کد خبر: ۲۶۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 29
مهدیه بهارمست- هشت ماه است که کووید۱۹ جان می‌گیرد و ما دست‌مان کوتاه‌تر از همیشه است.
شفاآنلاین>سلامت> بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت از روز سه‌شنبه تا دیروز، شش هزار و ۸۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که دو هزار و ۴۹۰ نفر از آنها بستری شدند. 

به گزارش شفاآنلاین:مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر رسید. ۵۰۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۳ هزار و ۷۱۴ نفر رسید. به گفته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بیش از نیمی از فوتی‌های روزانه کرونا مربوط به تهران است. اگرچه استان‌های اصفهان، قم، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان‌رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان‌غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان هم مانند تهران در وضعیت قرمز قرار دارند.
البته آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت براساس تست‌های مثبت برآورد شده که تاکنون چهار میلیون و ۸۲۱ هزار و ۶۸۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. بنابراین آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت با آن واقعیت کمی متفاوت است. چه‌بسا چند روز پیش ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و درمان در این باره گفته بود طبق پروتکل‌های WHO کسانی که تست‌شان مثبت است اعلام می‌شوند. در ایران نیز آمار را مانند سایر کشورها اعلام می‌کنیم در حالی که تعداد فوتی‌ها را می‌توان از ۵/۱ برابر تا ۲/۲ برابر آمار اعلامی حساب کرد. اگر قرار باشد آمارهای اعلام‌شده در روزهای اخیر را دو برابر کنیم، حداقل روزی ۵۰۰ نفر قربانی کرونا شده‌اند. حالا دیروز آمار فوتی‌ها ۴۱۵ نفر بود اگر آن را دو برابر کنیم می‌شود ۸۳۰ نفر! بنابراین به پیش‌بینی دکتر پیام طبرسی رسیده‌ایم. این در حالی است که نه دولت اعلام قرنطینه می‌کند و نه مردم از رفت و آمد در سطح شهرها خودداری می‌کنند. به این ترتیب باید هر روز شاهد بیشتر شدن آمار افرادی باشیم که کرونا جان آنها را می‌گیرد و در این بین مردم فقط تماشاچی‌هایی هستند که به دیدن آمارها عادت کرده‌اند. البته عبور شمار جان‌باختگان بیماری کرونا از مرز ۴۰۰ تن حاصل افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا و بستری در هفته‌های اخیر است.
به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام میزان جمعیت کل بیماران کرونایی کشور با افزایش بیش از ۱۲۰ هزار نفر در یک ماه گذشته از ۴۲۵ هزار و ۴۸۱ نفر در شهریور به ۵۴۵ هزار و ۲۸۶ نفر در مهر رسید. اگر این روند ادامه یابد در آخر آبان جاری جمعیت مبتلایان ایران به بیش از ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد. دهقانی همچنین گفت: کل جمعیت بیماران در دنیا تا پایان مهرماه برابر با ۴۱ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۴۲۰ نفر است که ایران با ۵۴۵ هزار و ۲۸۶ نفر و سهم ۳۱/۱ درصد در جایگاه ۱۳ دنیا قرار دارد. آمریکا با سهم ۷۶/۲۰ درصد، هند با سهم ۶۴/۱۸ درصد و برزیل با سهم ۸۵/۱۲ در جایگاه‌های اول تا سوم قرار دارند. میزان کل فوتی دنیا تا آخر مهرماه برابر با ۱۱ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۶۸ نفر بود که ایران با ۳۱ هزار و ۳۴ نفر فوتی و سهم ۷۵/۲ درصدی در جایگاه دهم قرار دارد.
عبور تهران از مرز هشدار
در همین رابطه مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره عبور شمار جان‌باختگان کرونا از مرز ۴۰۰ تن به «جهان‌صنعت» گفت: عمده‌ترین دلیل افزایش شمار فوتی‌ها به خاطر افزایش وحشتناک تعداد مبتلایان است. از طرفی میزان آلودگی کروناویروس در هوا خیلی زیاد شده است. شدت و قدرت سرایت این بیماری از هشت ماه پیش ۹ برابر شده است. مردم بدون رعایت اصول بهداشتی در تجمعات مختلف شرکت می‌کنند، با وجود اینکه قرار شد در برخی شهرها محدودیت‌های شدیدی اعمال شود اما متاسفانه تمام مغازه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و… بدون توجه به دستورات ستاد فعالیت می‌کنند. اگر دولت ضعف‌هایی در این خصوص دارد، مردم باید به همدیگر رحم کنند. گاه می‌بینیم افرادی که به این ویروس مبتلا هستند به خاطر مشکلات اقتصادی خود را قرنطینه نمی‌کنند و راهی سر کار می‌شوند. این افراد در یک ساعت ۲۰۰ نفر را مبتلا می‌کنند. چه بسا تعداد فوتی‌ها در تهران به خاطر جمعیت سیار و ساکن زیاد و تبدیل شدن آن به چهارراه استان‌های همجوار خیلی بیشتر از شهرستان‌هاست. آمار رسمی که از سوی وزارت بهداشت به سازمان بهداشت جهانی ارسال می‌شود باید با جواب تست‌های مثبت باشد. در این بین تست ۳۰ درصد از بیماران منفی کاذب است. چه‌بسا میزان گرفتاری مردم بسیار شدیدتر از آماری است که اعلام می‌شود. اگرچه کروناویروس از خردادماه تاکنون فقط یک‌بار جهش پیدا کرد که میزان سرایت آن را ده‌ها برابر کرده است.
وی افزود: در حال حاضر بیش از شش هزار بیمار بدحال در کشور وجود دارد که در هیچ بیمارستانی تخت خالی و دستگاه اکسیژن برای آنها نداریم. اخیرا به تمام بیمارستان‌ها دستورالعمل داده شده تا تنها بیماران بدحال را بستری کنیم. دیروز در یک بیمارستان فقط ۵۰ بیمار بدحال بستری شد و مابقی مراجعه‌کنندگان سرپایی ویزیت و راهی خانه شدند. در حال حاضر در هر بیمارستان بیش از ۴۰۰ بیمار بدحال بستری است. متاسفانه این بیماری یک‌شبه حال بیمار را وخیم می‌کند برای همین افراد زیادی به دستگاه اکسیژن نیاز دارند که اکنون برخی از آنها در صف دستگاه اکسیژن به سر می‌برند. هنوز تعداد بیماران آنفلوآنزایی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند بسیار کم است و اگر به همین منوال پیش رود در آینده نه‌چندان دور شمار فوتی‌ها چندین برابر می‌شود زیرا واکسن آنفلوآنزا به بسیاری از افرادی که بیماری زمینه‌ای داشتند یا سالخورده‌اند نرسیده است.
دیگر تعطیلی هم فایده ندارد
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعطیلی یک ماه تهران گفت: با وجود اینکه در کشور هیچ نقطه سفیدی وجود ندارد، بهتر است محدودیت‌های جدی را دولت اعمال کند. همچنان امیدواریم دولت مقطعی تعدادی از شهر‌ها را تعطیل کند تا تعداد فوتی‌ها و مبتلایان کاهش پیدا کند. گذر فوتی‌ها از مرز ۴۰۰ نفر نشان‌دهنده ضعف مدیریتی و بی‌توجهی مردم است. اگر شرایط به همین گونه پیش رود تعداد فوتی‌ها به روزانه هزار نفر هم می‌رسد. بنابراین دولت باید هرچه سریع‌تر تهران را به مدت یک ماه یا حداقل دو هفته تعطیل کند، البته تعطیلی یک ماه تهران به خاطر شرایط اقتصادی غیرممکن است ولی بعید می‌دانم چاره دیگری برای ما بماند، زیرا مردم در این هشت ماه به هیچ عنوان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند، مردم به صورت یواشکی عروسی برگزار می‌کنند!
هر زمانی که دولت تهران را تعطیل کرد، جاده‌های منتهی به شمال مملو از مسافر شد. به عقیده من ایراد از دو طرف است. بنابراین تعطیلی و قرنطینه هم دیگر فایده ندارد. وی افزود: در حال حاضر بهترین تصمیمی که می‌تواند دولت بگیرد نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است زیرا امروزه اصول‌های بهداشتی زیادی را در نظر گرفتیم اما ارگانی برای نظارت بر آنها وجود ندارد. جریمه‌هایی هم که در نظر گرفتند ایراد‌هایی داشت، چراکه فقط رانندگانی که ماسک نداشتند مشمول جریمه شدند و این قانون شامل عابران پیاده و مسافران مترو نشد.
وضعیت وخیم اصفهان
محرز با اشاره به اینکه وضعیت شهرستان‌ها هم وخیم است، گفت: متاسفانه همان‌طور که پیش‌تر گفتم در هیچ کجای ایران نقطه سفید وجود ندارد. البته شهرستان‌های اصفهان و مشهد از مرز هشدار عبور کردند، زیرا آنچه که به من اطلاع دادند در اصفهان هم تخت خالی و دستگاه اکسیژن وجود ندارد. اگرچه این امر طبیعی است وقتی تعداد بیماران بدحال از تخت بیشتر باشد، تعداد قابل توجهی در انتظار دستگاه اکسیژن و تخت در حیاط‌های بیمارستان سرگردان هستند، که این موضوع در شهرستان‌ها بسیار شایع است. وقتی تعداد مریض زیاد شود در مقابل کمبود هم وجود دارد.
شکستن رکورد هفتگیِ مبتلایان به کرونا در جهان
سازمان جهانی بهداشت روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: در هفت روز گذشته تقریبا سه میلیون مبتلای جدید به بیماری کووید۱۹ در سراسر جهان شناسایی شده‌اند.
مقامات این سازمان اظهار داشتند هرچند این افزایش در تعداد موارد ابتلا به این بیماری از زمان آغاز همه‌گیری کووید۱۹ کم بوده اما تعداد مرگ و میرهای جدید با هفته گذشته قابل مقایسه نیست.
تا روز ۲۵ اکتبر بیش از ۴۲ میلیون مبتلا به کووید‌۱۹ در سراسر جهان شناسایی شده و ۱/۱میلیون نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده‌اند. همچنین طبق اعلام این سازمان در هفته گذشته ۸/۲ میلیون مورد جدید شناسایی شده و ۴۰ هزار بیمار جان خود را از دست داده‌اند.
اروپا برای دومین هفته متوالی است که بالاترین تعداد مبتلایان را گزارش و شناسایی بیش از ۳/۱ میلیون بیمار را ثبت کرده است که در مقایسه با هفته قبل آن افزایش ۳۳ درصدی داشته است. موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری در این منطقه از هفته گذشته با افزایش ۳۵ درصدی همراه بوده است.
همچنین در قاره آمریکا، مدیترانه شرقی و آفریقا موارد ابتلا رو به افزایش است.
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، مقامات سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند با وجود تغییرات منطقه‌ای کشورهایی که بیشترین تعداد موارد ابتلا را در هفته گذشته گزارش کرده‌اند همانند سه هفته گذشته و شامل کشورهای هند، ایالات متحده، فرانسه، برزیل و انگلیس بوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: