کد خبر: ۲۶۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 28
کشفی جدید و عجیب؛
مطالعه انجام شده توسط انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد که وجود بافت چربی بیشتر در پا‌ها ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

شفاآنلاین>سلامت>براساس مطلب منتشر شده در تارنمای انجمن قلب آمریکا هر سه نوع فشار خون بالا در بیمارانی که درصد بالایی از چربی دور ران پا دارند، کمتر است. این موارد شامل هر دو شاخص فشار خون بالای ۱۳۰۰/۸۰، فشار خون سیستولیک (هنگامی که عدد اول بالاتر است) و فشار خون دیاستولیک (هنگامی که عدد دوم افزایش می‌یابد) می‌شود.

به گزارش شفاآنلاینیوش ویساریا دانشجوی پزشکی راتگرز، گفت: در نهایت، آنچه در این مطالعه متذکر شدیم، ادامه بحث در مورد این است که این فقط مقدار چربی شما نیست، بلکه محل چربی محسوب می‌شود. اگرچه با اطمینان می‌دانیم که چربی دور کمر برای سلامتی مضر است، اما در مورد چربی پا نمی‌توان همین حرف را زد. اگر در اطراف پاهایتان چربی دارید، ممکن است از شما در برابر فشار خون بالا محافظت کند.

دانشجوی پزشکی راتگرز ادامه داد: این مطالعه تقریباً ۶ هزار بزرگسال با میانگین سنی ۳۷ سال را از نظرسنجی‌های ملی و بهداشت تغذیه ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ بررسی کرده است. تقریباً نیمی از این گروه زن هستند و ۲۴ درصد از آن‌ها فشار خون بالا دارند. محققان از اسکن اشعه ایکس ویژه برای اندازه گیری بافت چربی در پای هر شرکت کننده استفاده کرده و همچنین نتایج را با سطح کلی چربی بدن مقایسه می‌کنند.

او افزود: نتایج نشان می‌دهد بیمارانی که درصد بیشتری از بافت چربی در پا‌های خود دارند ۶۱ درصد کمتر دچار فشار خون می‌شوند.

این محقق گفت: فشار خون بالای دیاستولیک(اندازه گیری فشار بین ضربان قلب) در افراد با پا‌های چاق ۵۳ درصد کمتر است. همچنین خطر فشار خون سیستولیک(اندازه گیری فشار هنگام ضربان قلب) در این افراد ۳۹ درصد کاهش یافته است حتی پس از محاسبه عواملی مانند سن، جنس، نژاد، سیگار کشیدن و چربی‌های دور کمر، احتمال ابتلا به فشار خون بالا هنوز در بیماران با بافت چربی پا کمتر است.

ویساریا اضافه می‌کند: اگر این نتایج با مطالعات قوی‌تر تایید شود و در مطالعاتی که روش‌های اندازه گیری به راحتی در دسترس است مانند دور ران، این امکان وجود دارد که مراقبت از بیمار را تحت تأثیر قرار دهد. همانطور که از دور کمر برای تخمین چربی شکم استفاده می‌شود، دور ران نیز می‌تواند ابزاری مفید باشد، اگرچه کمی دست و پا گیر است.

این اولین گزارشی نیست که نشان می‌دهد ضخیم‌تر بودن پا‌ها خوب است. مطالعه دیگری از چین، که مربوط به اندازه گیری دور ران است، همچنین رابطه‌ای بین ران‌های بزرگتر و فشار خون پایین را نیز نشان می‌دهد.

محققان می‌گویند مطالعات آینده در مورد این ارتباط باید شامل افراد بالای ۶۰ سال باشد که معمولاً در معرض خطر بیشتری برای فشار خون هستند.

برچسب ها: فشار خون ، کشف ، چربی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: