کد خبر: ۲۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۱۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 01
شفا آنلاين-برخی از افراد با شروع ماه مبارک رمضان دچار سردردهای خفیف یا حتی شدیدی می‌شوند و آنها را به گرسنگی و ضعف ناشی از آن نسبت می‌دهند.

به گزارش شفا آنلاين،این در حالی است که دکتر سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، در این باره گفت: «معمولا بیشتر سردردهایی که در روزهای اول ماه رمضان اتفاق می‌افتند، به‌خاطر کاهش دریافت کافئین در بدن است».

وی افزود که قطع ناگهانی مصرف چای و قهوه به مدت 17 ساعت در طول روز، می‌تواند سردردهای خفیف تا شدیدی را به دنبال داشته باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران راه رهایی از این مشکل را هم اینطور عنوان کرد:‌ «بهتر است که در روزهای باقیمانده تا ماه رمضان، مصرف چای و قهوه را در طول روز کم کنید و چای‌تان را هم رقیق‌تر بنوشید. ضمن اینکه مصرف چای کم‌رنگ، آب جوش یا آب ساده در وعده سحری، بهتر از نوشیدن چندین لیوان چای پررنگ است».

چرا؟ «چون چای حاوی کافئین و جزو نوشیدنی‌های مدر است. بنابراین مصرف چای پررنگ در وعده سحری باعث افزایش حجم ادرار، کاهش آب بدن و تشنگی بیش از اندازه در طول روز می‌شود».

مظهری در نهایت خاطرنشان کرد که برای پیشگیری از تشنگی روزانه در ماه رمضان، باید همراه وعده سحری، حجم مناسبی از سبزی‌های پخته، خام یا حبوبات که حاوی فیبر فراوانی هستند را مصرف کنید.

«فیبرهای نامحلول موجود در این خوراکی‌ها، آب را در خودشان جمع می‌کنند و در مسیر دستگاه گوارش، حالت ژله‌ای به خود می‌گیرند. این فیبرهای ژله‌ای در طول روز، به‌تدریج آب خود را آزاد می‌کنند و نمی‌گذارند که بدنتان بیش از اندازه کم‌آب بشود».

سلامانه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: