کد خبر: ۲۶۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 28
در دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید به بخش سلامت توجه ویژه نکرد و میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

شفاآنلاین>سلامت>سعید نمکی روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی بیمه سلامت که به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تبریک هفته بیمه سلامت افزود: کرونا گرچه جسم‌های ما را از هم دور کرد، اما پیوستگی دل‌ها همواره برقرار است. مردم با بیمه سلامت توانستند خدمات جدیدی را با قیمت کمتر و پرداخت از جیب کمتر دریافت کنند.

ابه گزارش شفاآنلایندامه داد: وقتی در سازمان برنامه و بودجه بودم و مسئولیت اداره مجموعه نظام سلامت را داشتم، اولین مشکل ما با وجود همه زحمت‌های کشیده شده در زمینه پوشش همگانی بیمه سلامت در دولت تدبیر و امید، بدهی‌های بیمه سلامت بود.

نمکی بیان کرد: در زمینه افزایش سهم بخش سلامت از تولید ناخالص ملی از ۶.۳ به بیش از ۹ یک حرکت بزرگ انقلابی اتفاق افتاد که کمتر دولتی در طول سال‌های بعد از انقلاب و حتی جهان با چنین رشدی با افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص ملی قدم برداشته است. با این حال سازمان بیمه سلامت با بدهی‌های انباشته و فاصله طولانی بین پرداخت و مطالبات در اکثر مراکز ارائه خدمت مواجه بود. همچنین با انباشت بدهی‌های روز افزون مواجه شده بود.

وی افزود: در همه دنیا گفته می‌شود که بیمه‌ها باید ساختاری داشته باشند که از افراد به اندازه بضاعت گرفته و به اندازه نیاز خدمات ارائه دهند اما تعداد زیادی از افرادی که بیمه خویش فرما داشتند، آن را رها کرده و زیر چتر بیمه رایگان سلامت قرار گرفته بودند.

سازمان بیمه سلامت فقط یک سازمان حمایتی نیست

وزیر بهداشت اظهار کرد: اقدام مناسبی که در سازمان بیمه سلامت انجام شد و ما هم در سازمان برنامه و بودجه از آن حمایت کردیم، این بود که سازمان بیمه سلامت یک سازمان حمایتی صرف و یک دستگاه در اختیار دولت برای خط مشی تحمیلی نیست. توصیه کردم که سازمان بیمه سلامت علاوه بر این‌که یک سازمان حمایت‌گر در بخش سلامت است، یک بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود. اگر این منطق برداشته شود، سرانجام بیمه سلامت مانند مسکن مهر می‌شد.

وی ادامه داد: در نتیجه به منطق اقتصاد سلامت در بیمه سلامت توجه ویژه شد. همچنین تدوین راهنماهای بالینی در دستور کار قرار گرفت. بیمه همگانی سلامت زمانی می‌تواند پایدار بماند که به چهار مولفه راهنماهای بالینی۷ پزشکی خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت توجه کرده باشیم.

استقرار پرونده الکترونیک سلامت

نمکی گفت: اولین قدم من در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با وجود تمناهایی که از وزیر بهداشت می‌کردم ولی به نتیجه نمی‌رسید، استقرار پرونده الکترونیک سلامت بود که یکی از قوانین بالا دستی در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه بود. در مدت بسیار کوتاه با همت همکاران توانستیم پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان ریل عبور اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع به بهره برداری برسانیم. برای ۸۰ میلیون نفر از جمعیت کشور با استفاده از زیرساخت‌های نظام شبکه بهداشت توانستیم این اقدام را انجام بدهیم.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰۰ راهنمای بالینی نیز یکی از راهکارهای دیگر بود که به این وسیله هزینه‌های بیمه سلامت کاهش یافت. این راهنماهای بالینی توانست رویه‌های هزینه خیز را در بیمه سلامت کنترل کند. به طور مثال یک فرد امروز سی تی اسکن کرده و غروب ام آر آی می‌کرد. ساختاری تدوین شد تا با اعمال راهنماهای بالینی، هزینه‌های اضافه کاهش پیدا کند.

نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک یکی از آرزوهای دیرینه بود

وزیر بهداشت بیان کرد: همچنین تغییر کیفی نیز علاوه بر افزایش کمی بیمه شدگان اتفاق افتاد. حذف دفترچه‌های دوگانه نیز انجام شد. اعتلای کیفی مجموعه با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نیز انجام شد. نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک هم یکی از آرزوهای دیرینه من بود. این زبان مشترک در سازمان بیمه سلامت توانست اتفاق مهم تاریخی را رقم بزند. سازمان نظام پزشکی نیز با این طرح همکاری کرده و توانستیم در مدت کوتاهی نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک را اجرایی کنیم. با توجه به این‌که این تجربه را آزموده‌ایم، می‌توانیم راه را با سرعت بیشتری طی کنیم.

وی افزود: ارزیابی وسع نیز کار بسیار بزرگی بود و در روزهای ابتدایی همه به ما می‌خندیدند. هرجا که فرد عاشق و دل به دریا زده داریم، کارهای بزرگی انجام می‌شود. این حرکت بسیار بزرگ شکل گرفت و امروز سامانه‌های موثری ایجاد شده است.

بیمه سلامت بیشتر در کنار نظام سلامت باشد

نمکی گفت: از مدیرعامل سازمان بیمه سلامت می‌خواهیم که در این ایام سخت کرونا در کنار نظام سلامت فعال‌تر باشند. در ۱۵۰ سال گذشته چنین روزهای سختی بر یک وزارتخانه تحمیل نشده است. امروز بیمه‌های درمانی باید در کنار مدیریت کرونا پایدارتر از این قرار بگیرند و فکر نکنند در صرفه جویی منابع کار مناسبی انجام می‌دهند. زیرا امروز، زمان خرج کردن است. مقام معظم رهبری نیز فرمودند که امروز مهم‌ترین مولفه موثر بر امور کشور، سلامت است. اگر کرونا مزمن شود، امنیت و اجتماع و روان‌های سرزنده نخواهیم داشت. با فرمایشات خردمندانه مقام معظم رهبری که وزارت بهداشت به عنوان محوریت تعیین محدودیت قرار گرفت و قرارگاهی اجرایی برای به سامان رساندن تصمیم‌ها تشکیل شود، دلگرمی پیدا کردیم. جلسه شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا یک سرفصل جدید در این سرزمین بود.

وزیر بهداشت نمی‌تواند جاده ببندد

وزیر بهداشت اظهار کرد: من به عنوان وزیر بهداشت که نمی‌تواننم جاده ببندم یا مغازه را پلمب کنم یا در خیابان با کسی برخورد کنم که چرا ماسک ندارد. هرجا پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده، ما ضرر کردیم و مقام معظم رهبری مراعات کننده‌ترین فرد در جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. ایشان درد ما را درک کردند و برای اولین بار که هیچ ملاقاتی نمی‌گذاشتند، ملاقاتی در این سطح گذاشته و فرمودند که این تقسیم کار انجام شود. امروز ساعت ۶.۵ عصر نیز در خدمت وزیر کشور خواهیم بود که تقسیم کار را تعریف کنیم.

وی افزود: در درون نظام سلامت نیز تکالیفی بر عهده داریم که نباید به گردن دیگران بیاندازیم. یکی از این موارد این است که سازمان بیمه گری مانند سازمان بیمه سلامت که بازوی اجرایی و عملیاتی ما در نظام حمایتی است، باید بیشتر در کنار بیمارستان‌های دانشگاهی قرار بگیرد. امروز بیمارستان‌های دانشگاهی در اوج تنگ دستی کار می‌کنند. امروز فرماندهان و سردارانی را از دست می‌دهیم که جایگزینی ندارند.

بیمارستان‌های دانشگاهی برای خرید باید پول نقد بدهند

نمکی گفت: بیمارستان‌های دانشگاهی حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد درآمد اختصاصی خود را دریافت می‌کند و اگر هر چیزی بخواهد خریداری کند، باید پول نقد بدهد، در حالی‌که بسیاری از موارد را قبلا با پرداخت ۶ ماهه خریداری می‌کردند. وقتی پرستار در هر شیفت لباس خود را عوض می‌کند، ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: در حال ورود به بیماریابی گسترده هستیم و باید کیت‌های بیشتری را مصرف کنیم. این موضوع قطعا به نفع ما خواهد بود. زیرا می‌توانیم بیمار را در مراحل اولیه شناسایی کنیم. کیت‌های تشخیص سریع نیز در آینده نزدیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روزانه ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه تست کرونا می‌دهیم

وزیر بهداشت اظهار کرد: ما دو مشکل جیب خالی و کم زوری داشتیم. خدا نکند که هم نای راه رفتن نداشته باشی و هم نتوانی به کسی بگویی که بالای چشم تو ابروست. به هر حال منابع محدودی داشتیم. هر تست کرونا حدود ۲۵۰ هزار تومان برای ما تمام می‌شود و روزانه ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه تست کرونا برای ۲۵ هزار تست پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: گام دیگر بیمه سلامت در ایام کرونا، پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل است تا بار هزینه‌ها را کاهش بدهد. حساب کردیم که حدود ۱۱ میلیون نفر بالای ۶۵ سال یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای داریم. بر اساس محاسبات انجام شده، ۸۸ درصد مرگ‌ها در کرونا در افراد بالای ۶۵ سال یا کسانی رخ می‌دهد که یک بیماری زمینه‌ای دارند. در طرح جدید نیز همه تلاش ما این است که این ۸۸ درصد مرگ را کاهش بدهیم. در نتیجه در گام جدید می‌خواهیم خدمات دوراپزشکی را برای این افراد تقویت کنیم. از بیمه سلامت می‌خواهیم که هم زیرساخت‌ها را تقویت کرده و هم در پرداخت تعرفه‌های مصوب کمک کنند.

نمکی افزود: خواهش دیگر من این است که نظام ارجاع و پزشکی خانواده و طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» را جدی بگیرند. یک پارچگی نظام سلامت و ادغام یافتگی و این‌که سازمان بیمه سلامت خود را تافته جدا بافته نظام سلامت نبیند نیز پدیده‌ای کمک کننده برای ارتقای بیمه سلامت محسوب می‌شود.

خرید راهبردی یکی از راه‌های نجات بیمه‌ها است

وزیر بهداشت گفت: خرید راهبردی نیز یکی از راه‌های نجات بیمه‌ها است. البته موارد ارائه دهنده خدمت محدود هستند و بخش خصوصی مقتدر نداریم، زیرا از بخش خصوصی به خوبی حمایت نکرده‌ایم. هزاران بخشنامه کار گیر انداز نوشته‌ایم. به معاون درمان گفتم این زنجیرها را از پای مردم باز کنید و اجازه بدهید هرکسی در هرجایی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند. وقتی می‌توانیم خرید راهبردی کنیم که نظام ارائه خدمت، ارائه دهندگان متفاوت خدمت داشته باشند. امروز مجبور هستیم از بخش دولتی خرید کنیم که این کافی نیست.

برچسب ها: بخش ، سلامت ، وزارت بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: