کد خبر: ۲۶۷۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 20
مصرف مواد غذایی فرآوری شده نقش مهمی در بروز التهاب در بدن دارد.

شفاآنلاین>سلامت>عوارض تغذیه ناسالم در بلندمدت، فواید خوردن جو دوسر، بهترین روش تغذیه در روزهای آلوده، پرهیز از گرم کردن چهار ماده غذایی در مایکروویو، آشنایی با خواص بی‌نظیر شلغم و را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.


 به گزارش شفاآنلاین:رژیم غذایی ناسالم به ویژه مصرف مواد غذایی التهاب‌زا همچون گوشت‌های فرآوری شده، گوشت قرمز، نوشیدنی‌های حاوی موادقندی و روغن‌های فرآوری شده در دوران جوانی می‌تواند به بروز بیماری قلبی در سال‌های بعدی زندگی منجر شود. متخصصان آمریکایی در یک بررسی به مطالعه روی بیش از ۲۰۰ هزار متخصص سلامت ۲۴ تا ۴۰ ساله در یک بازه زمانی ۲۴ تا ۳۲ سال پرداختند. هر چهار سال این افراد نوع مواد غذایی مصرفی و میزان آن را گزارش می‌کردند.


آنها مشاهده کردند که افرادی که از رژیم‌های غذایی سرشار از مواد خوراکی التهاب‌زا پیروی می‌کردند ۳۸ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی در مقایسه با افرادی بودند که تغذیه سالم داشتند. مصرف مواد غذایی فرآوری شده نقش مهمی در بروز التهاب در بدن دارد. خوراکی‌های فرآوری شده به طور کلی حاوی چربی‌های ترانس و اشباع شده هستند که نقش هر دوی آنها در بروز التهاب در بدن شناخته شده است. علاوه بر این مواد غذایی، پنیرهای فرآوری شده، غذاهای دودی و شکلات‌های شیرین از دیگر نمونه‌های خوراکی‌های التهاب زا هستند.


التهاب، واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زاست. وجود التهاب در یک دوره زمانی کوتاه با فعال‌کردن سیستم دفاعی به بهبود سلامت بدن کمک می‌کند اما التهاب در طولانی مدت به عروق خونی، سلول‌ها و بافت‌ها آسیب زده و در نهایت به بیماری‌های قلبی عروقی منجر می‌شود. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد بین مصرف چربی‌های ترانس و ماده‌ای موجود در خون موسوم به CRP ارتباط وجود دارد و این نشان دهنده وجود التهاب در بدن است. در افرادی که مصرف بیشتری از چربی‌های ترانس داشتند سطح CRP در مقایسه با افراد دیگر ۷۳ درصد بیشتر بوده است.

فواید خوردن جو دوسر


این روزها در بسیاری از رژیم‌های غذایی بر لزوم مصرف جو دوسر تاکید می‌شود. مصرف جو دوسر سرشار از خواص مختلف برای کاهش وزن و افزایش سلامتی است. انواع و اقسام محصولات تولید شده با جو دوسر وجود دارند که می‌توانند به شکل میان وعده یا حتی غذای اصلی مصرف شوند.

غلات کامل سلامت قلب و عروق را تأمین می‌کنند. جالب است بدانید که افرادی که غلات کامل مانند جو دوسر مصرف می‌کنند کمتر دچار مشکلات قلبی می‌شوند. جو دوسر غنی از نوعی فیبر محلول به نام بتاگلوکان و ترکیب ضد التهاب آوانانترامید است که با هم، از مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت جلوگیری می‌کند.


یک مطالعه ۱۰ ساله در مجله بهداشت عمومی آمریکا نشان داد که خوردن یک وعده بلغور جو دوسر (۱ فنجان پخته شده) دو تا چهار بار در هفته منجر به ۱۶ درصد کاهش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ می‌شود. یک کاسه روزانه جو دو سر حتی کاهش ۳۹ درصدی خطر ابتلاء به دیابت را نشان می‌دهد. مطالعه‌ای دیگر نشان داد که سه وعده غلات سبوس دار در روز، از جمله جو دوسر، به اندازه دارو در کاهش فشار خون مؤثر است و فقط در مدت ۱۲ هفته خطر بیماری قلبی را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. مطالعه دانشگاه ایالتی کلرادو نشان داد که جو دوسر میزان کلسترول LDL "بد" را به طور موثرتری نسبت به گندم کاهش می‌دهد.


تحقیقات در ژورنال کالج تغذیه آمریکا نشان می‌دهد که بلغور جو دوسر ممکن است سیر کننده‌ترین صبحانه بین غلات باشد، در نتیجه احساس سیری بیشتر و ماندگاری بیشتری نسبت به غلات آماده صبحانه دارد.

بهترین روش تغذیه در روزهای آلوده


یک متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت تأمین سه ویتامین A، E و C برای سالم‌تر بودن بدن به خصوص در روزهای آلوده هوا، اظهار کرد: هوای آلوده شامل ترکیبات اکسیدکننده و سمی هستند که متأسفانه به بدن وارد شده و سیستم بدن انسان واکنش‌های التهابی را در پاسخ به این ترکیبات از خود بروز می‌دهد به بیان دیگر سیستم بدن این ترکیبات را به عنوان رادیکال‌های آزاد می‌شناسد و به مقابله با آن می‌پردازد.


مجید حاجی فرجی با بیان اینکه اینکه آنتی اکسیدان‌ها سطح رادیکال‌های آزاد اکسید کننده را کاهش می‌دهند تا انسان بدن سالم‌تری داشته باشد، افزود: سه ویتامین A یا همان بتاکاروتن ها که در سبزیجاتی با برگ زرد و قرمز به وفور یافت می‌شود؛ E در مغز دانه‌ها و دانه‌های روغنی و C در ترکیباتی مانند نارنگی، پرتقال و سبزیجات که به مقدار بسیار زیادی یافت می‌شود منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان های مهم هستند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: در کنار این سه گروه عنصر سلنیوم و روی که در گوشت‌ها و غلات سبوس دار وجود دارند نیز از جمله آنتی اکسیدان های مهم برای مقابله با آلودگی هوا هستند در کنار اینها لبنیات به خصوص لبنیات کم چرب به صورت یک تا دو واحد در روز می‌تواند با سردرد، تهوع و سرگیجه ناشی از آلودگی هوا مقابله کند.


وی بیان کرد: میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و به خصوص سیب، سبزیجاتی مانند کلم، گوجه فرنگی به خصوص سیر و پیاز در کاهش خطر رادیکال‌های آزاد و مقابله با ذرات معلق هوا کمک شایانی می‌کنند.


وی با تاکید بر مصرف بروکلی در وعده‌های غذایی، گفت: متأسفانه یکی از سبزیجاتی که در میان ایرانیان کمتر مصرف می‌شود کلم بروکلی است که اگر مرتب مصرف شود علاوه بر خواص بسیار زیادی که دارد می‌تواند برای مقابله با ذرات معلق هوا کمک کننده باشد در کنار این کدو حلوایی و هویج، بذر کتان، چای سبز و انار نیز خاصیت ضدالتهابی داشته و اثربخشی بسیار بالایی نیز دارند.


این متخصص تغذیه با اشاره به عدم مصرف غذاهای پرچرب در روزهای آلوده هوا، اظهار کرد: تأمین اسیدهای چرب در روزهای آلوده هوا از طریق مصرف شربت‌های خانگی کم شیرین همچنین مصرف بذر کتان برای بیماران قلبی و عروقی در سوپ و سالاد و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب، فست فودها، چربی اشباع مانند روغن‌های حیوانی، غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی‌های گاز دار از جمله نکات بسیار مهمی است که در روزهای آلوده هوا باید نسبت به رعایت آن بیش از پیش توجه شود.

پرهیز از گرم کردن چهار ماده غذایی در مایکروویو


از مایکروویو به اشتباه برای گرم کردن مجدد غذاها استفاده می‌کنیم. مایکروویو غذا را به طور مساوی نمی‌پزد، به این معنی است که هر باکتری حاضر در غذاهای دوباره گرم شده زنده خواهد ماند. سپس به طور مستقیم به تولید سموم سرطان‌زا کمک می‌کند. برای به حداقل رساندن خطرات مایکروویو، از آن برای طبخ یا گرم کردن چهار غذا استفاده نکنید: هنگامی که یک تخم مرغ جوشانده در مایکروویو گرم یا پخته می‌شود، رطوبت داخل تخم مرغ یک بخار شدید ایجاد می‌کند، مانند اجاق فشار مینیاتوری، تا جایی که تخم مرغ می‌تواند منفجر شود! حتی ترسناک‌تر، تخم مرغ می‌تواند در داخل مایکروویو منفجر نشود؛ اما پس از آن یعنی وقتی که در حال پوست کندن تخم مرغ هستید ممکن است در دست شما فوران کند، روی بشقاب یا حتی در دهان شما نیز ممکن است این اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از تبدیل تخم مرغ به یک بمب بخار، می‌توانید با برش‌های متعدد آن را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید و سپس در ماکروویو قرار دهید یا آن را در ماکروویو قرار ندهید.


بسیاری از مادران جدید، شیر مادر خود را برای استفاده بعدی می‌دوشند، در فریزر می‌گذارند و ذخیره می‌کنند که عالی است، تا زمانی که در مایکروویو دوباره گرم نشده باشد. به همان شیوه‌ای که مایکروویو غذا را به طور ناهموار گرم می‌کند، یک بطری شیر مادر را نیز به طور ناهموار گرم و «نقاط داغ» ایجاد می‌کند که می‌تواند دهان و گلوی نوزاد را به شدت بسوزاند. FDA توصیه می‌کند که شیر مادر بر روی اجاق گاز، یا استفاده از آب داغ دوباره گرم شود. به عنوان یک راه کار، شما می‌توانید یک فنجان آب در مایکروویو گرم و سپس کیسه یا شیشه‌ی شیر مادر در آن بگذارید.


گوشت‌های فرآوری شده اغلب حاوی مواد شیمیایی و نگهدارنده‌هایی هستند که عمر مواد غذایی بیشتر کنند. متأسفانه ماکروویو می‌تواند آن مواد نگهدارنده را برای سلامتی شما مضرتر کند. بر اساس تحقیقات مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی، در گوشت‌های فرآوری شده که در ماکروویو گرم می‌شوند، تغییرات شیمیایی مانند کلسترول اکسید شده در این فرایند به وجود می‌آید. یک مطالعه در مجله کنترل مواد غذایی نشان می‌دهد که گرم کردن مجدد گوشت‌های فرآوری شده در ماکروویو، با تابش مایکروویو به محصولات تشکیل‌دهنده‌ی اکسیداسیون کلسترول کمک می‌کند که با توسعه بیماری عروق کرونر قلب مرتبط هستند.


برنج گرم شده در ماکروویو گاهی اوقات می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی شود. مسئله با برنج شامل حضور مشترک یک باکتری بسیار مقاوم به نام Bacillus cereus است. گرما این باکتری را می‌کشد؛ اما می‌تواند اسپورهایی تولید کرده باشد که سمی هستند، بر اساس یافته‌های مجله بین‌المللی میکروبیولوژی مواد غذایی و به طرز شگفت‌آوری در برابر گرمت مقاوم هستند. تعدادی از مطالعات تأیید می‌کنند که وقتی برنج از مایکروویو بیرون می‌آید و در دمای اتاق قرار می‌گیرد، هر اسپور حاوی آن می‌تواند تکثیر شود و در صورت خوردن آن باعث مسمومیت غذایی می‌شود. بی سرئوس نوعی باکتری است که سموم تولید می‌کند. این سموم می‌توانند باعث دو نوع بیماری شوند: یک نوع که با اسهال مشخص می‌شود، و دیگری که سم امتیک نامیده می‌شود و با تهوع و استفراغ مشخص می‌شود.

آشنایی با خواص بی‌نظیر شلغم و بهترین روش خوردن آن


شلغم یکی از سبزیجات مفید و پر خاصیت است که به عنوان آنتی بیوتیک کاربرد دارد و برای درمان سرما خوردگی و بسیاری از بیماری‌ها ی دیگر بسیار مفید است. شلغم موجب بهبود سرفه می‌شود و نوشیدن آب آن قند خون را پایین می‌آورد. همچنین شلغم برای درمان یبوست، تقویت بینایی و بهبود التهاب‌های مجاری تنفسی توصیه می‌شود. اما آیا می‌دانید چگونه باید آن را مصرف نمود تا از اثرات آن بیشترین استفاده را ببریم.


به روش‌های مختلفی می‌توان از شلغم‌ها استفاده کرد (هم به صورت خام و هم به صورت پخته). آنها بر اساس اندازه‌ای که دارند و روش طبخ مورد نظر شما می‌توانند خرد و ریزریز شوند، به قطعات نازک بریده شوند یا به شکل کامل به کار روند. روش‌های طبخ آنها نیز متنوع است، مانند پختن، جوشاندن، تفت دادن یا بخارپز کردن. به یاد داشته باشید که برای حفظ بافت ترد شلغم‌ها نباید آنها را بیش از حد یا به مدت طولانی بپزید.


بخارپز کردن شلغم


بهترین شیوه برای تهیه شلغم بخارپز کردن آن است زیرا با این روش تمام ویتامین و خواص درمانی شلغم حفظ می‌شود. این روش در مقایسه با آب پز شدن شلغم بهتر است زیرا در این روش آب شلغم که دارای مواد مفیدی برای جلوگیری از سرطان است حفظ می‌شود ولی هنگام آب پز شدن بخشی از خواص درمانی شلغم که مانع از ابتلای مصرف کننده به سرطان می‌شود از شلغم خارج می‌گردد.


تهیه شلغم و عسل برای سرماخوردگی


خوردن معجون شلغم و عسل کمک می‌کند تا سرما خوردگی و سرفه و گلودرد خود را بدون نیاز به داروهای شیمیایی بهبود ببخشید. برای تهیه شلغم و عسل یا معجون عسل در شلغم، ابتدا شلغم‌ها را شسته و پوست بگیرید. سپس داخل شلغم‌ها را با قاشق خالی کنید. داخل هریک از شلغم‌ها را با یک قاشق مرباخوری عسل پر کنید البته دقت کنید که لب به لب پر نکنید.


حالا شلغم‌ها را داخل یک ظرف مناسب مثل ظرف پیرکس که حمل حرارت داشته باشد یا قابلمه‌ای با دیواره بلند قرار دهید. درب ظرف را ببندید. حالا یک ظرف دیگر مثل قابلمه را تا نیمه آب کنید و ظرف حاوی شلغم‌ها را داخل آن قرار دهید.


می‌توانید شلغم‌ها را مستقیم داخل آب قرار دهید. قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و شعله را خیلی کم کنید. حدود ۲ ساعت بعد، شعله را خاموش کرده و اجازه دهید شلغم‌ها خنک شوند. وقتی شلغم‌ها خنک شدند، مایع داخل آنها را درون لیوان بریزید. این معجون را روزی ۳ وعده میل کنید تا سرفه و سرما خوردگی‌تان بهبود یابد.


استفاده از شلغم در غذاها:


اضافه کردن شلغم به غذایتان به شما کمک می‌کند از تمام مزایای اصلی آن بهره مند شوید. شما می‌توانید از شلغم و برگ‌هایش در پخت انواع سوپ‌ها و خوراک‌ها استفاده کنید بدین صورت که شلغم‌ها را به شکل مکعبی برش دهید و به خوراک سبزیجات شامل سیب زمینی، هویج، موسیر و کلم قمری و خوراک مرغ و گوشت گاو و بره اضافه کنید.


استفاده از شلغم در سالادها:


شلغم‌های جوان یا کوچک را که در مراحل اولیه برداشت می‌شوند و دارای طعم شیرین و ظریفی هستند به صورت خام به همراه کلم، هویج و چغندر به سالاد سبزیجات اضافه کنید. شلغم‌های بزرگ‌تر طعمی شبیه به چوب پیدا می‌کنند و برای استفاده در سالاد مناسب نیستند.


استفاده از شلغم در ترشی:


بسیاری از مردم ایران، با شلغم و هویج، تربچه و فلفل قرمز ترشی درست می‌کنند.


سوپ شلغم


یکی از مؤثرترین راه‌های استفاده از این سبزی، تهیه سوپ شلغم است و اگر این سوپ را از ترکیب جو، هویج، شلغم، پیاز و گشنیز تهیه کنید، درمان کننده فوق‌العاده سرماخوردگی محسوب می‌شود.


انتخاب و نگهداری شلغم


در هنگام انتخاب شلغم، شلغم‌های کوچک‌تر که پوستی سفت و بدون لکه‌های قهوه‌ای دارند و برگ‌هایشان سبز و شاداب است انتخاب کنید. برای نگهداری از شلغم آنها را در کیسه‌های پلاستیکی بریزید و تا یک هفته و گاهی اوقات بیشتر از یک هفته در یخچال نگهداری کنید. قبل از طبخ یا سرو کردن شلغم، آن را تمیز بشویید و پوستش را برس بکشید تا هرگونه کثیفی و باقی مانده ی آفت کش‌ها از روی آن پاک شود یا می‌توانید شلغم را پوست بگیرید و برگ‌های آن را جدا کنید.


شلغم را با چه چیزی بخوریم؟


شلغم نفاخ و دیرهضم است پس بهتر است آن را با مصلح آویشن یا زیره مصرف کرد.


فواید خوردن شلغم برای زن باردار


خوردن شلغم در بارداری سبب زود حرف زدن و راه افتادن کودک بعد از به دنیا آمدنش می‌شود و او را در برابر امراض مختلف مقاوم می‌کند.ش

برچسب ها: شلغم ، خواص ، مواد غذایی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: