کد خبر: ۲۶۷۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 20
آنتی بادی میزان کلسترول بد LDL را در افراد دارای سابقه خانوادگی کلسترول بالا تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.
شفاآنلاین>سلامت>افرادی که دارای میزان بالا کلسترول بد LDL در خون خود هستند، در معرض افزایش خطر ابتلاء به تصلب شریان (تنگی عروق) و بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

به گزارش شفاآنلاین:در تعریف پزشکی «هیپرکلسترولمی» حاد یا کلسترول بالا به معنای میزان کلسترول LDL درمان نشده حداقل ۱۹۰ میلی گرم در دسی لیتر خون است.

تغییر سبک زندگی می‌تواند به کاهش LDL کمک کند، اما افراد برای رسیدن به این هدف معمولاً باید از داروهای کاهش دهنده کلسترول استفاده کنند. بعلاوه برخی تفاوت‌های ژنتیکی می‌تواند دستیابی به این هدف را برای برخی از افراد دشوارتر کند.

در سراسر جهان تقریباً از هر ۲۵۰ فرد بزرگسال ۱ نفر دارای یک بیماری ارثی به نام هایپرکلسترولمی خانوادگی است. این عارضه معمولاً ناشی از جهش در ژن گیرنده‌ای است که LDL را از جریان خون خارج می‌کند.

معمولاً پزشکان سه نوع داروی کاهنده کلسترول را برای هایپرکلسترولمی تجویز می‌کند. اما در حال حاضر برای بیمارانی که این داروها چندان تأثیری ندارد، داروی جدیدی موسوم به evinacumab در حال ازمایش و تولید است.

آزمایشات بالینی حاکی از ان است که evinacumab می‌تواند میزان LDL را در افراد تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد.

این خبر خوبی برای افرادی است که جهش در ژن گیرنده LDL دارند و به خصوص به مهارکننده‌های PCSK۹ واکنش خوبی نشان نمی‌دهند.

داروی evinacumab یک آنتی بادی مونوکلونال است که پروتئینی به نام آنژیوپویتین ۳ (ANGPTL۳) را هدف قرار می‌دهد. به طور معمول ANGPTL۳ باعث مهار آنزیم‌های تجزیه کننده چربی‌ها از جمله LDL، HDL و تری گلیسیرید می‌شود.

با غیرفعال کردن ANGPTL۳ با آنتی بادی، تولیدکنندگان دارو امیدوارند که این اثرات مفید را در افراد با میزان کلسترول بسیار بالا دوباره ایجاد کنند.
برچسب ها: آنتی بادی ، مییزان ، درمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: