کد خبر: ۲۶۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 07
امروزه هوش مصنوعی چهره مشاغل و کسب‌و‌کارها را تغییر داده به‌ طوری که تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان داده ۴۷ درصد از مشاغل موجود در آمریکا در دهه‌های آتی در معرض خطر بالقوه ماشینی شدن قرار دارند.
شفاآنلاین>اجتماعی>هوش مصنوعی می‌تواند شغلتان را از شما بگیرد. شاید این تهدید سال‌های گذشته در حد یک داستان، فیلم یا پیش‌بینی علمی بود اما اکنون خطر از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است. اگر کارمند باشید شغل‌تان را از دست می‌دهید اما اگر دارنده یک کسب‌و‌کار و شرکتی کوچک باشید، ممکن است تمام سرمایه و شرکتی که سال‌ها برای احداث آن زحمت کشیده‌‌اید را از دست بدهید. باز هم همان ماجرای گاوآهن و تراکتور پیش می‌آید، باید خود را با تغییرات وفق دهید. در عین حال کارمندان بسیاری از مشاغل باید حرفه جدیدی بیاموزند تا از قافله عقب نمانند. در این میان نام بسیاری از مشاغل پرطرفدار در میان است؛ معماری، پزشک عمومی، مشاور حقوقی و ….
به گزارش شفاآنلاین:امروزه هوش مصنوعی چهره مشاغل و کسب‌و‌کارها را تغییر داده به‌ طوری که تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان داده ۴۷ درصد از مشاغل موجود در آمریکا در دهه‌های آتی در معرض خطر بالقوه ماشینی شدن قرار دارند.
همه ما با این عنوان روبه‌رو شده‌ایم: روبات‌ها و هوش مصنوعی مشاغل را نابود خواهند کرد اما ما شاهد چنین روندی نیستیم. ما تصویر پیچیده‌تری را می‌بینیم که در آن هوش مصنوعی تحول تدریجی در بازار شغل را تقویت می‌کند؛ تحولی که- با درکی درست- مثبت خواهد بود و افراد هنوز کار خواهند کرد اما با کمک هوش مصنوعی کار آنها موثرتر و کاراتر خواهد بود.
با گسترش و پیشرفت روز‌افزون هوش مصنوعی، رهبران کسب‌و‌کار باید خود را برای تطبیق محیط کار با این فناوری آماده کنند.
با توجه به کاربرد فزاینده‌ هوش مصنوعی در محیط کار و زندگی روزمره، این فناوری به اساس کار و زندگی افراد تبدیل خواهد شد. نگرانی‌های زیادی بر سر این تغییر وجود دارد. طبق پژوهش دانشجویان دانشکده‌ کسب‌وکار‌ هاروارد روی ۵۷۰۰ نفر، ۵۲ درصد از این گروه معتقدند شرکت‌ها در سه سال آینده تعداد کارمندان خود را کاهش می‌دهند.
پیشرفت هوش مصنوعی، چالش‌های جدید و منحصر‌به‌فردی را برای رهبران کسب‌وکار به ‌دنبال خواهد داشت. این افراد باید عملکرد مالی خود را بهبود دهند و همزمان سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را روی استخدام، آموزش نیروی کار و فناوری‌های لازم برای بهره‌وری و رشد شرکت انجام دهند. اهداف رقابتی شرکت‌ها به سمت تصمیم‌های دشوار و گاهی دردناک خواهند رفت.
از طرفی طبق پژوهشی تجربی در آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT-IBM Watson، دیدگاه‌های جدیدی درباره‌ تغییرات کار در مواجهه با AI به دست آمده است. با بررسی این یافته‌ها می‌توان نقشه‌ راهی برای تطبیق رهبرها با مدیر کار و تخصیص مجدد سرمایه و همچنین افزایش سود و بهره‌وری ایجاد کرد.
هوش مصنوعی، فناوری جدیدی است که با پیش‌بینی نیازهای آینده، توصیه‌های لازم را به کاربران ارائه می‌کند. برای مثال قابلیت منحصر‌ به فرد هوش مصنوعی برای رهبران کسب‌وکار، افزایش بهره‌وری کارمندان از طریق انجام وظایف مدیریت، توصیه‌های قیمت‌گذاری بهتر به فروشنده‌ها، طراحی استخدام و بسیاری از موارد دیگر.
گروه علوم و فناوری‌های نوین پژوهشگاه فضای مجازی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی (AI) دنیای کار را دگرگون می‌کند، استفاده از هوش مصنوعی را برای آموزش شغل‌های آینده مورد بررسی قرار داد.
این گروه سه مورد زیر را مورد بررسی قرار داده است.
– هوش مصنوعی (AI) در حال دگرگون کردن دنیای کار است.
– هوش مصنوعی اتوماسیون میلیون‌ها شغل را به همراه می‌آورد اما میلیون‌ها شغل دیگر نیز ایجاد می‌کند.
– هوش مصنوعی با مهارت‌آموزی و بهبود مهارت‌ها، گنجاندن آموزش در فعالیت‌های روزانه، فرصت بخشیدن به کارکنان و آموزش جوانان در آینده بازار کار تاثیر مثبتی به جا می‌گذارد.
از میان رفتن ۸۵ میلیون شغل
گزارش آینده بازار کار ۲۰۲۰ که انجمن اقتصاد جهانی (WEF) آن را منتشر کرده، نشان می‌دهد که با افزایش اتوماسیون ظرف پنج سال آینده مقدار زمانی که انسان‌ها و ماشین‌ها برای انجام یک کار نیاز دارند با یکدیگر برابر خواهد شد. بر اساس این گزارش تا سال ۲۰۲۵، ۸۵ میلیون شغل در ۲۶ کشور و ۱۵ صنعت مختلف از بین خواهد رفت و ۸۰ درصد از کارفرماها انتظار دارند از دورکاری و دیجیتالی کردن کارها استفاده گسترده‌تری داشته باشند.
به عبارت دیگر حتی اگر هوش مصنوعی دیگر پیشرفتی نداشته باشد، کارکنان امروزی با اخلال زیادی در بازار کار مواجه می‌شوند زیرا ابزارهای اتوماسیون موجود، بازار کار را دگرگون می‌کنند.چالش پیشِ رو به دو دلیل از این مشکل نیز بزرگ‌تر خواهد بود؛ اول اینکه کووید‌۱۹ خسارت زیادی را بر اقتصاد جهانی به همراه داشته و طبق برآوردها ۱۴ درصد از ساعت‌های کاری یا حدود ۴۰۰ میلیون شغل تمام‌وقت را در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ از بین برده است.
دوم اینکه در دوران همه‌گیری، فناوری‌های اتوماسیون، ثابت باقی نمانده‌اند و با سرعت فزاینده‌ای در حال توسعه و تجاری شدن هستند و با جمع‌آوری داده‌های بیشتر و افزایش قدرت محاسباتی و تجربه، قابلیت‌های بیشتری پیدا می‌کنند.
ایجاد ۹۷ میلیون شغل جدید
نترسید، شما بیکار نمی‌مانید. فقط باید همت کنید و حرفه جدیدی را بیاموزید. حتی اگر در سن و سالی نباشید که به آموختن علاقه‌ای داشته باشید. در این دنیا همه باید یاد بگیریم که دوباره از صفر شروع کنیم. هوش مصنوعی برای کارکنان و آینده بازار کار، فواید زیادی نیز دارد. گزارش آینده بازار کار عنوان می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ با توجه به تقسیم کار بین نیروی انسانی و ماشین‌ها ۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد.
به جای نگرانی در مورد شغل‌هایی که در آینده از بین خواهند رفت، باید شغل‌های جدید و باکیفیتی برای آینده ایجاد کنیم و در عین حال در زمینه مهارت‌آموزی و بهبود مهارت‌ها تلاش بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم افرادی را که بیکار شده‌اند برای فرصت‌های شغلی جدید آماده کنیم. اینجاست که هوش مصنوعی به حل مشکلاتی کمک می‌کند که خودش به پدید آمدن آنها کمک کرده بود.
خوشبختانه افرادی که در زمینه نوآوری در حوزه هوش مصنوعی هدفمند فعالیت دارند، اطمینان حاصل می‌کنند کارکنانی که با مخاطرات هوش مصنوعی مواجه هستند، از مزایای قابل‌ توجه آن هم بهره‌مند شوند.
از این‌رو گفته می‌شود هوش مصنوعی از روش‌های زیر می‌تواند آینده روشنی را برای بازار کار ایجاد کند.
بعضی از استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی به طور مستقیم روی مهارت‌آموزی و بهبود مهارت‌های کارکنان تمرکز دارند و از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ایجاد برنامه‌های آموزشی شخصی‌سازی‌شده استفاده می‌کنند که مهارت‌های موجود کارکنان را بهبود بخشیده و آنها را برای فرصت‌های آینده و استفاده از فناوری آماده می‌کند.
مثلا شرکت EdCast که در کالیفرنیا مستقر است، با ارزیابی مهارت‌های کارکنان از طریق تحلیل داده‌محور نیازهای بازار کار آینده، به کاربران این امکان را می‌دهد تا شغل‌های احتمالی آینده را شناسایی کنند و مهارت‌ها و شرایط لازم را برای بر عهده گرفتن این مشاغل به دست آورند.
آموزش باید جزو عادات روزمره شود
اگر قصد دارید بیکار نمانید و حتی درآمد خود را افزایش دهید، باید مهارت‌آموزی را در زمره عادت‌های جدید خود قرار دهید چراکه هر چقدر در شغل فعلی رشد کرده‌اید به بقای آن اعتماد چندانی نیست.
عده دیگری از نوآوران روی این موضوع تمرکز می‌کنند که آموزش را در فعالیت‌های کاری روزمره بگنجانند تا کارکنان به طور مداوم مهارت‌های خود را افزایش داده و توانایی بیشتری برای رفع نیازهای آینده بازار کار پیدا کنند.
مثلا استارت‌آپ کانادایی Axonify ایده «میکرو لرنینگ» را مطرح کرده که در آن کارکنان هر شیفت سه تا پنج دقیقه از وقت خود را به یادگیری و فعالیت‌های بهبوددهنده عملکرد اختصاص می‌دهند که توسط یک الگوریتم هوش مصنوعی مطابق با نیازهای فردی‌شان طراحی شده است.
مهارت‌آموزی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به آماده شدن کارکنان برای مواجهه با اخلال در بازار کار کمک کند اما هنوز کارکنان باید با فرصت‌های جدیدی که ایجاد می‌شود وفق پیدا کنند. هوش مصنوعی در اینجا هم می‌تواند کمک کند.
استارت‌آپ‌هایی مانند SkyHive و Kalido پلتفرم‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که بر اساس مهارت‌ها، اهداف حرفه‌ای و نیازهای آموزشی کارکنان، فرصت‌های جدیدی را در اختیار آنها قرار می‌دهد.
تربیت کارمندان براساس هوش مصنوعی
هوش مصنوعی علاوه بر آموزش کارکنان برای آینده و فرصت بخشیدن به آنها، کمک می‌کند نسل بعدی کارکنان برای کار کردن در فضایی که فناوری آن را دگرگون کرده، آماده شوند. طی سال‌های اخیر افزایش ابزارهایی را شاهد بوده‌ایم که از فناوری آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی (EdTech) برای بهبود آموزش در سطح ۱۲ K- در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه استفاده کرده‌اند.
برای مثال، استارت‌آپ ConveGenius که در دهلی مستقر است، ۱۰۰ میلیون دانش‌آموز هندی با دسترسی محدود به آموزش مناسب را هدف قرار داده و از هوش مصنوعی برای ارزیابی نیازهای آموزشی هر دانش‌آموز استفاده کرده و محتوای آموزشی مورد نیاز آنها برای موفقیت در زمینه کاری و شهروندی را در اختیارشان قرار می‌دهد.
استارت‌آپ‌های دیگری نیز به این چالش مهم رسیدگی کرده و فرصت را برای مهارت‌آموزی و بهبود مهارت‌های کارکنان به منظور آماده‌سازی آنها برای آینده، غنیمت شمرده‌اند.
هوش مصنوعی حلال مشکلات نیست
هیچ فناوری‌ای نمی‌تواند به تنهایی تمام مشکلات کنونی کارکنان را حل کند. دستیابی به آینده روشن در بازار کار علاوه بر فناوری‌های جدید به سیاست‌های دولتی هوشمندانه، برنامه‌های شرکتی بلندپروازانه و اقدام فردی کارکنان نیاز دارد.
اما در عین حال که تلاش می‌کنیم به اخلال در بازار کار واکنش بهتری داشته باشیم، باید نوآوران و کارآفرینان را تشویق کنیم تا روی روش‌های جدیدی برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی کار کنند تا مهارت‌های کارکنان امروز را تقویت کرده و فرصت‌های هیجان‌انگیز و جدیدی را برای کارکنان فردا فراهم کنند.
هوش مصنوعی و داستان‌های گوناگون
زمانی که صحبت از هوش مصنوعی به میان می‌آید بسیاری از ما به یاد تن‌تن و جنگ او با روبات‌ها می‌افتیم. یا فیلم او و اعتیاد آدم‌ها به هوش مصنوعی. این داستان‌ها آنقدرها هم اشتباه نبودند اما کارشناسان معتقدند با رشد و توسعه هوش مصنوعی دنیا و زندگی آدم‌ها به حدی تغییر می‌کند که اکنون نمی‌توانند هیچ تصوری از آن روزها داشته باشند.
از سوی دیگر داستان‌های سایبرپانک بسیاری نیز در رابطه با هوش مصنوعی و اثرات مخرب توسعه فناوری در دنیا نگاشته می‌شوند. شاید هم به جای رفاه بیشتر دنیا را نابود کنیم، همچنان که اکنون در حال این کار هستیم.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: