کد خبر: ۲۶۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 25
مردانی گفت: ایران در آزمایش دارو‌های کرونا موش آزمایشگاهی نیست. واکسنی وارد ایران می‌شود که تأییدیه سازمان جهانی بهداشت داشته باشد.

شفاآنلاین>سلامت> مسعود مردانی عضو کمیته ملی مقابله با کرونا در برنامه «طبیب» در خصوص تزریق واکسن کرونا به پرسنل بیمارستانی در امارات متحده عربی اظهار کرد: در امارات متحده عربی تمام پرسنل بیمارستانی واکسن کرونا را تزریق کردند که هم از واکسن چینی استفاده کردند و هم واکسن روسی، ظاهرا این واکسن براساس توافق با کشور‌های سازنده در اختیارشان قرار گرفته چرا که هنوز سازمان بهداشت جهانی واکسنی را تأیید نکرده است، اما ما عاقلانه‌تر رفتار می‌کنیم، چون تا وقتی سازمان جهانی بهداشت واکسنی را تأیید نکند، نباید مبلَغ استفاده از آن باشیم.

به گزارش شفاآنلاین:عضو کمیته ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در واقع این‌ها یک سری واکسنی است که طی مطالعات تحقیقی به صورت تجربی استفاده می‌کنند و در قالب طرح تحقیقاتی و تجربی ارائه شده که احتمالا مقالات آن بعدا چاپ می‌شود، ولی ما باید بگذاریم واکسنی وارد ایران شود که تأییدیه سازمان جهانی بهداشت را داشته باشد، چراکه ما سرنوشت مردم را به دست تجربه نمی‌دهیم.

مردانی در پاسخ به این سؤال که «برخی می‌گویند ایران در آزمایش دارو‌های کرونا موش آزمایشگاهی شده» اظهار کرد: اصلا چنین چیزی نیست، یک عده‌ای خودشان را متخصص جا می‌زنند و اطلاعات و مطالبی را در فضای مجازی منتشر می‌کنند که اشتباه است، ما باید اطلاعات‌مان را از منابع معتبر بگیریم.

او ادامه داد: در ایران وزارت بهداشت سایتی دارد که آخرین دستورالعمل را آنجا می‌گذاریم. همچنین انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی آمریکا و اروپا و سازمان جهانی بهداشت منابع معتبر بین‌المللی هستند، اگر شما از این منابع معتبر مطلبی دریافت کردید درست است. اولین پارت رمدسیویر را چین به صورت اهدایی به ما داد و بعد هم ما یک مقدار واردات داشتیم که همه دنیا هم از آن استفاده کردند، آزمایشی نبوده و این صحبت‌ها نابخردانه است.

ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی کشور شدیدا تحت فشار است

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در خصوص حضور افراد برای درمان کرونا در منزل گفت: در حال حاضر ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی کشور شدیدا تحت فشار است. پرسنل پزشکی علاوه بر اینکه عده‌ای استعلاجی گرفتند برخی هم مشکلات روحی و روانی پیدا کردند و برخی هم همسران‌شان از فعالیت‌شان ممانعت می‌کنند، لذا ما حتی در بخش خصوصی هم با کمبود پرستار روبرو هستیم.

او ادامه داد: در همه دنیا یک سری خدمات پزشکی در منزل ارائه می‌شود، اما در ایران متأسفانه این اقدام از یک انسجام سیستمیک برخوردار نیست. یک عده‌ای که ممکن است طبیب هم نبوده و مثلا بهداشت‌یار هستند برای درمان کرونا به منزل افراد بروند، این‌ها ممکن است با دارو‌ها آشنایی داشته باشند، اما عموما اینکه چه مقدار و چه زمان استفاده شود را آگاهی ندارند و حتی اغلب با طبیب هم مشورت نمی‌کنند، بنابراین خواهش می‌کنم مردم قبل از انجام دستورات این افراد حتما با طبیب خودشان مشورت کنند. در تمام دنیا مجموعه خدمات در منزل دارند، اما آنجا طبیب بیمار را می‌بیند و شرایط را بررسی می‌کند.

مردانی با اشاره به اینکه توزیع واکسن کرونا از دیروز آغاز شده و افراد با کد ملی می‌توانند آن را دریافت کنند، گفت: توصیه می‌کنیم تنها گروه‌های در معرض خطر این واکسن را تزریق کنند. متأسفانه به دلیل بدقولی شرکت‌ها واکسن آنفلوانزای داخلی هم تا به حال عرضه نشده و به همین دلیل هنوز با کمبود مواجه هستیم. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: