کد خبر: ۲۶۸۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 27
دکتر مریم افراخته اظهار کرد: اکثر خانم‌های باردار بین هفته ۳۹ تا ۴۰ بارداری زایمان می‌کنند و حدود ۱۰ درصد ممکن است از ۴۰ هفته گذشته و حداکثر تا ۴۲ هفته ادامه داشته باشد که البته باید از طریق تست‌های مشخص از سلامت جنین مطمئن باشیم.

شفاآنلاین>سلامت>مسئول اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر عوارض خطرناک زایمان‌های زودرس و تهدید سلامت نوزادان نارس، اظهار کرد: طی چندین ابلاغیه به بیمارستان ها تاکید شده که از تولد نوزادان نارس و زایمان‌های پیش از موعد اجتناب شود و در این راستا با بیمارستان‌ها و پزشکانی که مفاد ابلاغیه را رعایت نکنند، برخورد می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر مریم افراخته - فلوشیپ فوق تخصصی طب مادر و جنین (پریناتولوژی) ، با بیان اینکه سن بارداری کامل و تاریخ ختم زایمان 40 هفته یا 280 روز است، اظهار کرد: اکثر خانم‌های باردار بین هفته ۳۹ تا ۴۰ بارداری زایمان می‌کنند و حدود ۱۰ درصد ممکن است از ۴۰ هفته گذشته و حداکثر تا ۴۲ هفته ادامه داشته باشد که البته باید از طریق تست‌های مشخص از سلامت جنین مطمئن باشیم.

وی با بیان اینکه معمولا سن 39 هفتگی برای سزارین و یا تاریخ زایمان در نظر گرفته می شود، گفت: در این تاریخ نوزاد کامل رسیده و عوارضی سلامت او را تهدید نمی‌کند. بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که خانواده‌ها به دلایل پوچ و غیرعلمی همچون تاریخ‌های رند و مناسبتی، در تاریخ زایمان دستکاری کرده و جان فرزند خود را به خطر اندازند.

افراخته با اشاره به عوارض و خطرات زایمان زودرس برای نوزاد، اظهار کرد: ریه، مهمترین ارگان در معرض خطر در نوزادان نارس است؛ چراکه ریه جنین هنوز کامل نشده تا بتواند تبادل اکسیژن و co2 را به درستی انجام دهد. همچنین زایمان زودرس می‌تواند عوارض گوارشی و مغزی مختلفی ایجاد کند و به عبارتی تمامی ارگان‌های جنین قبل از بلوغ کامل می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

این پزشک متخصص تاکید کرد: متاسفانه گاهی این عوارض می‌تواند حتی منجر به مرگ نوزاد شود.

وی نفس تنگی و دیسترس تنفسی را مهمترین عارضه در نوزادان نارس عنوان کرد و گفت: گاهی اوقات نوزاد به درمان‌های عادی پاسخ نداده و کارش به بستری در بخش NICU می‌کشد، زایمان زودرس همچنان می‌تواند عوارض جدی دیگری در آینده برای نوزاد ایجاد کند، به عبارت دیگر حتی اگر مرحله نوزادی را طی کند، ممکن است عوارض دائمی و ماندگاری برای نوزاد ایجاد شود که مشکلات تنفسی و ریوی و عدم تکمیل و رسیدگی کامل اندام‌ها و ارگان‌ها برخی از آنهاست.

افراخته با اشاره به نحوه محاسبه دقیق تاریخ زایمان، اظهار کرد: محاسبه تاریخ دقیق زایمان در خانم های دارای سیکل قاعدگی‌ منظم بسیار راحت و قابل اعتمادتر است، در این افراد از اولین روز آخرین قاعدگی ۲۸۰ روز یا 40 هفته را به عنوان زمان دقیق زایمان محاسبه می‌کنیم. ولی اگر قاعدگی منظم نبوده، قرص ضدبارداری مصرف شده، خونریزی‌ها به صورت نامنظم بوده و یا در مورد خانم هایی که هر چند ماه یکبار پریود می‌شوند، برای این افراد باید از سونوگرافی واندازه‌گیری فاکتورهای جنینی برای تعیین زمان دقیق زایمان استفاده کنیم.

این پزشک فلوشیپ زنان با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که از زایمان‌های پیش از ۳۹ هفتگی به دلیل عوارض بالای آن اجتناب شود، عنوان کرد: در همین راستا با ارسال چندین نامه و ابلاغیه به بیمارستان ها بر اهمیت این مساله تاکید شده و طی آن عنوان شده که از زایمان‌های مناسبتی و تغییر بدون دلیل موجه تاریخ زایمان اجتناب شود.

وی ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه، تولد زودتر از موعد نوزاد محل اشکال است و لذا در صورت وقوع، در مرحله اول به عامل زایمان و رئیس بیمارستان تذکر داده شده و در صورت تکرار به صورت قانونی برخورد می‌شود.

مسئول اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تذکرات مربوط به اجتناب از زایمان‌های زودس و مناسبتی طی چندین نامه به بیمارستان‌ها ارسال شده است، گفت: رعایت این مساله با نظارت نمایندگان، بازرسان و کارشناسان معاونت درمان پیگیری می‌شود و با بررسی سن جنینی نوزادان متولد شده در تاریخ‌های خاص، در صورت عدم رعایت مفاد ابلاغیه و تولد نوزاد نارس، به صورت قانونی با بیمارستان و عامل زایمان برخورد می‌شود.

این فلوشیپ فوق تخصصی طب مادر و جنین در پایان ضمن هشدار مجدد نسبت به عوارض دستکاری تاریخ زایمان و تولد نوزاد نارس، عنوان کرد: تولد پیش از موعد هم با روش سزارین و هم به صورت طبیعی امکانپذیر است، با این حال امیدواریم که ختم بارداری‌ها با اندیکاسیون و در تاریخ دقیق اندازه گیری شده انجام شود تا منجر به تولد نوزادان نارس و عوارض و تبعات خطرناک ناشی از آن نشود.ایسنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: