کد خبر: ۲۶۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 17
ضرابی گفت: تاکنون موفق شده‌ایم بیش از ۱۳۰ هزار نمونه خون بند ناف را ذخیره سازی کنیم.

شفاآنلاین>سلامت>مرتضی ضرابی مدیرعامل خون بند ناف ایران در نشست خبری روز جهانی خون بند ناف درباره اهمیت این موضوع اظهار کرد: خون بند ناف به عنوان یک زباله تلقی نمی‌شود بلکه یک سرمایه ارزشمند برای کشور است، که می‌توان با استفاده از آن‌ها اقدامات زیادی در درمان بیماری‌ها انجام داد.

به گزارش شفاآنلاین:ضرابی افزود: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان سال ۱۳۸۴ با هدف تامین سلول‌های بنیادی برای مراکز درمانی و پیوند به منظور درمان بیماری‌های قابل درمان با سلول‌های بنیادی راه اندازی شد.

ضرابی بیان کرد: خون بند ناف به عنوان یکی از منابع سلول‌های بنیادی جمع آوری شده و سلول‌های بنیادی آن جداسازی و در قالب بانک خون بند ناف مورد استفاده مراکز پیوند قرار می‌گیرد.

او گفت: خوشبختانه طی سال‌های گذشته شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان موفق شد علاوه بر خون بند ناف سایر منابع سلول‌های بنیادی را هم تامین کند. این شرکت جمع آوری و ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی، مغز استخوان و همچنین سلول‌های بنیادی بافت بند ناف را تحت عنوان سلول‌های مزانشیمی در حال حاضر انجام می‌دهد که دستاورد‌ مهمی محسوب می‌شود.

اهمیت بانک خون محیطی

او در ادامه افزود: بانک خون محیطی از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و تاکنون بخش قابل توجهی از نمونه‌های دریافتی، فریز و بخش زیادی از آن در پیوند استفاده شده است. تاکنون بیش از ۳ هزار نمونه خون محیطی جمع آوری و ذخیره سازی شده که از این تعداد ۵۰۰ پیوند انجام شده است. خوشبختانه میزان موفقیت این پیوند‌ها بالا بوده و جان بیماران را نجات داده است.

ضرابی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار نمونه خون بند ناف را ذخیره سازی کرده ایم. با توجه به این که امکان درمان برخی بیماری‌ها با سلول‌های بنیادی در حال فراهم شدن است، قصد داریم وضعیت سلامت کودکانی که عضو بانک خون بند ناف هستند را پیگیری کنیم. بانک خون بند ناف رویان شامل بانک عمومی و خصوصی است و اصطلاحا یک بانک هایبرید هستیم. اگر نمونه‌ای از بانک خصوصی برای یک فرد بیمار استفاده شود، باید نظر صاحبان نمونه حتما گرفته شده و با رضایت آن‌ها برای پیوند ارسال شود.

آیا سلول‌های بنیادی در درمان بیماران کرونایی هم کاربرد دارد؟

ضرابی گفت: جدیدترین کارآزمایی بالینی که از سلول‌های بنیادی مزانشیمی بهره گرفته ایم استفاده از آن در بیماری کووید۱۹ است. برای کسانی که دچار عوارض ریوی کرونا بودند سلول‌های بنیادی در دو تا سه نوبت تزریق شد که فاز یک و دو این کارآزمایی بالینی انجام شده است، امیدواریم بتوانیم نتایج آن را به زودی ارائه کنیم.

برچسب ها: خون ، بند ناف ، نمونه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: