کد خبر: ۲۶۷۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 19
با این که در نگاه عام این دو مفهوم تقریباً مترادف هستند اما استرس یک واکنش طبیعی بدن در ابعاد فیزیولوژیکی هیجانی و ذهنی است

 شفاآنلاین>سلامت>مدیر مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده ترنم استان گلستان با بیان این که خانواده یک فضای فیزیکی دارد و یک فضای روانشناختی، افزود: به طور کلی خانه و خانواده تأثیر بسیار مهم و بزرگی در سلامت روانی فرد و خانواده دارد ، به عبارتی خانواده ای که در آن ارتباط قوی عاطفی وجود داشته باشد یعنی افراد خانواده در بحران ها، برنامه یا گفت و گوهای سازنده داشته باشند موفق تر هستند .

به گزارش شفاآنلاین:دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا و در راستای پدافند غیرعامل، سلسله گفت و گوهایی به صورت لایو در صفحه اینستاگرامی این دفتر طی سه شب با موضوعات ( شناخت و مقابله روانشناختی با سوگ)، (شناخت و مقابله با اضطراب و استرس ناشی از کرونا و شیوه های مقابله با آن) و (آموزش تاب آوری روانشناختی در مواقع بحران) برگزار کرد.
در شب دوم این گفت و گوهای مجازی که با حضور دکتر عبدالله فرهنگی مدرس دانشگاه و مدیر مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده ترنم استان گلستان برگزار شد به موضوع (شناخت و مقابله با اضطراب و استرس ناشی از کرونا و شیوه های مقابله با آن)، پرداخته شد.

دکتر فرهنگی با بیان این که استرس و اضطراب دو مفهوم کاملاً جدا از هم هستند؛ تصریح کرد: با این که در نگاه عام این دو مفهوم تقریباً مترادف هستند اما استرس یک واکنش طبیعی بدن در ابعاد فیزیولوژیکی هیجانی و ذهنی است اما اضطراب در واقع یک اختلال محسوب می شود.
او تصریح کرد: استرس هم می‌تواند مثبت باشد یعنی باعث انگیزش، حرکت و سلامت شود که ما از خودمان بیشتر مراقبت کنیم و هم می‌تواند مخرب باشد و باعث آسیب به ما و در واقع اطرافیانمان باشد. پس در واقع استرس می‌تواند هم مثبت هم منفی باشد. به طور کلی در زندگی همه ما استرس وجود و دارد و یک واکنش طبیعی و بهنجار به اتفاقاتی است که برای فرد بوجود می آید و فراتر از توان و ظرفیت روانشناختی فرد است اما چیزی که غیرطبیعی است اضطراب است، اضطراب واکنشی است که امکان دارد هیچ اتفاقی وجود نداشته باشد و در نهایت ممکن است برای فرد مسائل و مشکلات مختلفی به وجود آورد.
مدیر مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده ترنم استان گلستان افزود: استرس گاهی اوقات باعث اختلال اضطراب و بیماری می شود. اما اتفاقی که الان در جهان و جامعه ما در دوران کرونا افتاده، افراد دچار آسیب های روانی شده اند. زمانی که استرس، مزمن، طولانی مدت، به دفعات و با فشار زیاد باشد تبدیل به اضطراب می شود یعنی جاهایی دیده می‌شود که افراد دچار خود بیماری‌ انگاری هستند وسواس یا افسردگی دارند که در واقع این مراحل را از طریق همان فشار روانی ، استرس و اضطراب و در واقع انواع اختلالات طی کرده اند یا آن موارد را داشته اند و حالا تشدید شده است، بنابراین خیلی مهم است که ما علاوه بر شناسایی این افراد، بتوانیم آنها را مدیریت کنیم که اگر مدیریت شوند مطمئناً دچار بحران های روحی روانی و روانشناختی نمی‌شوند.
او با بیان این که کرونا تغییراتی در زندگی افراد ایجاد کرده و روابط خانوادگی و اجتماعی را تحت الشعاع قرار داده است، افزود: این تغییر خود یک استرس است و از طرفی محدودیت هایی مثل ماسک زدن ، عدم ارتباط با عزیزان و... ایجاد کرده که خوشایند ما نیست اما چیزی که خیلی مهم جلوه می کند این است که ما چطور می توانیم این فشارهای عصبی و این بحران های روحی روانی را مدیریت کنیم.
دکتر فرهنگی تصریح کرد: در دوران کرونا بالغ بر یک هزار مورد مشاوره داشتیم که غالب این افراد مشکلات خانوادگی پیدا کرده بودند به این معنی که فضای خانواده فضای سازنده ای نبوده در واقع فضایی نبوده که باعث امنیت، آرامش و یا کمک به حل بحرانی باشد. بنابراین مهم است که ما از خانواده به عنوان جایگاهی که نقش موثری در حل بحران ها ، تنش ها، حل تعارضات و حل مسائل روحی روانی افراد است، کمک بگیریم .
وی با بیان این که خانواده یک فضای فیزیکی دارد و یک فضای روانشناختی، افزود: فضای فیزیکی اینکه یک چارچوب داریم مثلاً خسته هستیم و به خانه میرویم تا استراحت کنیم . در کنار آن فضای روانی و عاطفی هم هست که هر زمان دچار مشکل می شویم به خانه می رویم تا در کنار همسر ، فرزندان و پدر و مادر احساس آرامش کنیم . بنابراین به طور کلی خانه و خانواده تأثیر بسیار مهم و بزرگی در سلامت روانی فرد و خانواده دارد ، به عبارتی خانواده ای که در آن ارتباط قوی عاطفی وجود داشته باشد یعنی افراد خانواده در بحران ها، برنامه یا گفت و گوهای سازنده داشته باشند موفق تر هستند .
این استاد دانشگاه با اشاره به این که بخشی از راهکارهای مؤثر مقابله با استرس و اضطراب فردی و بخشی از آن کمک گرفتن از دیگران است، اظهار داشت: در بخش فردی باید بتوانیم مدیریت ذهنی داشته باشیم یعنی لیستی از افکار منفی خود تهیه کرده و بعد واقعیت سنجی کنیم که چقدر عواملی که ذکر کردیم درست است بعد دلایلی بیاوریم که آیا مسائل ما واقعاً استرس زاست؟ در واقع مکتوب کردن عوامل استرس باعث می‌شود که از فضای اقرارآمیز و فضای پر تنش خارج شویم .

وی اضافه کرد: راهکار بعدی فیزیولوژیکی است مثل تنفس های عمیق یا دیافراگمی و داشتن تغذیه مناسب. یکی از عواملی که باعث می‌شود عوامل استرس زا در ذهن ما بسیار آسیب زا باشند این است که مبهم باشد یعنی به صورت مکتوب و به قلم در نیامده باشد که در این صورت دچار آشفتگی میشویم .
دکتر فرهنگی در پایان گفت: راهکار بعدی عوامل اجتماعی است. خیلی از افراد استرسی نیستند اما در جمع های استرسی که قرار می گیرند باعث می‌شود تا به سمتی بروند که دچار آشفتگی و استرس شوند، توصیه ما این است که در این جمع ها حضور نداشته باشند و به دور از اخبار منفی باشند.
برچسب ها: سلامت ، تاثثیر ، روان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: