کد خبر: ۲۶۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 26
پزشکان معتقدند بیشترین علت ناشنوایی ناگهانی به عفونت‌های ویروسی و واکنش‌های ایمنی بدن برمی‌گردد.

شفاآنلاین>سلامت>کاهش شنوایی یا ناشنوایی ناگهانی حسی ـ عصبی عارضه پیچیده‌ای است که براثر مجموعه‌ای از عوامل شناخته شده و ناشناخته ایجاد می‌شود و هنوز علت دقیق آن معلوم نیست. اصطلاح سکته گوش نام دیگر این حمله عصبی است، به طوریکه صدا‌های اطراف به طور سریع و ناگهانی بم یا ضعیف می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین:وسیله اندازه گیری سطح شنوایی دسی بل نامیده می‌شود و پایین‌ترین دسی بل صفر است. طبق بررسی ها حدود ۵۰ درصد از افراد مبتلا به این مشکل، معمولا یک طرف از گوش آن‌ها مورد این سکته قرار می‌گیرد. اگر درمان این بیماری سریع صورت بگیرد معمولا درصد بهبود آن نیز بیشتر خواهد بود.

عدم درمان این بیماری موجب کم شنوایی زیاد و نیاز به سمعک و کاشت حلزون می‌شود. در صورت مشاهده کری ناگهانی گوش، هر چه سریع‌تر به پزشک معالج خود مراجعه کنید. ایجاد این بیماری به رسیدگی و درمان اورژانسی پزشک نیاز دارد.

عوامل کری گوش

بر اساس نظر متخصصان این بیماری زمانی رخ می‌دهد که حلزون گوش داخلی و مسیر عصبی بین گوش و مغز آسیب دیده باشد. طبق تحقیقات پزشکان و دانشمندان دلیل موجهی برای کری یک طرفه گوش وجود ندارد اما حدود ۱۰۰ دلیل برای رخ دادن کری دو طرفه گوش وجود دارد.

از جمله عوامل موثر در کری ناگهانی گوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ناهنجاری‌های گوش داخلی.

۲- صدمه یا آسیب و ضربه به سر.

۳- در معرض صدای بلند قرار گرفتن.

۴- وجود بیماری‌های عصبی از قبیل بیماری مولتیپل اسکلروز.

۵- وجود بیماری‌های سیستم ایمنی بدن از جمله سندرم کودکان.

۶- بیماری منییر که نوعی اختلال در گوش داخلی به حساب می‌آید.

۷- ابتلا به بیماری لایم و یا بیماری‌های عفونی که بیشتر از طریق نیش کنه به وجود می‌آیند.

۸- استفاده از دارو‌های اتوتوکسیک که باعث صدمه زدن به گوش می‌شوند.

۹- زهر نیش مار

۱۰- اختلال در سیستم گردش خون

۱۱- رشد غیر طبیعی بافت با تومور‌ها

۱۲- بیماری‌های عروق خونی

۱۳- پیری گوش

وجود مشکلات مادرزادی نیز در تشکیل این بیماری بی تاثیر نیست. ممکن است عفونت از طریق بدن مادر به جنین وارد شود که موجب کری ناگهانی گوش نوزاد می‌شود. از جمله عفونت‌ها می‌توان به سرخجه، سیفلیس و هرپس یا وجود انگلی به نام toxoplasma gondii که از رحم عبور می‌کند، وجود عوامل ژنتیکی یا ارثی و وزن کم نوزاد هنگام تولد اشاره کرد.

از هر ۱۰ بیمار که مشکل کری ناگهانی دارند، فقط ۹ نفر از مبتلایان به کم شنوایی مبتلا می‌شوند. استفاده از هدفون ها، هندزفری‌ها و صدای بلند گوشی نیز در بروز این مشکل بی تاثیر نیستند.

از علائم دیگر این بیماری می‌توان به  بروز مشکل در گفتگو‌های جمعی و گروهی، واضح نبودن مکالمات، نشنیدن صدا در هنگام وجود صدای زیاد، مشکل در شنیدن صدا‌های دارای فرکانس بالا، احساس گیجی و منگ بودن، نداشتن و ایجاد اختلال در حفظ تعادل و وز وز گوش اشاره کرد. 

دلیل کم شنوایی یا کری گوش چیست؟

تشخیص به موقع کری گوش، شانس شما را در درمان بیشتر می‌کند. مصرف دارو‌هایی از قبیل استروئید‌ها (کورتون) به عنوان دارو‌های موثر در درمان کری گوش شناخته شده است. این دارو در بهبود التهاب و تورم نقش چشمگیری دارد.

درصورت وجود ناگهانی کری گوش، پزشکان و متخصصان اقدام به تزریق کورتون‌ها در گوش و تجویز آنتی بیوتیک‌ها می‌کنند، بنابراین مشاهده هریک از علائم برای پیشگیری از ابتلا به کری گوش هرچه سریع‌تر به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: