کد خبر: ۲۶۷۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 07
دانشمندان اعلام کردند جهش ویروس کرونا در برخی جانوران مانند مینک می‌تواند برای انسان خطرناک باشد.

شفاآنلاین>سلامت> پس از مشاهده بیماری کرونا در میان مینک‌ها (نوعی راسو) در دانمارک، این کشور اعلام کرد مزارع پرورش این حیوان را تعطیل می‌کند. دانشمندان نگران هستند انتقال کووید ۱۹ به مینک و جهش آن در این پستانداران و انتقال دوباره آن به انسان، مرگبار بودن ویروس کرونا را تشدید کند.

 به گزارش  شفاآنلاین:دانشمندان اعلام کردند انتقال ویروس کرونا میان جانوران مختلف و جهش‌های احتمالی بسیار نگران کننده است.

مقامات بهداشتی دانمارک به تازگی اعلام کرده‌اند شاهد جهش و تغییرات ژنتیکی کووید ۱۹ در مینک‌ها بوده‌اند. این امر می‌تواند باعث تضعیف کارایی و موثر بودن واکسن کرونای در حال ساخت و ایمنی بخشی آن برای انسان شود.

کارل برگستورم، بیولوژیست دانشگاه واشنگتن در این باره می‌گوید: احتمال وقوع هر رخدادی پس از جهش ویروس کرونا وجود دارد. شخصاً بر این باورم که شیوع کووید ۱۹ در میان مینک‌ها لزوماً منجر به افزایش خطر برای انسان نخواهد شد. ما نمی‌توانیم هیچ احتمالی را نادیده بگیریم. با این حال، به طور قطع همه گیری کرونا در میان مینک‌ها شدت انتشار در میان انسان‌ها را افزایش نخواهد داد.

پیش‌تر در ماه آوریل مزارع پرورش مینک در هلند به ویروس کرونا آلوده شد. یکی از کارگران مبتلا به ویروس دلیل انتشار معرفی شده بود. شواهد نشان می‌دهد در هر دو مورد این بیماری در هلند و دانمارک، ویروس از مینک‌ها به انسان نیز منتقل شده است.

دانمارک بزرگترین مزارع پرورش مینک را جهان داراست و معادل ۴۰ درصد مزارع پرورش این حیوان در این کشور قرار دارد. این حیوانات برای پوستشان (خز) پرورش می‌یابند. خز مینک یکی از گرانقیمت‌ترین خزهاست که در صنعت پوشاک به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از شیوع کووید ۱۹ در میان مینک ها، سازمان غذا و داروی کشور دانمارک دستور امحا و نابودی تمامی مزارع مینک را صادر کرده است. قرار است تمامی ۱۷ میلیون مینک موجود در مزارع این کشور بزودی نابود شوند.

نگرانی از جهش ویروس کرونا در مینک‌ها

ویروس کرونا در سایر حیوانات

محققان می‌گویند ویروس کرونا برای نخستین بار از خفاش‌ها به یک پستاندار (احتمالاً پانگولین) منتقل و سپس به انسان سرایت کرده است. با این حال، انسان‌ها تنها پستاندارانی نیستند که به این ویروس مبتلا شده اند.

محققان اعلام کردند ۴ دلفین دست آموز در مرکز نیروی دریایی ارتش آمریکا در شهر سن دیگو ایالت کالیفرنیا به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند. این ۴ دلفین پس از ابتلا به کرونا عوارضی همچون بی حالی، اسهال و بی اشتهایی را نشان دادند.

دانشمندان دانشگاه ایلینویز با آزمایش مدفوع این دلفین‌ها ابتلای آن‌ها به ویروس جدید کرونا را تایید کردند. محققان می‌گویند شبیه این نوع ویروس کرونا پیش‌تر در دلفین‌های دست آموز در هنگ کنگ در سال ۲۰۱۴ و وال‌های دست آموز در سن دیگو در سال ۲۰۰۸ مشاهده شده بود. با این حال، دانشمندان می‌گویند به نظر می‌رسد ویروس کرونای جدید در دلفین‌ها شاهد جهش ژنتیکی بوده است.

دکتر لیی وانگ، یکی از دانشمندان این مطالعه گفت: ویروس جدید کرونا (در دلفین ها) احتمالا در طول سالیان اخیر شاهد جهش بوده است. ویروس جدید کرونا در دلفین‌های سن دیگو از لحاظ ژنتیکی با ویروسی که قبلا در دلفین‌های هنگ کنگ مشاهده شده بود، متفاوت است. این دو از لحاظ ژنوم تفاوت‌های اساسی دارند.

با این حال، دانشمندان می‌گویند ویروس جدید کرونا که در دلفین‌ها مشاهده شده است، خطر کمی برای انسان دارد. احتمالاً به دلیل جهش ژنتیکی از درجه کشندگی ویروس جدید کرونا در دلفین‌ها کاسته شده است.

محققان می‌گویند ویروس جدید کرونا در این حیوانات با کووید ۱۹ که هم اینک در میان انسان‌ها شیوع پیدا کرده است، بسیار تفاوت دارد.

با این وجود، دانشمندان بسیار نگران هستند ویروس کرونای جدید به پستانداران دریایی دیگر و دلفین‌های موجود در دریا منتقل شود. از همین رو، محدودیت‌های لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری به خارج از این مرکز شدت یافته است.

برچسب ها: بیماری ، کرونا ، جهش ویروس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: