کد خبر: ۲۶۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 05
دکتر پيام طبرسي به وجود دو نوع ويروس کوويد 19 در جهان اشاره و خاطرنشان کرد: يک نوع همان ويروس آسياي جنوب شرقي يا ووهان است که با جهش‌هايي که رخ داده ميزان انتقال و بيماريزايي آن کمتر شده، اما نوع دوم ويروس در اروپا ديده مي شود که داراي بيماري زايي بسيار شديدي شده و ظاهرا به سمت ايران نيز آمده است.

شفاآنلاین>سلامت>رئيس بخش عفوني بيمارستان دکتر مسيح دانشوري از افزايش مراجعه بيماران بدحال به اورژانس‌ها خبر داد و گفت: حلقه محاصره کرونا از هميشه تنگ‌تر شده، بيماري در حال چرخش سريع است و به نظر مي‌رسد تهاجمي و افسارگسيخته شده است.


به گزارش شفاآنلاین:دکتر پيام طبرسي متخصص بيماري هاي عفوني بيمارستان مسيح دانشوري با يادآوري اين که ويروس ها همواره در حال تغييرات ژنتيکي يا جهش هستند، افزود: اين تغييرات گاهي منجر به کاهش قدرت سرايت بيماري آنها مي شود نظير آنچه در مورد سارس اتفاق افتاد و گاهي نيز باعث افزايش بيماري‌زايي ويروس مي شود نظير آنچه در کوويد 19 رخ داده و باعث افزايش ميزان انتقال آن شده است.اين متخصص بيماري‌هاي عفوني بيمارستان به وجود دو نوع ويروس کوويد 19 در جهان اشاره و خاطرنشان کرد: يک نوع همان ويروس آسياي جنوب شرقي يا ووهان است که با جهش‌هايي که رخ داده ميزان انتقال و بيماريزايي آن کمتر شده، اما نوع دوم ويروس در اروپا ديده مي شود که داراي بيماري زايي بسيار شديدي شده و ظاهرا به سمت ايران نيز آمده است.طبرسي ادامه داد: ويروسي که در حال حاضر در کشور شيوع دارد از همان نوع اروپايي است که ميزان انتقال آن بيشتر از قبل است. انتقال بيماري خانوادگي صورت مي‌گيرد و اصطلاحا افراد دسته‌اي يا خوشه‌اي به بيماري مبتلا مي‌شوند.


آنفلوآنزا هنوز شروع نشده است


وي ويروسي که در حال حاضر در حال چرخش در جامعه است را همان ويروس کوويد 19 برشمرد و يادآور شد: هنوز شواهدي از شروع آنفلوآنزا ديده نشده است گرچه با سرد شدن هوا و تغيير فصل احتمال شيوع آنفلوآنزا نيز وجود دارد و بايد مراقب باشيم که درگير آن نشويم.رئيس بخش عفوني بيمارستان دکتر مسيح دانشوري با توجه به کمبود واکسن آنفلوآنزا به افراد به ويژه گروه‌هاي پرخطر که موفق به تزريق اين واکسن نشدند، توصيه کرد که افراد بايد کماکان نکات بهداشتي يعني زدن ماسک و فاصله‌گذاري اجتماعي را رعايت کنند و گروه‌هاي پرخطر نيز بهتر است در اين شرايط به خاطر کرونا و پيشگيري از آنفلوآنزا در منزل بمانند.


بروز سندروم خستگي مزمن


عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي به بروز سندرومي با نام خستگي مزمن پس از ابتلا به بيماري‌هاي ويروسي در افراد اشاره و تصريح کرد: در اين سندرم بيمار پس از بهبود دچار ضعف، بي حالي، بدن درد، خستگي و افسردگي مي‌شود.طبرسي افزود: مبتلايان به کرونا پس از بهبود علاوه بر اين علائم ريزش مو، عوارض التهابي و گلو درد را نيز تجربه مي کنند البته اين بيماران ممکن است پس از بهبودي کرونا به طور دوره اي بدن درد داشته باشند که اين عوارض پست کوويد تلقي مي‌شود.


داروهاي مورد استفاده در کرونا


وي به استفاده از دو دسته دارو در درمان کرونا گفت: در درمان کرونا داروهاي ضدالتهابي و ضدويروسي استفاده مي شوند. مطالعات حاکي از تاثيرات موفقيت آميز داروهاي ضد التهابي است که در راس آنها داروهاي استروئيدي يا دگزامتازون قرار دارد که مي تواند مرگ و مير را کاهش دهد.رئيس بخش عفوني بيمارستان دکتر مسيح دانشوري تاکيد کرد که دگزامتازون فقط در بيماراني موثر است که دچار افت اکسيژن هستند و در بيماران داراي اکسيژن خون طبيعي مصرف استروئيد ممکن است باعث بدتر شدن وضعيت بيمار شود.به گفته طبرسي داروهاي ضدالتهاب نيز در دنيا براي اين کرونا مصرف مي‌شود اما شواهد قطعي وجود ندارد که اين داروها منجر به کاهش مرگ و مير يا بهبودي زودتر بيمار شوند.


داروهاي ضد ويروس


اين متخصص عفوني در ادامه به داروهاي ضد ويروس نظير فاويپراوير، رمدسيوير، سوبوداک و اينترفرون اشاره کرد که امروزه جنجال برانگيز هستند و افزود: تاثير اين داروها عمدتا در 10 روز اول بيماري است که احتمال تکثير ويروس وجود دارد و پس از آن ممکن است زياد اثرگذار نباشد.طبرسي تنها داروي مورد تاييد FDA براي درمان کرونا را رمدسيوير ذکر کرد که در بيمارستان هاي ايران نيز استفاده مي‌شود و ساخت شرکت هاي دارويي داخلي است و گفت: اين دارو ممکن است در درمان بيماران کرونايي درصدي نيز تاثير داشته باشد. FDA پس از آناليز مطالعات مختلف اعلام کرد که رمدسيوير ممکن است تاثيرات نسبي داشته باشد و آن را به عنوان اولين داروي ضد‌کرونا پذيرفت.به گفته وي درمورد ساير داروها مثل فاويپيراوير سوبوداک و اينتفرون مطالعات به نتيجه قطعي نرسيده است و هنوز ادامه دارد.عضو هيات علمي دانشگاه يکي از ويژگي‌هاي بيماري کرونا را افزايش انعقادخون در مبتلايان برشمرد و خاطرنشان کرد: در تمام بيماران بستري در بيمارستان ها از داروهاي ضدانعقادي استفاده مي شود. اما در مورد بيماران غير بستري در بيمارستان ضرورتي براي مصرف اين داروها وجود ندارد.


اجتناب از مصرف خودسرانه داروها


طبرسي با يادآوري اين که ممکن است بسته به شرايط بيماران بستري داروهاي مختلفي نظير داکسي سايکلين و آزيترومايسين، آسپرين، ناپروکسن و... توسط پزشک تجويز شود به افراد توصيه کرد که از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنند.وي به پروژه‌هاي ساخت واکسن در ايران و جهان اشاره کرد و گفت: هنوز فاز سوم مطالعاتي واکسن هاي چيني و روسي تکميل نشده و فاز مطالعاتي واکسن امريکا و اکسفورد تا اوايل دي ماه احتمال دارد به اتمام برسد. بايد ببينم که سازمان جهاني بهداشت کدام واکسن را براي استفاده عمومي تاييد مي کند اما فکر نمي کنم در کوتاه مدت و تا دو سه ماه اينده اتفاق خاصي درخصوص واکسن کرونا بيفتد.وي خاطرنشان کرد: در ايران نيز واکسن کرونا به فاز انساني رسيده اما اين پروژه زمانبر است و ممکن است حداقل تا پايان زمستان امسال طول بکشد تا نتايج آن براي استفاده عمومي مردم آماده شود. بنابراين کماکان تنها راهکار براي مقابله با کرونا تقويت رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در جامعه است.


شايع‌ترين علائم کرونا


اين متخصص بيماري‌هاي عفوني شايع‌ترين علائم کرونا را تب، سرفه، بدن درد و تنگي نفس ذکر کرد و از دست دادن حس چشايي و بويايي، تغيير مذاق، احساس بوي بد، کمردرد، اسهال و استفراغ در نوع گوارشي را از ديگر علايم اين بيماري برشمرد که جزو علائم شايع نيستند.طبرسي با بيان اين که ابتلاي مجدد قطعي به کوويد 19 زياد در دنيا گزارش شده است گفت: افرادي که دچار نقص سيستم ايمني هستند دوباره به بيماري مبتلا مي‌شوند بنابراين پس از يک بار ابتلا به کرونا افراد همچنان ملزم به رعايت نکات بهداشتي هستند.


افزايش مراجعان به اورژانس


وي در مورد تاثير اعمال محدوديت هاي جدي در تهران براي کاهش انتقال و شيوع بيماري تاکيد کرد: در آينده بازگشايي ها نيز بايد بسيار محتاطانه صورت گيرد. الان وضعيت مناسبي نداريم، تعداد مراجعان به اورژانس‌ها افزايش يافته و بيماري در حال چرخش سريع است و به نظر مي رسد که تهاجمي و افسارگسيخته شده است.اين متخصص عفوني دانشگاه با تاکيد بر ضرورت رعايت پروتکل ها و اصول بهداشتي گفت: اگر 90،80 درصد مردم به طور جدي پروتکل ها را رعايت کنند مي توانيم به بهبود اوضاع اميدوار شويم.وي با بيان اين که در حال حاضر انتقال بيماري به صورت خانوادگي است، تاکيد کرد: در خانواده‌هايي که افراد پرخطر نظير مبتلايان به ديابت، سرطان و بيماري هاي زمينه اي وجود دارد افراد بايد در منزل نيز براي محافظت از آنان ماسک بزنند.به گفته طبرسي بيماري کرونا در کودکان زياد شديد بروز نمي کند و معمولا کودکان مبتلا درمان هاي علامتي مي گيرند. اما کودکاني که داراي بيماري هاي زمينه اي نظير ديابت، کليوي و قلبي هستند ممکن است بيماري شديد و عارضه دار شود.


تاکيد بر تداوم رعايت جدي پروتکل ها


عضو هيات علمي دانشگاه با اشاره به مرگ هزاران ايراني از ابتداي شيوع کرونا تاکنون بر اثر اين بيماري خاطرنشان کرد: حلقه کرونا از هميشه براي ما تنگ تر شده و درصورت عدم رعايت محدوديت‌ها و پروتکل‌هاي بهداشتي شاهد افزايش مرگ و ميرها خواهيم بود.طبرسي اظهار اميدواري کرد که با رعايت دقيق و جدي پروتکل‌هاي بهداشتي از سوي مردم و اجراي محدوديت‌ها از سوي دولت شاهد کاهش شيوع بيماري و مرگ و ميرهاي ناشي از کوويد 19 باشيم.آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: