کد خبر: ۲۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 01
شفاآنلاین-براساس آخرین آمار ثبت شده در بانک اطلاعات فدراسیون جهانی هموفیلی (WFH)، ایران دارای بیشترین تعداد بیماران مبتلا به کمبود فاکتور 13 انعقادی در دنیا است. به همین منظور برای اولین بار در ایران آزمایش اندازه‌گیری دقیق فاکتور 13 انعقادی در آزمایشگاه مرجع انعقاد سازمان انتقال خون ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر مینو احمدی نژاد معاون خدمات آزمایشگاه‌های مرجع و تشخیص طبی این سازمان، ضمن اعلام این مطلب، گفت:‌ خوشبختانه با توان علمی موجود در بخشهای مختلف آزمایشگاه‌های تخصصی سازمان انتقال خون خصوصاً آزمایشگاه مرجع انعقاد با وجود چالش‌های فراوان در مراحل انجام کار، راه اندازی روشهای جدید اندازه‌گیری کمی فعالیت و آنتی ژن فاکتور 13 و میزان مهار کننده آن برای اولین بار در ایران انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان بالاترین میزان شیوع این بیماری در کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: با همکاری متخصصان هماتولوژیست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در طرحی تحقیقاتی، وضعیت فاکتور 13 در 50 بیمار مبتلا به اختلال انعقادی در این استان بررسی شد.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به این که شناخته شده‌ترین بیماری‌های خونریزی دهنده در دنیا، هموفیلی‌های A و B ناشی از کمبود فاکتورهای 8 و 9 انعقادی هستند، افزود:‌ کمبود سایر فاکتورهای پیش انعقادی از جمله فاکتورهای 1،2،5،7،10،11 و 13 بسیار نادر بوده و این بیماری‌ها به عنوان بیماری‌های نادر خونریزی دهنده شناخته می‌شوند که عمدتاً زمینه ارثی داشته و برای انتقال آن باید مادر و پدر هر دو دارای ژن معیوب باشند. به همین دلیل این بیماری‌ها در جوامعی که ازدواج‌های فامیلی رایج است، شیوع بالاتری دارند.

عضو هیأت علمی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به این نکته که کمبود فاکتور 13 یکی از نادرترین بیماری‌های انعقادی است و متأسفانه بالاترین تعداد شناخته شده آن در کل دنیا در ایران زندگی می‌کنند، گفت: روشهای متداول تشخیص این بیماری در دنیا و ایران آزمایش کیفی غربالگری فاکتور 13 (روش حلالیت لخته در اوره) است که در بهترین شرایط، کاهش سطح فاکتور 13 تا مقادیر کمتر از 5 درصد را نشان می دهد. همچنین در روش دیگری که در بسیاری از آزمایشگاه‌های ایران انجام می شود آزمایش به مقادیر پایین‌تر از 1 درصد حساس است.

وی با تأکید بر اهمیت وجود آزمایشهای جدیدتر و اندازه گیری سطح این فاکتور به خاطر جمعیت بالای این بیماران در کشور، گفت:‌ با استفاده از روش های جدید، امکان ارزیابی سطح کمی فاکتور 13 به شکل دقیق امکان پذیر خواهد شد و این امر کمک موثری در تشخیص بیماری خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر اقدامات لازم جهت تعریف تعرفه و تدابیر لازم برای ارائه خدمت به مراجعان این مرکز از سوی معاونت فنی و فنآوری‌های نوین سازمان انتقال خون در حال انجام است و بدیهی است حمایت سازمانهای بیمه گر در این زمینه نقش چشمگیری در دستیابی به این مهم ایفا خواهد کرد.

خونریزی در نقاط مختلف بدن، بهبود دیرهنگام زخم‌ها خصوصاً در بدو تولد، بهبود دیرهنگام زخم بند ناف و نهایتاً سقط های مکرر در خانمهای باردار از علایم شایع نوع شدید این بیماری است که به دنبال کاهش سطح فاکتور 13 به کمتر از 15درصد میزان طبیعی بروز می کند.

یکی از مهمترین عوارض این بیماری، خونریزی مغزی است که در صورت عدم درمان و پیشگیری به موقع، مهمترین عامل مرگ و میر در این بیماران خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: