کد خبر: ۲۶۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 07
امروزه با وجود مثبت شدن تست کرونای افراد شاهد تردد آنها در جامعه هستیم که این موضوع به گسترش کرونا کمک شایانی می‌کند ولی به کشور خسارات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.
شفاآنلاین>سلامت>هنوز دو ماه از بازگشایی مدارس نگذشته که آمارهای ابتلا و فوت دانش‌آموزان و معلمان زنگ خطر جدیدی را به صدا درآورده است. اگرچه به عقیده وزیر آموزش‌و‌پرورش ابتلای آنان ارتباطی به بازگشایی مدارس نداشته اما به گفته مدیر کل آموزش‌و‌پرورش گیلان تست کرونای ۳۵ دانش‌آموز گیلانی و ۵۰ نفر از معلم‌ها مثبت اعلام شد. پیش‌تر هم مدیر کل آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی با بیان اینکه «۲۴۴ نفر از همکاران ما در مدارس و ۲۳۲ نفر از دانش‌آموزان خراسان‌رضوی از ابتدای شیوع کرونا به این ویروس مبتلا شده‌اند»، گفت: ۲۱ نفر از همکاران ما و همچنین پنج دانش‌آموز در خراسان‌رضوی به دلیل کرونا فوت کرده‌اند. همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفته از زمان بازگشایی مدارس (۱۵شهریور) تاکنون ۲۲۳ دانش‌آموز‌، ۱۹۳معلم و ۲۶ نفر از مدیران و دیگر کارکنان مدارس هرمزگان به کرونا مبتلا شده‌اند. البته تاکنون دو نفر از معلمان استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان‌های بویراحمد و گچساران، جان خود را از دست داده و ده‌ها نفر از آنان نیز گرفتار این ویروس خطرناک بوده و هستند اگرچه وضعیت در دیگر استان‌ها هم وخیم گزارش شده. بر اساس گزارش‌ها معلم مدرسه ولی‌پور روستای بلوطک شیخان در ایذه چهارمین معلمی است که در روزهای اخیر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته و حالا دانش‌آموزان و معلمان این شهرستان در استان خوزستان نگران ابتلای شمار بیشتری هستند اما با این حال آموزش‌و‌پرورش خوزستان و شهرستان ایذه تاکید دارد تمام مدارس به ویژه مدارس روستایی باید دایر باشند و کلاس‌ها به شکل حضوری برگزار شود. البته وزیر آموزش‌و‌پرورش هنوز هم ابتلا و فوت آنها را خارج از محدوده مدرسه می‌داند!
وزارت آموزش‌و‌پرورش اعلام کرده خانواده دانش‌آموز مختار هستند که فرزند خود را به مدرسه بفرستند یا خیر. در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده که با توجه به اینکه وضعیت شیوع کرونا در استان‌ها و شهرستان‌های ایران متفاوت است، تصمیم‌گیری در خصوص کلاس حضوری مدارس به ستاد مقابله با کرونای استان واگذار شود. ستاد مقابله با کرونای استان باید تصمیم بگیرد در کدام شهرستان‌، روستا، بخش و… استان کلاس حضوری وجود داشته باشد یا خیر. مدتی است ستاد مقابله با کرونای استان در خصوص کلاس‌های درس حضوری تصمیم‌گیری می‌کند. با این اوصاف باید دید آنها در استان شرایط را به چه شکل مدیریت می‌کنند.
ولی موضوع اصلی این نیست که آنها کجا و چگونه به کووید۱۹ مبتلا شدند بلکه تردد این افراد در جامعه علی‌الخصوص مدارس است. امروزه با وجود مثبت شدن تست کرونای افراد شاهد تردد آنها در جامعه هستیم که این موضوع به گسترش کرونا کمک شایانی می‌کند ولی به کشور خسارات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند. بنابراین برخی کارشناسان آموزش بر این باورند بازگشایی مدارس در این بحران از ابتدا اشتباه بود و هرچه سریع‌تر باید مدارس تعطیل شوند چراکه به گفته پزشکان کودکان ناقل بی‌علامت محسوب می‌شوند که می‌توانند سطح آلودگی بسیار زیادی را به وجود آورند. البته افرادی هم موافق بازگشایی مدارس‌اند زیرا شکوفایی و رشد کودک را در مدرسه می‌دانند اما در مجموع نباید جان کودکان و خانواده‌ها را قربانی یک‌سال تحصیل بچه‌ها کرد. البته آموزش‌و‌پرورش برای حل این قضیه برنامه شاد را ارائه داده که سرتاسر آن مملو از ایراد است گرچه دانش‌آموزان مناطق محروم اینترنت و تبلتی ندارند تا به صورت غیر‌حضوری درس بخوانند. بنابراین با چنین بحرانی راهی جز تعطیلی مقطعی مدارس وجود ندارد.

تبدیل مدارس به کانون کرونا

در همین رابطه محمد رحمتی مدیر کل آموزش‌و‌پرورش استان گیلان گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت آموزش‌و‌پرورش که از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده، سیاست اصلی این مجموعه، تشکیل کلاس‌ها به صورت حضوری است اما حضور دانش‌آموزان در کلاس‌ همچنان الزامی نیست.
وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کلاس‌ها در سطح مدارس استان گیلان نیز به صورت حضوری دایر است افزود: عوامل اداری و آموزشی در مناطق مختلف و در سطح مدارس روزانه در محل کار خود حضور می‌یابند.رحمتی با اشاره به برخی مشکلات شبکه آموزشی شاد ابراز داشت: زمانی که این شبکه رونمایی شد مشکلاتی به ‌همراه داشت اما هم‌اکنون بخشی از این مشکلات برطرف شده و همه مدارس عضو این شبکه آموزشی هستند و تمامی کلاس‌های درس نیز در این شبکه آموزشی تعریف شدند.وی با بیان اینکه امکانات و ابزارهای جدیدی به شبکه آموزشی شاد افزوده شده و مشکلات آن در حال برطرف شدن است تصریح کرد: در ساعاتی از روز به دلیل حجم بالای ترافیک و گردش زیاد اطلاعات، شاهد افت سرعت در آن هستیم و مخاطب در دانلود مطالب با مشکلاتی مواجه می‌شود اما در هفته گذشته این وضعیت بهتر شد.
مدیر کل آموزش‌و‌پرورش گیلان با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح مدارس عنوان کرد: بازدیدهای نظارتی و بهداشتی به طور مستمر از طریق ادارات تابعه و دستگاه‌های نظارتی از مدارس انجام می‌شود و طبق گزارش‌های اعلام‌شده، ۸۵ درصد مدارس گیلان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند.
رحمتی با بیان اینکه ۱۰ درصد مدارس استان به‌ لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت متوسط و پنج درصد نیز وضعیت ضعیفی داشتند تصریح کرد: البته این ارزیابی به ‌معنای عدم رعایت پروتکل‌ها نیست بلکه سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی مدارس نسبت به ۸۵ درصد یادشده پایین‌تر بوده است.
مدارس باید تعطیل شوند
استان گیلان در ابتدای گسترش کرونا وضعیت وخیمی داشت اما مدتی است آمار مبتلایان و فوتی‌ها کمی کاهش پیدا کرده است. اگرچه به دلیل تشدید محدودیت‌های سفری و جاده‌ای، مسافران کمتری به گیلان می‌روند که در نتیجه گیلان از مرز هشدار خارج شده اما همچنان خطر در کمین مردم است. در همین راستا پرویز محمدنژاد نماینده مجلس گیلان به «جهان‌صنعت» در این خصوص می‌گوید: سازمان بهداشت استان گیلان را زرد اعلام کرده است. متاسفانه گیلان جزو آن لیستی که نباید به آن سفر کرد نبود بنابراین در این تعطیلاتی که گذشت، مسافران زیادی به این استان سفر کردند منتها کمتر از قبل شده است.
وی در رابطه با خبر ابتلای ۳۵ دانش‌آموز و ۵۰ معلم افزود: درباره این موضوع هنوز با مدیر کل آموزش‌و‌پرورش گیلان صحبت نکردم و اطلاع دقیقی ندارم که این مبتلایان در کدام شهر و روستا بودند. هنوز مشخص نیست سطح آلودگی در مدارس به چه اندازه است اما موضوعی که قابل تامل است این است که از زمان بازگشایی مدارس تاکنون تمام مدارس تبدیل به کانون پخش کرونا شده است. با گذشت دو ماه از بازگشایی مدارس متاسفانه آموزش‌و‌پرورش نتوانست ایرادهای وارده و نیازهای دانش‌آموزان را برطرف کند در صورتی که تهیه تبلت و امکانات رفاهی لازم و کافی برای ادامه تحصیل تمام بچه‌ها برعهده دولت و متولی آن، آموزش‌و‌پرورش است. بنابراین به خاطر کمبود بودجه در دستگاه‌های دولتی تعدادی از سازمان‌ها و خیرین مردم‌نهاد استان دست به دست هم دادند تا با همکاری یکدیگر برای کودکانی که خانواده آنها تمکن مالی ندارند، تبلت تهیه کنند. البته رییس آموزش‌و‌پرورش استان گیلان هم عضو این سازمان‌هاست. یکی از راه‌هایی که می‌توانیم در این بحران به دانش‌آموزان کمک کنیم تهیه تبلت برای آنهاست. اگرچه حضور دانش‌آموزان در مدارس استان الزامی نیست و به دلیل شیوع کرونا خانواده‌های زیادی اجازه نمی‌دهند کودکان‌شان در مدرسه حضور یابند. به عقیده برخی کارشناسان حضور در مدارس برای رشد و روحیه کودکان تاثیر بسزایی دارد اما با چنین بحرانی حضور دانش‌آموزان در مدارس اشتباه محض است. همچنین با کوچک‌ترین علائم آلودگی در مدارس باید سریعا آنجا ضدعفونی و از تردد افراد در آن مدرسه جلوگیری شود. چه بسا این بحث در تمامی گروه‌های هدف قرار دارد.
محمدنژاد در ادامه بیان کرد: اکنون آمار فوتی‌ها در ادارات، بانک‌ها و سازمان‌ها بسیار زیاد است بنابراین به تمام مردم توصیه می‌کنیم حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند اگرچه کنترل کردن دانش‌آموزان بسیار سخت‌تر است چرا که کودکان نمی‌توانند ساعت‌ها از ماسک استفاده کنند. در مجموع بهتر است در تمام مدارس نیرو بابت نظارت بر رعایت اصول بهداشتی دانش‌آموزان وجود داشته باشد زیرا همگان می‌دانند که یک کودک نمی‌تواند تمام اصول بهداشتی را رعایت کند و ناخودآگاه دوست دارد تغذیه‌اش را با دوستش شریک شود. چه بسا امروزه شاهد جا‌به‌جایی ماسک‌ها بین دانش‌آموزان کوچک هستیم.
وی افزود: بهترین راه‌حل در این دوران، تعطیلی تمام مشاغل خطرناک و مدارس است. در کنار این موارد مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از حضور در تجمعات پرهیز و مکرر از ماسک استفاده کنند. از همین تریبون از مردم شریف تقاضا می‌کنم لطفا به استان گیلان سفر نکنند زیرا تعداد مسافران تهرانی که در گیلان بستری شده‌اند بسیار زیادتر از خود مردم بومی است. همین موضوع منجر به کاهش تجهیزات بیمارستانی از جمله اکسیژن مصنوعی شده است. بنابراین مردم باید تا پایان بحران کرونا از سفر به گیلان پرهیز کنند تا جان هموطنان به خطر نیفتد.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: