کد خبر: ۲۶۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 26
متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: حدود یک میلیون و۲۰۰ هزار نفر در کشور مبتلا به بیماری صرع هستند.

شفاآنلاین>سلامت>فرزاد اشرافی با اشاره به اینکه بیماری صرع مشخصاً به سیستم اعصاب مرکزی مربوط می‌شود، اظهار کرد: صرع بیماری غیر واگیردار و یکی از چهار بیماری شایع سیستم اعصاب مرکزی است.

به گزارش شفاآنلاین:درباره حمله‌های تشنجی نیز توضیح داد: تشنج در واقع حمله ناگهانی سیستم الکتریکی مغز است که تمام مغز را دچار یک حمله ناگهانی می‌کند و باعث می‌شود که در مغز به صورت ناگهانی فعالیتی ایجاد شده و همین امر می‌تواند اختلال و یا کاهش هوشیاری و حرکات غیرطبیعی در بدن را ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد ابتلاء به صرع ناشناخته است، افزود: تشنج در هر سن، جنس و یا نژادی وجود دارد ولی در مواردی علت صرع می‌تواند ضربات مغزی، سکته‌های مغزی، تومورهای مغزی، اختلالات متابولیک و سیستمیک بدن مثل کاهش کلسیم و یا سدیم خون باشد.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب اصلی ترین علت بروز بیماری صرع را عوامل ژنتیکی دانست به شکلی که در ۴۰ درصد موارد یک ژن در ایجاد صرع نقش اساسی دارد.

اشرافی درباره شیوع بیماری صرع در ایران توضیح داد: این بیماری ۱,۸ دهم درصد در ایران شیوع دارد و حدود یک میلیون و۲۰۰ هزار نفر در کشور مبتلا به به این بیماری هستند، مطالعات و آمارها نیز نشان می‌دهد تعدادی از این افراد را کودکان تشکیل می‌دهند.

وی ضمن مقایسه بیماری صرع در ایران در مقایسه با سایر کشورها از شیوع سه برابری این بیماری در کشور خبر داد گفت: صرف نظر از عوامل ژنتیکی صدماتی که به دنبال تصادفات جاده‌ای ایجاد می‌شود و جانبازان جنگ تحمیلی بیشترین گروه‌های مبتلا به صرع را در کشور به خود اختصاص می‌دهند.

دانشیار دانشگاه افت هوشیاری، خارج شدن کف از دهان را از جمله علائم عمومی بیماری صرع ذکر کرد و ادامه داد: در برخی موارد صرع به صورت یک خیرگی و یا مات زدگی بروز می‌کند به این معنی که فرد برای چند ثانیه یا چند دقیقه دچار مات زدگی می‌شود و ممکن است رفتارهای غیر طبیعی از خود بروز دهد.

وی تاکید کرد: صرع علامتی از بیماری است که به صورت حمله‌ای شروع شده و سریعاً و در مدت زمان کوتاهی این نشانه‌ها تمام می‌شود.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در ادامه توضیحاتی درباره روش‌های مختلف تشخیص صرع ارائه داد و شرح حال گیری از بیمار، سابقه فامیلی، سابقه زردی در کودکی و یا احتمال کمبود اکسیژن رسانی به مغز و همچنین ضربات مغزی را از جمله این موارد ذکر کرد و روش‌های دیگری همانند آزمایشات پارکلینیک برای ردیابی امواج صرعی را از روش‌های آزمایشگاهی تشخیص این بیماری دانست.

اشرافی، سی تی اسکن و ام آر آی را روش مناسب و کارآمدی برای تشخیص ضایعات مغزی دانست و ادامه داد: در ۳۰ درصد موارد بیماران مبتلا به صرع افراد دچار صرع واقعی نیستند و این بیماری به صورت صرع کاذب و یا صرع‌هایی که وابسته به موارد روحی است بروز می‌کند. در این موارد فرد در اثر اضطراب‌های شدید و یا اختلالات روحی صرفاً علائم صرع را تقلید می‌کند.

وی تاکید کرد: هر کاهش سطح هوشیاری صرع تلقی نمی‌شود، بعضی از موارد افت هوشیاری ناگهانی ناشی از مشکلات قلبی با افت فشار خون که اصطلاحاً گفته می‌شود فرد غش کرده صرع تلقی نمی‌شود.

اشرافی در بخش دیگری با اشاره به درمان بیماری صرع نیز توضیح داد: درمان صرع غالباً به صورت دارو درمانی است، این بیماری در بیشتر موارد با یک یا دو قرص درمان می‌شود.

وی درباره صرع مقاوم نیز توضیح داد: در ۳۰ درصد موارد صرع می‌تواند به صورت مقاوم ایجاد شود، در این موارد بر اساس شرایط بیمار یا داروها تغییر می‌کند و یا جراحی انجام می‌شود.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با تاکید بر این که صرع درمان پذیر است گفت: مبتلایان به صرع همانند سایر افراد جامعه می‌توانند زندگی عادی داشته باشند و تشکیل خانواده دهند و فقط در مورد انجام برخی ورزش‌ها مثل شنا، کوهنوردی و ورزش‌های خطرناک باید با پزشک مشورت کنند.

وی در ادامه با اشاره به این که طول عمر بیماران مبتلابه صرع کاملاً طبیعی و نرمال است ادامه داد: صرع باعث اختلالات شناختی نمی‌شود و صرفاً در مواردی که صرع مقاوم شود و فرد روزانه چندین نوبت دچار حمله شود ممکن است اختلالات شناختی ایجاد شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به مصرف مواد مخدر، سیگار، قلیان و الکل در مبتلایان به صرع هشدار داد و گفت: مصرف این مواد می‌تواند صرع را تشدید کند.

وی درباره انتقال بیماری صرع از والدین به کودکان نیز توضیح داد: مطالعات گواه این مطلب است که به طور کلی حدود ۱۰ درصد افرادی که مبتلا به صرع هستند می‌توانند این بیماری را به فرزندان خود منتقل کنند و این در حالی است که که این مطالعات صرفاً یک احتمال است و قطعیت ندارد.

اشرافی یادآور شد: شیوع صرع در ایران نسبت به دنیا با توجه به تصادفات جاده‌ای و جانبازان شیمایی بالاتر است ولی به لحاظ درمان هیچ گونه کمبودی در کشور وجود ندارد.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در ادامه با اشاره به شیوع پاندمی کرونا به مبتلایان به صرع توصیه کرد: میزان ابتلاء به کرونا در مبتلایان به صرع با سایر افراد جامعه تفاوتی ندارند و این افراد باید درمان‌های خود را طبق روال دنبال کنند.

وی درباره افراد مبتلا به کووید ۱۹ که به دلیل اختلالاتی مثل افت کلسیم، سدیم و یا تب دچار تشنج می‌شوند نیز اظهار کرد: اگر در افراد مبتلا به کرونا تشنج رخ دهد صرع محسوب نمی‌شود و با درمان کرونا این بیماری نیز درمان می‌شود.

اشرافی درباره حمله ‌های پانیک یا اضطرابی نیز گفت: برخی افراد با علائمی نظیر تپش قلب، تنگی نفس و یا افت هوشیاری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و احساس می‌کنند مبتلا به کرونا هستند، این حملات، حمله پانیک یا اضطرابی و قابل درمان است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه علائم صرع و یا تشنج در کودکان متفاوت است، ادامه داد: خیرگی یا مات زدگی، پرش اندام، زمین خوردن ناگهانی، حرکت ناگهانی یک دست یا اختلال لحظه‌ای مثل گز گز حسی و لحظه‌ای و یا افت هوشیاری می‌تواند یکی از نشانه‌های صرع‌های کوچک باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: