقد حساسیت لازم برای شناسایی سطوح بسیار کم نشانگرهای زیستی هستند. با جایگزینی نانوذرات طلا با نانوالماس‌ها ما توانسته‌ایم به طرز چشمگیری میزان حساسیت را افزایش دهیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: