کد خبر: ۲۶۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 28
نمکی گفت: دو مشکل عمده ما در دوران مقابله با کرونا، جیب خالی و زور کم است.

شفاآنلاین>سلامت>سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی در بزرگداشت روز ملی بیمه سلامت اظهار کرد: من از دکتر ناصحی خواهش دارم زیر ساخت‌های بیمه سلامت را حفظ کنند و ارتقا دهند، همچنین تقاضا‌های دیگری من از بیمه سلامت دارم این است که ایام سخت کرونا را سعی کنند در کنار نظام سلامت فعال‌تر باشند، فکر نمی‌کنم در ۱۵۰ سال گذشته چنین روز‌های سختی به یک وزارتخانه تحمیل شده باشد، هیچ کدام از وزرای بهداشت و نیروهای نظام سلامت در ۱۵۰ سال گذشته روز‌های سخت و ملال آور این چنینی را سپری نکرده اند.

به گزارش شفاآنلاین:نمکی گفت: من شب‌های بسیاری نخوابیده ام تا اکسیژن بیمار قطع و اکسیژن ساز دچار مشکل نشود و تا صبح با راننده تانکر اکسیژن صحبت می‌کردم تا به موقع اکسیژن برسد و مبادا نفس کشیدن بیماری دچار مشکل شود، روز‌های سختی است و از بدنه نظام سلامت می‌خواهم همدیگر را بیشتر همراهی کنیم و امروز بیمه‌ها باید در کنار مدیریت کرونا پایدارتر باشند و دنبال صرفه جویی نباشند، امروز روز خرج کردن است، همانطور که رهبری فرمودند، اقتصاد و امنیت مهم است، اما مهمترین مولفه تاثیرگذار بر کشور سلامت است.

گر کرونا مزمن شد، اقتصاد و امنیت و روان سر زنده نخواهیم داشت

او ادامه داد: اگر کرونا مزمن شد، اقتصاد و امنیت و روان سر زنده نخواهیم داشت و کرونا اولین اولویت کشور باشد و با خردمندی مقام معظم رهبری مقرر شد، قرارگاهی تشکیل شود و وزارت بهداشت محوریت آن باشد و ما دلگرم شدیم و فکر می کنم جلسه شنبه ستاد کرونا سر فصل و سرآغازی در نظام سلامت کشور بود.

نمکی گفت: من به عنوان وزیر بهداشت که نمی‌توانم جاده ببندم یا مغازه را پلمب کنم یا در خیابان با کسی برخورد کنم که چرا ماسک ندارد. هر جا شیوه نامه‌ها رعایت نشد ضرر کردیم، مقام معظم رهبری مراعات کننده‌ترین فرد در جمهوری اسلامی ایران در دوران کرونا بوده‌اند. ایشان درد ما را درک کردند و برای اولین بار که هیچ ملاقاتی نمی‌گذاشتند، ملاقاتی در این سطح گذاشته و فرمودند که این تقسیم کار انجام شود. امروز خدمت وزیر کشور جلسه‌ای خواهیم داشت و تقسیم کار‌ها یکبار دیگر تعریف خواهد شد.

امروز سرداران ما زودتر از سربازان شهید می‌شوند

وزیر بهداشت اظهار کرد: در درون نظام سلامت نیز تکالیفی بر عهده داریم که نباید به گردن دیگران بیاندازیم. یکی از این موارد این بوده که سازمان بیمه سلامت که بازوی حمایتی است باید بیشتر کنار بیمارستان‌ها باشد، من خدمت رهبر انقلاب عرض کردم امروز سرداران ما زودتر از سربازان شهید می‌شوند و این مدل جدید در جنگ بیولوژیکی است و عزیزانی را از دست می‌دهیم که ستون‌های علمی پزشکی هستند و هیچ جایگزینی ندارند و هر روز داغ یک عزیز بزرگواری را می‌بینیم که سال‌ها خدمت می‌کردند.

او افزود: بیمارستان دانشگاهی ما حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد درآمد اختصاصی دارد و برای خرید دارو و غذا نمی‌داند چه کند و مدیر بیمارستان باید پول نقد بدهد تا مرغ و گوشت برای بیماران بخرد و مایحتاج بیمارستان را تامین کند و در این شرایط باید بیمه سلامت به عنوان کمک اقتصادی پای کار بیاید و برخی اقلام را تحت پوشش قرار دهد، لباس کرونا در هر شیفت برای یک پرستار و پزشک ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

دو گرفتاری وزارت بهداشت در مقابله با کرونا؛ جیب خالی و کم زوری

وزیر بهداشت تاکید کرد: با توجه به این موضوع بیش از گذشته حضور بیمه ها در کنار ما باید احساس شود. دو مشکل عمده ما در دوران مقابله با کرونا، جیب خالی و زور کم است؛ خدا نکند نای راه رفتن نداشته باشی. آن زمان نمی توانی به کسی بگویی بالای چشمت ابروست.

روزانه ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه تست کرونا

نمکی با اشاره به آغاز غربالگری گسترده کرونا در کشور گفت: ما در مرحله ورود به غربالگری گسترده شده ایم و مجبور هستیم کیت‌های بیشتر استفاده کنیم که به نفع ما بوده و یکی از بزرگترین طرح‌های ماست و تست‌های کرونا به ۱۰۰ هزار در روز خواهد رسید و کیت‌های رپید یا سریع کرونا به زودی وارد کشور می‌شود و تولید هم شده است و به زودی نتایج آزمایش‌های این تست‌های کرونای رپید ایرانی به اتمام می‌رسد.

او افزود: ما منابع محدود داشتیم، هر تست برای ما ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد و روزانه ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه تست کرونا برای ۲۵ هزار تست پرداخت می‌کنیم. خوشبختانه با دستور رییس جمهور و مقام معظم رهبری گشایش صورت گرفت، بیمه سلامت برای پوشش بیمه‌ای برخی اقلام و دارو‌ها گام‌های بزرگتری بردارد.

خدمات در منزل را با تعرفه در ایام کرونا پوشش بدهیم

وزیر بهداشت تاکید کرد: دومین گامی که بیمه سلامت می‌تواند بردارد بحث پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل است وامیدواریم آن را دنبال کنیم و خدمات در منزل را با تعرفه در ایام کرونا پوشش بدهیم.

۸۸ درصد فوتی‌های کرونا در مبتلایان به بیماری زمینه‌ای و سالمندان بالای ۶۵ سال

او ادامه داد: ۱۱ میلیون نفر داریم که بالای ۶۵ سال یا به یک بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند چرا که ۸۸ درصد فوتی‌های کرونا در بیماران زمینه‌ای و سالمندان بالای ۶۵ سال است و همه هم و غم ما این است که این مرگ‌ها را کاهش دهیم و کسانی هم که مبتلا می‌شوند و فوت نمی‌کنند مدت‌های طولانی در بیمارستان بستری می‌شوند و باید خدمات دوراپزشکی را برای این گروه‌ها فعال کنیم.

نمکی افزود: خواهش دیگر من این است که نظام ارجاع و پزشکی خانواده و طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» را جدی بگیرید. یک پارچگی نظام سلامت و ادغام یافتگی و این‌که سازمان بیمه سلامت خود را تافته جدا بافته نظام سلامت نبیند نیز پدیده‌ای کمک کننده برای ارتقای بیمه سلامت محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: خرید راهبردی نیز یکی از راه‌های نجات بیمه‌ها است البته موارد ارائه دهنده خدمت محدود هستند و بخش خصوصی مقتدر نداریم، زیرا از بخش خصوصی به خوبی حمایت نکرده‌ایم. هزاران بخشنامه کار گیر انداز نوشته‌ایم. به معاون درمان گفتم این زنجیرها را از پای مردم باز کنید و اجازه بدهید هرکسی در هرجایی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند. وقتی می‌توانیم خرید راهبردی کنیم که نظام ارائه خدمت، ارائه دهندگان متفاوت خدمت داشته باشند. امروز مجبور هستیم از بخش دولتی خرید کنیم که این کافی نیست.

نمکی گفت: کرونا گرچه جسم‌های ما را از هم دور کرد، اما پیوستگی دل‌ ها همواره برقرار است. مردم با بیمه سلامت توانستند خدمات جدیدی را با قیمت ارزان تر و پرداخت از جیب کمتر دریافت کنند.
 
او ادامه داد: وقتی در سازمان برنامه و بودجه بودم و مسئولیت اداره مجموعه نظام سلامت را داشتم، اولین مشکل ما با وجود همه زحمت‌های کشیده شده در زمینه پوشش همگانی بیمه سلامت در دولت تدبیر و امید، بدهی‌های بیمه سلامت بود.
 
وزیر بهداشت اظهار کرد: در زمینه افزایش سهم بخش سلامت از تولید ناخالص ملی از عدد ۶.۳ به بیش از ۹، یک حرکت بزرگ انقلابی اتفاق افتاد که کمتر دولتی در طول سال‌ های بعد از انقلاب و حتی جهان با چنین رشدی با افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص ملی قدم برداشته است. با این حال سازمان بیمه سلامت با بدهی ‌های انباشته و فاصله طولانی بین پرداخت و مطالبات در اکثر مراکز ارائه خدمت مواجه بود. همچنین با انباشت بدهی‌ های روز افزون مواجه شده بود.
 
نمکی بیان کرد: در تمام دنیا گفته می‌شود که بیمه‌ها باید ساختاری داشته باشند که از افراد به اندازه بضاعت گرفته و به اندازه نیاز خدمات ارائه دهند. ولی تعداد زیادی از افرادی که بیمه خویش فرما داشتند، آن را رها کرده و زیر چتر بیمه رایگان سلامت قرار گرفته بودند.

سازمان بیمه سلامت فقط یک سازمان حمایتی نیست

او گفت: اقدام مناسبی که در سازمان بیمه سلامت انجام شد و ما هم در سازمان برنامه و بودجه از آن حمایت کردیم، این بود که سازمان بیمه سلامت یک سازمان حمایتی صرف و یک دستگاه در اختیار دولت برای خط مشی تحمیلی نیست. توصیه کردم که سازمان بیمه سلامت علاوه بر اینکه یک سازمان حمایت‌ گر در بخش سلامت است، یک بنگاه اقتصادی محسوب می‌ شود. اگر این منطق برداشته شود، سرانجامِ بیمه سلامت مانند مسکن مهر می‌ شد.
 
وزیر بهداشت اظهار کرد: در نتیجه به منطق اقتصاد سلامت در بیمه سلامت توجه ویژه شد. همچنین تدوین راهنماهای بالینی در دستور کار قرار گرفت. بیمه همگانی سلامت زمانی می‌تواند پایدار بماند که به ۴ مولفه راهنماهای بالینی، پزشکی خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت توجه کرده باشیم.

استقرار پرونده الکترونیک سلامت

نمکی تصریح کرد: اولین قدم من در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استقرار پرونده الکترونیک سلامت بود که یکی از قوانین بالا دستی در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه بود. در مدت بسیار کوتاه با همت همکاران توانستیم پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان ریل عبور اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع به بهره برداری برسانیم. برای ۸۰ میلیون از جمعیت کشور با استفاده از زیرساخت‌های نظام شبکه بهداشت توانستیم این اقدام را انجام دهیم.
 
او تاکید کرد: تدوین بیش از ۶۰۰ راهنمای بالینی نیز یکی از راهکارهای دیگر بود که به این وسیله هزینه‌ های بیمه سلامت کاهش یافت. این راهنماهای بالینی توانست رویه‌ های هزینه خیز را در بیمه سلامت کنترل کند. لذا، ساختاری تدوین شد تا با اعمال راهنماهای بالینی، هزینه‌ های اضافه کاهش پیدا کند.

نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک یکی از آرزوهای دیرینه بود

وزیر بهداشت بیان کرد: همچنین تغییر کیفی نیز علاوه بر افزایش کمی بیمه شدگان اتفاق افتاد. حذف دفترچه‌های دوگانه نیز انجام شد. اعتلای کیفی مجموعه با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نیز انجام شد. نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک هم یکی از آرزوهای دیرینه ام بود. این زبان مشترک در سازمان بیمه سلامت توانست اتفاق مهم تاریخی را رقم بزند. سازمان نظام پزشکی نیز با این طرح همکاری کرده و توانستیم در مدت کوتاهی نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک را اجرایی کنیم. با توجه به اینکه این تجربه را آزموده‌ایم، می‌توانیم راه را با سرعت بیشتری طی کنیم.
 
نمکی بیان کرد: ارزیابی وسع نیز کار بسیار بزرگی بود و در روزهای ابتدایی که کسی باور نداشت، آن را انجام دادیم. زیرا هرجا که فرد عاشق و دل به دریا زده ای داریم، کارهای بزرگی انجام می‌ شود. بنابراین این حرکت بسیار بزرگ نیز شکل گرفت و امروز سامانه‌ های موثری ایجاد شده است.
برچسب ها: بیمه ، سلامت ، آموزش پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: