کد خبر: ۲۶۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 20
با استفاده از کیت قادر خواهیم بود حضور ویروس را از طریق تعقیب جریان و یا مقاومت و تکنیک‌های الکتروشیمیایی ردیابی کنیم.
شفاآنلاین>سلامت>گروهی از محققان دانشگاه شهرکرد با استفاده از نانوذرات طلا به ساخت بیوسنسورهای پاسخ سریع دست یافتند که در مدت یک ساعت وجود ویروس کووید-۱۹ را در نمونه خون مبتلایان تشخیص می‌دهد و به گفته آنها دقت این نانو بیوسنسور با کیت‌های CR برابری می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر زهرا ایزدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طراحی و ساخت بیو سنسور برای تشخیص سریع و دقیق ویروس کرونا، گفت: هدف ما از ساخت این بیو سنسور، طراحی ابزارهای تشخیصی برای ویروس کرونا بوده که برای استفاده از آن نیاز به پرسنل متخصص نباشد، ضمن آنکه روشی را برای کاهش هزینه‌های تست‌های مربوط به این ویروس ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه بر این اساس اقدام به طراحی و ساخت بیو سنسورهای الکترونیکی کردیم، ادامه داد: با استفاده از کیت قادر خواهیم بود حضور ویروس را از طریق تعقیب جریان و یا مقاومت و تکنیک‌های الکتروشیمیایی ردیابی کنیم.

ایزدی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح، خاطر نشان کرد: ما برای این منظور پروب اختصاصی ویروس کرونا را بر روی سطح گرافیتی تثبیت کردیم و با استفاده از نانوذرات طلا این سطح را افزایش دادیم تا بتوانیم حساسیت این روش را افزایش دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد یادآور شد: اعتبارسنجی این مطالعات را با روش‌های رایج موجود مورد بررسی قرار دادیم.

وی کیت ساخته‌شده را از نوع کیت‌های تشخیص سریع دانست و تاکید کرد: نانو بیوسنسور ساخته شده قادر است در کمتر از یک ساعت حضور ویروس کووید-۱۹ را شناسایی کند.

ایزدی با بیان اینکه این کیت تاکنون بر اساس رشته مکمل سنتتیک انجام شده است، اظهار کرد: فاز بعدی ما مطالعه بر روی نمونه‌های واقعی و حقیقی مربوط به افراد مبتلا به کووید-۱۹ است که از آنها نمونه‌هایی را دریافت خواهیم کرد و سنسور ساخته شده را با این نمونه‌ها تست می‌کنیم.

این محقق با تاکید بر اینکه این پروژه بر اساس فراخوان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری اجرایی شده است، گفت: این طرح تقاضامحور است و بخشی از هزینه‌های این طرح از سوی دانشگاه شهرکرد پرداخت شده است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از نانو ذرات در بیو سنسور ساخته شده، توضیح داد: از آنجایی که فعالیت ما بر روی سطح الکترود ۴ میلی‎‌متر انجام می‌شود، برای استفاده بیشتر از این سطح و افزایش نسبت سطح به حجم، از نانو ذراتی استفاده کردیم که در یک سطح تعداد بیشتری پروب مستقر کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد یادآور شد: در صورتی نهایی شدن این سنسور، بر خلاف روش Real Time PCR که محدودیت انجام تست وجود دارد، به صورت همزمان می‌توان بدون هیچ محدودیتی تست‌ها را انجام دهیم و ما در مرحله بعد از ساخت این کیت، دستگاه Reader طراحی می‌کنیم.

به گفته وی، این کیت برای انجام واکنش سطح سنسور با رشته مکمل مربوط به ویروس، به زمان ۲۰ دقیقه‌ای نیاز دارد.

ایزدی تاکید کرد: در این کیت از نمونه خون مبتلایان برای تشخیص ویروس کووید-۱۹ استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به دقت این محصول، یادآور شد: ما طبق مطالعات تطبیقی که با کیت‌های PCR انجام دادیم، مشاهده کردیم که دقت بیو سنسور طراحی شده ما با کیت‌های PCR برابری می‌کند؛ ولی هزینه آن نیز ۱۵ درصد کمتر از تست‌های PCR خواهد بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: