کد خبر: ۲۶۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 27
فوق تخصص جراحی نوزادان و کودکان اظهار کرد: آهن عنصری است که در متابولیسم تک تک سلول‌های بدن به خصوص مغز دخالت دارد و اگر نوزادی با کم خونی مواجه باشد باید سریعا از طریق مصرف آن مورد درمان قرار گیرد.
شفاآنلاین>سلامت>یک فوق تخصص جراحی نوزادان درباره عوارض کمبود آهن در کودکان توضیح داد.

به گزارش شفاآنلاین:نسترن خسروی، فوق تخصص جراحی نوزادان و کودکان اظهار کرد: آهن عنصری است که در متابولیسم تک تک سلول‌های بدن به خصوص مغز دخالت دارد و اگر نوزادی با کم خونی مواجه باشد باید سریعا از طریق مصرف آن مورد درمان قرار گیرد.

او افزود: معمولا اکثر نوزادانی که متولد می‌شوند دچار کم خونی هستند، اما کم خونی در نوزادان نارس بسیار جدی‌تر وشایع‌تر بوده که اگر به موقع درمان نشوند دچار برخی از مشکلات جبران ناپذیری خواهند شد. 

خسروی بیان کرد:کم خونی در نوزادان دلایل گوناگونی از قبیل نارس بودن نوزاد، پاره شدن بند ناف، جفت سرراهی، متفاوت بودن گروه خونی دارد. 

علائم کم خونی در نوزادان را بشناسید

این فوق تخصص نوزادان در خصوص علائمی که بیانگر کم خونی در نوزادان است گفت: بی اشتهایی، عدم وزن گیری، مشکلات تنفسی، رنگ پریدگی و زردی از جمله علائمی کم خونی در نوزادان است.

او ادامه داد: نوزادانی که کم خونی دارند، بی اشتها هستند و از آن جایی که جزء از شیرمادر، موادغذایی دیگری را دریافت نمی‌کنند به همین علت ضعیف شده و سیستم ایمنی و دفاعی این دسته از نوزادان مختل می‌شود که در چنین شرایطی بدن کودک آماده ابتلا به بیماری‌های مختلف خواهد شد.

خسروی افزود: برای درمان کم خونی در نوزادان بعد از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات اولیه باتوجه به میزان کمبود هموگلوبین و گلبول‌های قرمز مصرف شربت آهن ویا دیگر مکمل‌های آهن برای نوزاد تجویز می‌شود.


او گفت: همچنین باید توجه داشت کودکانی که به موقع متولد شده اند در دوران جنینی مقدار کافی آهن را از بدن مادر دریافت کرده اند، اما در پایان ۶ ماه مصرف آهن برای این نوزادان نیز مجدد تجویز می‌شود، اما در خصوص نوزادان نارس باید گفت که از همان ابتدا به میزان دوبرابر وزن نوزاد و تا ۲ سالگی باید به مصرف شربت آهن بپردازند. 

این فوق تخصص نوزادان در پایان گفت: عدم توجه به کم خونی در نوزادان می‌تواند عوارض بسیار زیادی ازجمله عوارض مغزی را برای آنان به همراه داشته باشد.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: