کد خبر: ۲۶۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 29
جدی نگرفتن توصیه‌های قانونی مصوبات ستاد ملی کرونا باعث شده تا در این روزها ضمن آمار رو به رشد مبتلایان و قربانیان، زحمات جامعه پزشکی و درمانی کشور در مقابله با بیماری کرونا به نتیجه لازم نرسد.

شفاآنلاین>سلامت>در این روزها کرونا به اوج خود در کشور رسیده و با وجود محدودیت فعالیت گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ در ۴۳ شهر با دستورالعمل ستاد ملی کرونا،‌ شاهد رکورد شکنی روز به روز قربانیان این ویروس در تهران هستیم؛ به گونه‌ای که با پر شدن تخت های بیمارستان‌ها، قربانیان و مبتلایان به این بیماری روز به روز افزایش یافته است.

به گزارش شفاآنلاین:با این وجود اثری از تعطیلی ها و محدودیت‌ها و حتی دورکاری 50 درصدی کارکنان دستگاه‌های دولتی در سطح شهر دیده نمی‌شود. همچنان مترو و اتوبوس‌ها شاهد حضور پرتعداد شهروندان هستند و از ترافیک سابق در خیابان‌ها نیز کاسته نشده است. بسیاری از مردم با وجود اطلاع از شیوع بیماری کرونا، همچنان در سطح شهر تردد کرده یا برای خرید و تفریح از خانه خارج می‌شوند. مهمانی‌های خانوادگی و دورهم نشینی ها نیز کماکان برقرار است که به طور کامل بر خلاف دستورالعمل اعلام شده از سوی پزشکان و متخصصان است.

فقط در طی شبانه روز گذشته مبتلایان جدید به 6 هزار و 824 نفر و قربانیان جدید نیز به ۴۱۵ نفر رسید تا شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور از مرز ۳۳ هزار و ۷۱۴نفر عبور کند. ۳۱ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار یا زرد کرونا قرار دارند.

کادر پزشکی همان رزمندگان خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا هستند که بیش از هشت ماه در این سنگر برای نجات جان هم وطنان تلاش می‌کنند. باید بدانیم این افراد توان فوق بشری ندارند پس کرونا را جدی بگیریم. در شرایطی که کرونا همچنان می تازد و قربانی می گیرد، کادر بهداشت و درمان در سخت ترین شرایط جسمی و روحی برای بازگشت بیماران کرونا به زندگی تلاش می‌کنند.

باید این واقعیت را بپذیریم که اگر مردم پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت نکنند، علاوه بر افزایش مبتلایان و قربانیان از نظر اقتصادی نیز کشور لطمه های بیشتری می‌بیند.

افزایش آمار مبتلایان به کرونا نشان از بی تفاوتی برخی مردم به نکات بهداشتی و نادیده گرفتن کرونا است و مردم باید بدانند اگر اصول بهداشتی را جدی نگیرند، ویروس کرونا همه را درگیر می‌کند.

تاکید رهبری بر همکاری همه دستگاه‌ها و آحاد مردم برای مقابله با کرونا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حضوری با رئیس جمهوری و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن قدردانی از عملکرد این ستاد، توصیه‌های مهمی را بیان و بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاهها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تأسف‌بار ویروس عالم‌گیر کرونا تأکید کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان، هدف از تشکیل این جلسه را که به دعوت ایشان تشکیل شد، وضعیت تأسف بار بیماری کرونا در کشور و لزوم تلاش مضاعف و بکارگیری ابتکارات جدید برای مواجهه با این ویروس، بیان کردند و افزودند: البته اصل این موضوع و همچنین اوج پاییزی آن در همه دنیا فراگیر است و فقط مخصوص ایران نیست.

ایشان لازمه اِعمال مدیریت صحیح و مناسب را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» دانستند و افزودند: البته این همکاری فقط مختص مقابله با کرونا نیست بلکه باید در همه مسائل بخصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، به‌طور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است.

راهی جز رعایت ضوابط بهداشتی و پیشگیری وجود ندارد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در این دیدار با بیان گزارشی از فعالیت‌های مقابله با کرونا در هشت ماه گذشته، گفت: برای مقابله با این ویروس فعلاً راهی جز رعایت ضوابط بهداشتی و پیشگیری وجود ندارد.

رئیس‌جمهور افزود: همانند دوران جنگ که اجازه خرید تجهیزات جنگی به ما نمی‌دادند، در ابتدای شیوع کرونا نیز تقریباً هیچ‌کس تجهیزات مورد نیاز مثل کیت تشخیص، دستگاه تنفس، امکانات و تجهیزات آی‌سی‌یو و حتی ماسک را به ما نداد ولی با اتکاء به شرکت‌های دانش بنیان، این تجهیزات را به سرعت تولید کردیم و اکنون هیچ مشکلی نداریم.

وی با گلایه از جدی نگرفتن توصیه‌های قانونی از طرف برخی از مردم، گفت: محدودیت‌های شدید در مناطق پر خطر، مراقبت های لازم برای جلوگیری از نقض قرنطینه مبتلایان و جریمه‌های قانونی برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

محدودیت ها تا پایان ماه آبان 

همچنین براساس مصوبات ستاد ملی کرونا از روز دوشنبه پنجم آبان‌ماه تا پایان آبان‌ماه تمامی ادارات در شهرستان تهران به طور نوبتی یک دوم ( ۵۰درصد) کارمندان سرکار خود حاضر خواهند شد و روسای دستگاه‌ها می‌باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند که با اعمال این مصوبه، در تمشیت امور مراجعان و وظایف محوله، اخلالی ایجاد نشود.

ستاد ملی کرونا مصوب کرد در ۴۳ شهرستان که بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل عدم مراعات پروتکل‌های بهداشتی و میزان شیوع در وضعیت قرمز قرار دارند؛ از روز دوشنبه هفته جاری محدودیت‌های شدید اعمال خواهد شد.

در این محدودیت‌ها گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ تعطیل خواهند شد؛ بدیهی است مشاغل مرتبط با زندگی روزمره و نیازهای ضروری مردم از جمله اورژانس‌ها، مراکز خدماتی و اداری، مراکز امنیتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها و... به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

دستورالعمل سازمان امور استخدامی به دستگاه‌های اجرایی دولت 

در ادامه این مصوبات و اجرای لازم الاجرای آن،‌ سازمان اداری و استخدامی، با توجه به افزایش مجدد شیوع ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان به این بیماری که عمدتاً ناشی از رعایت‌نشدن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است و به منظور فراهم‌ کردن زمینه تحقق محدودیت‌های وضع‌شده از سوی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا و کاستن از ترددهای شهری و تماس شهروندان با یکدیگر، بخشنامه نحوه اجرای دورکاری از سوی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شد.

به موجب این بخشنامه، لازم است دستگاه‌های اجرایی ضمن توجیه کارکنان خود در خصوص هدف ستاد مدیریت و مقابله با کرونا از اتخاذ این تصمیم، با اتخاذ روش‌هایی از قبیل نوبت‌بندی به صورت روزانه (حضور یک روز در میان کارکنان)، کاهش حضور کارکنان در ادارات را به نحوی برنامه‌ریزی کنند که امکان مسافرت‌های بین شهری و ترددهای غیرضروری درون شهری به حداقل کاهش یابد.

همچنین دستگاه‌های اجرایی موظفند ضمن برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات حوزه مسوولیت خود با حضور ۵۰ درصد کارکنان، ترتیبی اتخاذ کنند که در ارائه خدمات به مردم و ارباب رجوع، به‌ویژه «خدمات ضروری»، وقفه‌ای ایجاد نشود.

کاهش ۵۰ درصدی حضور کارمندان پایتخت

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نیز همان روز سوم آبان  در جمع خبرنگاران از کاهش ۵۰ درصدی حضور کارمندان پایتخت تا پایان آبان ماه خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و با توجه به گسترش و شیوع مجدد بیماری کرونا در استان تهران و اهمیت اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، تمامی دستگاه‌ها در استان تهران مکلف هستند از روز دوشنبه ۵ آبان ماه ۹۹ تا پایان ماه جاری نسبت به کاهش حضور کارکنان خود به میزان ۵۰ درصد اقدام کنند.

محسنی بندپی در این خصوص افزود: بدیهی است ارائه خدمات به صورت شیفت بندی و دورکاری کارکنان در ادارات استان صورت می‌پذیرد.

وی بیان داشت: وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ملی مستقر در استان، دستگاه‌های اجرایی استانی، فرمانداری‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی ازجمله شهرداری‌ها، تمامی بانک‌های استان و دفاتر مرکزی شرکت‌های خصوصی مشمول اجرای این مصوبه هستند.

استاندار تهران عنوان داشت: ناظرین دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری تهران به منظور اجرای دقیق و صحیح این مصوبه به دستگاه‌های فوق الذکر مراجعه و در صورت مشاهده هرگونه سهل انگاری با متخلفین برابر قانون برخورد خواهد شد.

کاهش ۱۰ تا ۱۳ درصدی ترافیک در تهران

بنا به گفته ستاد کرونای پایتخت،‌ آمارها در تهران از کاهش ۱۰ تا ۱۳ درصدی ترافیک خبر می‌دهد و نکته مهم این است که برخی دستگاه‌ها این بخشنامه را اجرایی نکرده‌اند و از دیروز که تلفن ۸۹۵۱۱ برای اطلاع از وضعیت دورکاری کارمندان اعلام شده ،‌ ۱۱۰۰ مورد تلفن از میان کارمندانی بودند که اعلام کرده‌اند بخشنامه اجرایی نشده و در این زمینه گزارشی تهیه و به استاندار تهران فرستاده شده است.

۶ هزار و ۱۲۵ بیمار بستری هستند

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران  عصر روز گذشته (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت کرونا در استان تهران اعلام کرد: ‌در روز چهارشنبه  نیز ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر در بخش‌های بهداشتی و درمانی به صورت سرپایی با علائم کرونا و شبه کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند و در مجموع افرادی که طی ۲۴ ساعت گذشته در مجموعه‌های درمانی مورد بستری قرار گرفته‌اند ۸۹۰ بیمار بوده که از این تعداد ۱۸۸ نفر در مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

وی  با بیان اینکه در بیمارستان‌های تابعه استان تهران مجموعاً ۶ هزار و ۱۲۵ بیمار بستری هستند گفت: امروز روز پنجمی هست که آمار بستری شدگان همچنان بالای ۶ هزار بیمار است که باید اعلام کتنیم از ابتدای مهرماه تا الان برای بار نهم رکورد مرگ میر و بیماران جدید در تهران شکسته شده است.

ویروس کرونا قابل کنترل است

ویروس کرونا معضلی نیست که نتوان آن را کنترل نکرد. کافی است مردم قبول کنند اکنون زمانی نیست که به عقب برگردیم و کرونا هست و با رعایت موازین بهداشتی باید با آن زندگی کرد و در کنار تلاش های دولت ضمن رعایت اصول بهداشتی همه موظف هستیم که به تصمیمات ستاد ملی کرونا گردن نهیم تا این بیماری مهلک ریشه کن شود.

برچسب ها: گلایه ، کرونا ، قانون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: