کد خبر: ۲۶۸۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 25
این اسکنر در آزمایش روی سه داوطلب بزرگسال سالم توانست تصاویری سه‌بعدی از مغز را طی ۱۰ دقیقه ارائه دهد.

شفاآنلاین>سلامت>پژوهشگران آمریکایی، یک اسکنر جدید قابل حمل ابداع کرده‌اند که کم‌هزینه است و می‌تواند تصاویر مغز را به سرعت ارائه دهد.

 به گزارش شفاآنلاین:هنگامی که باید برای ارزیابی ضربه به سر، تشخیص سرطان مغز و انجام آزمایش های بی‌شمار، اسکن‌های مغزی انجام شوند، "ام‌آرآی" (MRI) بهترین گزینه است اما اسکنرهای ام‌آرآی، پرهزینه هستند، زیرساخت‌های خاصی را می‌طلبند و قابلیت حرکت ندارند. گروهی از پژوهشگران "بیمارستان عمومی ماساچوست" (MGH)، نوعی اسکنر ام‌آرآی ابداع کرده‌اند که کم‌هزینه، فشرده و قابل حمل است و می‌توان آن را در آمبولانس، اتاق بیمار، کلینیک‌های کوچک و مطب پزشک نصب کرد.

"کلاریسا زیمرمان کولی"(Clarissa Zimmerman Cooley)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اگرچه ام‌آرآی، بهترین روش تصویربرداری از مغز است اما خرید و نصب اسکنرهای ام‌آرآی پیشرفته می‌تواند بسیار پرهزینه و دشوار باشد. حتی در بیمارستان‌هایی که دستگاه ام‌آرآی در آنها موجود است، حمل بیمار و بردن او به جایگاه اسکنرها می‌تواند بسیار دشوار و یا خطرناک باشد.

کولی و همکارانش، نخستین نمونه از یک اسکنر قابل حمل را برای ام‌آرآی مغز طراحی و آزمایش کردند که به یک خروجی استاندارد متصل می‌شود و سر و صدای کمتری نسبت به اسکنرهای ام‌آرآی قدیمی تولید می‌کند.

این اسکنر، به اندازه یک سبد لباسشویی است و وزن کل سیستم آن شامل آهنربا، سیم‌پیچ، آمپلی‌فایر، کنسول و چرخ دستی، به ۲۳۰ کیلوگرم می‌رسد و یک نفر می‌تواند آن را با هل دادن جا به جا کند. اگر اجزای استاندارد تجهیزات با طراحی سبک و کارآمد سفارشی جایگزین شوند، وزن کل اسکنر می‌تواند به ۱۶۰ کیلوگرم نیز کاهش یابد.

این اسکنر در آزمایش روی سه داوطلب بزرگسال سالم توانست تصاویری سه‌بعدی از مغز را طی ۱۰ دقیقه ارائه دهد.

کولی ادامه داد: شاید این فناوری بتواند امکان دستیابی به ام‌آرآی را گسترش دهد. این فناوری با پیشرفت بیشتر می‌تواند امکان مراقبت از بیماران و تصویربرداری از مغز آنها را در مکان‌های دورافتاده و یا مکان‌هایی که به ام‌آرآی دسترسی ندارند، فراهم کند.

برچسب ها: تصویربرداری ، اسکنر ، مغز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار