کد خبر: ۲۶۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 26
پژوهشگران دریافتند که بزرگ شدن اندازه شکم و دور کمر، کوچکتر شدن و تحلیل رفتن مغز انسان را سبب می‌شود.

شفاآنلاین>سلامت> شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید میان چاقی افراد و میزان بافت‌های مغزی، نوعی ارتباط وجود دارد. طبق بررسی ها پژوهشگران، چاقی می‌تواند منجر به زوال عقل در افراد شود.

به گزارش شفاآنلاین:در این گزارش به نقل از نشریه ساینس دیلی و مجله بین المللی اپیدمیولوژی قصد داریم به دو پژوهش که در ۱۱ سال گذشته در این خصوص انجام شده، اشاره کنیم.

پژوهش محققان دانشگاه یوسی ال‌ای

بنابر پژوهشی که نتایج آن در پایگاه «sciencedaily» در سال ۲۰۰۹ منتشر شده، محققان دانشگاه «کالیفرنیا، لس آنجلس» (UCLA) اعلام کرده‌اند، افراد چاق ۸ درصد بافت مغزی کمتری نسبت به افراد دارای وزن نرمال داشته اند.

«تامپسون» از اعضای اصلی تیم تحقیق و یکی از اعضای آزمایشگاه تصویربرداری عصبی دانشگاه «یو سی ال ای» در خصوص چاقی می‌گوید: این عارضه شما را در معرض خطر بالاتری از آلزایمر و سایر بیماری‌هایی قرار می‌دهد که به مغز حمله می‌کنند.

زوال عقل

طبق اعلام این محقق، مغز افراد چاق ۱۶ سال مسن‌تر از افراد لاغر است؛ در حالی که مغز افراد دارای اضافه وزن، ۸ سال پیرتر به نظر می‌رسد.

همچنین «کوروش راجی» (Cyrus A. Raji) که در آن زمان دانشجوی پزشکی «دانشگاه پیتسبرگ پنسیلوانیا بود» در این خصوص گفته است: به نظر می‌رسد در کنار افزایش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی، چاقی برای مغز شما مضر است. ما این ارتباط را با آب رفتگی نواحی مغز که بوسیله آلزایمر نیز هدف گرفته شده اند، ارتباط داده ایم. اما این می‌تواند بدین معنا باشد که ورزش کردن، درست خوردن و نگه داشتن وزن تحت کنترل می‌تواند سلامت مغز را با افزایش سن حفظ کرده و به طور بالقوه، خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد.

پژوهشی جدید از سوی محققان کالج دانشگاهی لندن

از سوی دیگر، بر اساس پژوهشی جدید که با پشتیبانی موسسه ملی کهنسالی آمریکا (NIA) به انجام رسیده و نتایج آن به تازگی در «مجله بین المللی اپیدمیولوژی» (International Journal of Epidemiology) منتشر شده، چاقی ممکن است با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل همراه باشد.

در این پژوهش، محققان کالج دانشگاهی لندن گروهی از شرکت کنندگان را که دست کم ۵۰ سال به هنگام ثبت نام در این مطالعه داشتند، مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه، اندازه گیری‌های پایه شامل «شاخص توده بدنی» (BMI) و اندازه دور کمر افراد به هنگام ثبت نام جمع آوری شد و شرکت کنندگان ۱۱ سال بعد مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود آیا به زوال عقل مبتلا شده اند یا خیر.

اندازه دور کمر

محققان در این پژوهش دریافتند افرادی که مبتلا به چاقی یا اضافه وزن هستند، در معرض بالاتری از زوال عقل قرار دارند. در واقع، این تحقیقات جدید، یافته‌های پیشین را که از چاقی به عنوان یک عامل خطر در مورد زوال عقل صحبت می‌کرد، تأیید می‌کند.

محققان این دانشگاه در نتیجه گیری این تحقیق که در «ژورنال بین المللی اپیدمیولوژی» در تاریخ ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰ منتشر شد، اعلام کردند: نتایج ما نشان می‌دهد افزایش وزن بدن یا چاقی شکم، با افزایش بروز زوال عقل همراه است؛ از این رو این یافته‌ها تأثیری بسزا در پیشگیری از زوال عقل و سلامت عمومی دارد.

برچسب ها: کمر ، عقل ، رابطه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: