کد خبر: ۲۶۸۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 23
با گسترش کرونا محققان طب سنتی داروهای مختلفی را برای درمان این بیماری پیشنهاد دادند که انگار کارساز هم نبوده و مردم زیادی را درگیر عوارض جبران‌ناپذیر آن کرده است.
شفاآنلاین>سلامت>طب سنتی یا گیاهی از زمان‌های قدیم در بین مردمان ملل‌ مختلف وجود داشته است. اما به مرور زمان و با پیشرفت علم طب سنتی افول پیدا کرد و جای خود را به دانش نوین پزشکی داد. با گسترش کرونا محققان طب سنتی داروهای مختلفی را برای درمان این بیماری پیشنهاد دادند که انگار کارساز هم نبوده و مردم زیادی را درگیر عوارض جبران‌ناپذیر آن کرده است. پزشکان به طور کلی با فعالان این حوزه زاویه دارند و حضور افرادی از حوزه‌های مختلف و با تحصیلات مختلف در این حیطه که عموما در درمان دخالت می‌کنند چالش‌های فراوانی را شکل داده است.

به گزارش شفاآنلاین:به تازگی نیز سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از بررسی گزارش‌های مربوط به کارآزمایی‌های بالینی‌ برای درمان کرونا با رویکرد طب ایرانی در جلسه این کمیسیون خبر داد. زهرا شیخی گفت: «در این جلسه بنده به عنوان رییس کمیته طب ایرانی گزارشی در خصوص اثربخشی طب ایرانی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها به خصوص بیماری کرونا ارائه دادم. در این گزارش به وضعیت جایگاه طب سنتی در ایران و جهان و جلسات برگزارشده با وزیر بهداشت و معاونانش اشاره شد. همچنین وضعیت ‌دانشگاه‌ها و دانشجویان و حوزه‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با طب سنتی و ایرانی مورد رسیدگی قرار گرفت.» وی افزود: «درباره بحث کرونا و ظرفیت‌های علمی دنیا و چگونگی مقابله با آن در ایران و دنیا بررسی‌هایی صورت گرفت و رییس دفتر طب ایرانی و معاون او گزارش دقیقی درباره رسیدگی طب ایرانی و جایگاهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی و میزان مقالات چاپ‌شده ارائه کردند.» به گفته شیخی در این جلسه کارآزمایی‌های بالینی در کرونا با رویکرد طب ایرانی نیز مورد رسیدگی قرار گرفت. چهار طرح پژوهشی ثبت‌شده و ۱۹ کارآزمایی بالینی رسیدگی شده و به اتمام رسیده که روی متغیرهای گوناگون تاثیر مثبت داشتند. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از وزارت بهداشت خواست با توجه به آمار بالای فوتی‌های کرونا در کشور از ظرفیت طب سنتی و از تجربه کشورهایی مثل چین نهایت استفاده را ببرند.
در صورتی که چندی پیش یکی از متخصصان سرشناس بیماری‌های عفونی کشور با اشاره به درمان کرونا از طریق طب سنتی گفته بود: اولین افرادی که در برابر بیماری کرونا از داروهای گیاهی و طب سنتی استفاده کردند خود چینی‌ها بودند و در اوایلی که کرونا آمده بود فکر می‌کردند همین جوشانده‌ها و گیاهان دارویی چینی می‌تواند بیماری را کنترل کند اما بعد از مدتی فهمیدند که هیچ فایده‌ای ندارد و طب سنتی را کنار گذاشتند. در حالی که هنوز داروی درمان بیماری مشخص نشده است، مراحل بیماری و واکسن بیماری شناخته نشده و ابهام‌های فراوانی در این باره وجود دارد و طب سنتی می‌خواهد روی چه چیزی اثر بگذارد؟ باید بدانند اثرش بر چه قسمتی است و روی آن قسمت کار کنند. وقتی مکانیسم‌های ایجاد بیماری در کرونا هنوز برای همه محققان دنیا شناخته نشده طب سنتی می‌خواهد چه کاری انجام دهد؟
مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بدبختی این است که برخی می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. عده‌ای می‌روند دمنوش و گل بنفشه درست می‌کنند در حالی که هیچ کدام از این موارد در هیچ مطالعه علمی ثابت نشده که موثر هستند در نتیجه اقدام وزارت بهداشت درست است و بنده از طب سنتی به عنوان طب شیادی نام می‌برم. علت عمده اینکه این افراد از این کار نمی‌گذرند این است که منافع مالی دارند.
متخصص طب سنتی ایرانی از نگاه وزارت بهداشت
وزارت بهداشت به کسانی متخصص طب سنتی ایرانی می‌گوید که دارای مدرک دکترای تخصصی طب سنتی هستند یعنی پزشک عمومی هستند و بعد از شرکت در آزمون دکترای تخصصی وارد این مقطع می‌شوند و در دانشکده‌های طب سنتی در این رشته به تحصیل می‌پردازند. بعد از آزمون‌های جامع، پروژه پژوهشی سنگینی پشت سر می‌گذارند و مقالات آنها باید در مجلات معتبر منتشر شود و در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند. وزارت بهداشت این افراد را دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی می‌داند و حیطه عملکردشان در آیین‌نامه‌ها مشخص است از جمله آیین‌نامه فعالان حوزه طب سنتی و فروش گیاهان دارویی که حدود فعالیت‌ها مشخص است. دسته دیگر پزشکان دوره‌دیده هستند که پزشکان عمومی می‌توانند دوره مورد تایید وزارت بهداشت را بگذرانند و معاونت درمان این دوره را می‌پذیرد و این افراد در حوزه محدودیت فعالیت‌های آیین‌نامه مشغول می‌شوند. طبیعتا کسانی که دارای دکترای تخصصی هستند محدوده فعالیت وسیع‌تری دارند. در حوزه نظارت بر آنها هم باید بگویم متخصصان طب سنتی ایرانی پزشکانی هستند که شماره نظام پزشکی دارند و پروانه مطب را از سازمان نظام‌پزشکی می‌گیرند. هرجایی که به تخلفات پزشکان در رشته‌های دیگر رسیدگی می‌کند در مورد متخصصان طب ایرانی هم رسیدگی می‌کند.
عوارض پنهان دارو گیاهی
دکتر بهروز برومند، متخصص بیماری‌های داخلی و فوق‌تخصص بیماری‌های کلیه نیز در خصوص تاثیر طب سنتی بر بیماری‌ها گفت: در ابتدای امر باید بدانید که طب تنها یک نوع است، منتهی روش‌های مختلف دارد. طب امروزه نوع پیشرفته و گسترش یافته پزشکی از زمان پورسیناست. هیچ‌کدام از افرادی هم که ادعای طب سنتی دارند به اندازه من کتاب‌های پورسینا را نخوانده‌اند. هزار و صد سال پیش زکریای رازی کتابی درباره سنگ کلیه و مثانه به زبان عربی نوشته بود که ۱۰ سال پیش همراه با سرور دکتر علی نوبخت حقیقی با دشواری آن را به دست آورده و به فارسی برگرداندیم تا در دسترس همگان باشد. بنابراین اگر من پیشکسوتان را قبول نداشتم قطعا کتاب‌های متون قدیمی را مطالعه و ترجمه نمی‌کردم. اما آن زمان چون علم پیشرفت نکرده بود و دستگاه سنگ‌شکنی هم وجود نداشت‌مردم با چنین روش هایی درمان می‌شدند. به هر حال امروزه اگر بیماری به من مراجعه کند قطعا از رژیم‌های غذایی آنها استفاده می‌کنم ولی اگر بیمار نیاز به سنگ‌شکن داشت به هیچ عنوان فرد را به سمت طب گیاهی هدایت نخواهم کرد. به طور مثال در آن زمان اصلا رادیولوژی نبود، بنابراین امروزه نمی‌توان از آن استفاده نکرد چون در زمان قدیم وجود نداشته است. علم نسبت به نیازهای انسان در هر دهه پیشرفت کرده است.
پدر علم نوین نفرولوژی ایران گفت: در حال حاضر هنوز محققان سراسر دنیا درمانی برای بیماری ویروس کرونا پیدا نکرده‌اند اما برخی افراد مدعی طب سنتی ادعا می‌کنند که سه روزه این بیماری را درمان می‌کنند در صورتی که با داروهای گیاهی که به بیماران می‌دهند در بیشتر اوقات حال بیمار، وخیم‌تر می‌شود. مردم باید بدانند بیماری کرونا تنها حال ۲۵ درصد از بیماران را وخیم می‌کند و در بیشتر موارد این ویروس همانند سرماخوردگی در بدن فرد به وجود می‌آید و بدون داروی خاصی بهبود می‌یابد. اما افرادی بودند که از طب سنتی استفاده کردند و وقتی وضعشان وخیم شد به بیمارستان مراجعه کردند و آن زمان دیگر کاری از دست کسی بر نمی‌آمد. مردم نباید به این‌گونه افراد اعتماد کنند، زیرا داروهای گیاهی عوارض شدید در بدن بیمار ایجاد می‌کند و در زمان‌های گذشته این ویروس‌های امروزی در‌کار نبودند تا درمان خاصی برای آن وجود داشته باشد.
گرانی دارو مردم را به سمت
گیاه درمانی گرایش داده است
این متخصص بیماری‌های داخلی در خصوص دلیل محبوبیت طب سنتی در بین مردم اظهار کرد: طب سنتی از زمان‌های قدیم در بین خانواده‌های ایرانی وجود داشته، اما امروزه به دلیل گرانی دارو و بیمارستان‌ها مردم ناخواسته به سمت داروهای گیاهی گرایش پیدا کرده‌اند به امید آنکه درمان شوند. در صورتی که مصرف این داروها عوارض جبران‌ناپذیری را بر فرد می‌گذارد. البته وزارت بهداشت باید به کاراین‌گونه افراد نظارت کند اما با کمال تعجب شاهد حمایت برخی افراد در وزارت بهداشت هستیم.
وی افزود: سال‌هاست خیابان ناصر خسرو مملو از داروهای قاچاق است اما هنوز مسوولی نتوانسته این گرفتاری را حل کند، چراکه وقتی بیماری برای داروهای کرونایی راهی این خیابان می‌شود با قیمت‌های گزافی روبه‌رو می‌شود و ناخودآگاه برای درمان چاره‌ای جز درمان با داروی گیاهی ندارد. دولت به کمک ‌رسانه‌ها باید برای بالا رفتن فرهنگ مردم تلاش کند تا همگان بدانند داروی گیاهی بیماری را درمان نکرده است. امروزه شربت گلاب برای قوای جسمی بیماران کرونایی و کادر درمان تجویز می‌شود در صورتی که بیماران زیادی در این بین فوت کرده‌اند. برای آنکه بیش از این جایگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سقوط نکند دستور داده شود که راهکارهای گیاه درمانی برای بیماری کرونا هرچه زودتر جمع‌آوری شود. در پایان شایسته است معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روشن کنند شربت جلاب چیست؟ و هر شیشه آن، چه بهایی دارد؟ آیا ارزان است یا گران؟ سود آن به جیب چه کسی می‌رود که در سراسر مقاله از شربت جلاب برای هر درد بی‌درمان یاد شده. من در گوگل جست‌وجو کردم و دریافتم که شربت جلاب، با گلاب و زعفران و عسل درست می‌شود. می‌توان گمان کرد چون زعفران و عسل دارد پس باید سود خوبی از فروش آن به دست آید به ویژه که نام آن هم به جای گلاب، جلاب گذاشته شده تا ارتباط آن با اعراب هم روشن شود که نه‌تنها داروی طب ایرانی است، اندکی نیز نشانه از اعراب هم دارد.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: