کد خبر: ۲۶۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 25
داشتم از پروازم لذت می بردم! حس قشنگی بود و نمی خواستم فرود بیام، اما برق آنتن های روی سر آدم فضایی های کوچولو که در حال ورجه وورجه بودند توجهم را جلب کرد و خواستم به آن ها نزدیک بشوم که ناگهان یکی از آدم فضایی های کله گنده با یک چشم بسته، صورتش را به من نزدیک کرد و پرسید: ببخشید، شما ایرانی هستید؟!

شفاآنلاین>سلامت>هنوز در حالتی از خلسه و گیجی و غرق در رویا بودم که فریاد "آخ" از پشت پرده تخت کناری ام من را از جا پراند!

پزشک جوان چینی که مشغول وصل کردن جریان الکتریسیته به سوزن های فرو کرده در دست و پایم بود با انگلیسی دست و پا شکسته گفت، نترس قرار نیست با جریان برق شکنجه ات کنم ... این جریان کمک می کند تا نتیجه خوبی که باید، زودتر به دست آید.

همچنان که پزشک به دنبال پیدا کردن واژه های انگلیسی برای توضیح بیشتر بود، پسربچه ای ۴-۵ ساله که سر و صورتش پر بود از سوزن، پرده تخت من را کنار زد و با شیرین زبانی از دکتر کمک خواست تا کف سرش را که کمی احساس خارش دارد، مالش دهد.

با دیدن او کاملا از خلسه شیرین خود خارج شدم و فهمیدم که آدم فضایی های کوچولوی رویای من، کودکان بیماری هستند که بی هیچ ناله ای آرام نشسته اند تا بیست دقیقه طول درمانشان با طب سوزنی تمام شود.

پزشک که کارش تمام شد من توانستم کمی انگشتان پاهایم _تنها عضوهایی را که می توانستم حرکت دهم_ تکانی بدهم، در آن لحظه چشمم به خانمی افتاد که از من پرسیده بود ایرانی هستی!

آذر زن ایرانی، از کشور آلمان برای درمان چشمش به پکن آمده بود. او برای انجام عمل زیبایی چشم که شنیده بود در کشور کره بهترین عمل جراحی زیبایی چشم را انجام می دهند به آن جا رفته بود، اما متاسفانه با خطای دست پزشک، یک چشمش نابینا شد! آذر ناامید از نتیجه درمان در آلمان و فرانسه توسط یکی از دوستانش به بیمارستان طب سنتی پکن معرفی شد و از این که ۴۰ درصد بینایی خودش را در نیمه های روند درمان سنتی چینی به دست آورده، بسیار خوشحال بود!

طب سنتی چینی یکی از چندین ویژگی برجسته سرزمین چین است که در سراسر دنیا شناخته شده است و بسیاری سرسختانه به آن باور دارند. طب چینی دانشی گسترده با اطلاعات فراوان است که نه تنها مردم چین بلکه خیلی از افراد خارجی هم علاقه مند به فراگیری این دانش عظیم و مفید و فناوری درمانی باستانی چین هستند. این روزها پزشکان و علاقه مندان زیادی از کشورهای مختلف از جمله ایران برای یادگیری و تکمیل دوره های پزشکی سنتی خود به چین سفر می کنند و شیوه های جدید درمانی را می آموزند.

حالا جهانیان از اهمیت طب سنتی چین در پزشکی معاصر باخبرند و همین امر سبب شده تا دوره های آموزشی این دانش را در کشورهای خود برگزار و از پزشکان چینی برای آموزش دعوت کنند. گویی با افزایش نارضایتی ها از تاثیرات جانبی داروهای غربی حالا مردم بیشتر به درمان طبیعی اعتماد پیدا کرده اند!

طب سنتی چین براثرتجربیات طولانی و تحقیقات گسترده ملت چین، به تدریج به یک سیستم پزشکی با سبک ویژه و خاص نظری تبدیل شده است.

نیز، از مدت ها پیش سیستم علمی و دانشگاهی این طب شکل گرفته است. در فرایند درازمدت توسعه طب چینی، در هر دوره امپراتوری نوآوری هایی صورت گرفته و بسیار پزشکان مشهور پرورش یافته و مکاتب فکری مهم و آثار معروفی به وجود آمده است.

پس از تاسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ میلادی، طب سوزنی به طور گسترده توسعه یافت و در بسیاری از بیمارستان های طب چینی که در حال حاضر در سراسر چین پراکنده اند، بخش طب سوزنی نیز دایر شد.

در طب سنتی نه تنها نوع درمان بلکه داروهای مورد نیاز بیماران نیز به روش ویژه خود تهیه می شود.

داروی سنتی چین مواد دارویی است که در طب سنتی چین برای پیشگیری از بیماری ها و تشخیص و درمان آن ها استفاده می شود. این داروها به طورعمده از داروهای طبیعی و فرآورده های تکمیلی ترکیب می شود که شامل داروهای گیاهی، داروهای حیوانی و معدنی و بخشی از داروهای تکمیلی شیمیایی و بیولوژیک است. اختراع و اکتشاف داروی سنتی چین و کاربرد آن در چین تاریخ چند هزار ساله دارد.

و اما اکنون؛ طب سنتی و باستانی چین نه تنها در سکون و سکوت تاریخ باقی نماند بلکه گسترده تر و فراگیرتر شد و در درمان های بیماری های متفاوت این روزها هم کاربرد بسیار دارد و روش های نوین خود را ابداع کرده است.

در پی شیوع بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا، برخی پزشکان چینی در این کشور به طب سنتی برای درمان این بیماری تمایل پیدا کردند و در روزهای اول شیوع ویروس کرونا، بحث‌ها و گفت و گوهایی در مورد اثربخشی و ایمنی‌زایی این روش‌های درمانی در چین به راه افتاد.

دولت چین نیز گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد طب سنتی چینی به درمان ۹۲ درصد از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این کشور کمک کرده است. در این گزارش تاکید شد که شش داروی سنتی به عنوان داروی موثر برای مقابله با این بیماری عمل کرده است.

همین موضوع موجب شده تقاضا برای طب سنتی چینی افزایش پیدا کند. شورای دولتی چین برآورد کرده است که صنعت بومی طب سنتی چینی تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۴۲۰ میلیارد دلار رشد داشته باشد.

در این میان متخصصان طب سنتی ایرانی و چینی هم در دومین نشست ویدیویی پیرامون کروناویروس به تبادل نظر و بررسی تطبیقی نشانه های بیماران و کمک به درمان آن ها از دیدگاه طب ایرانی و چینی پرداختند.

برچسب ها: پزشک ، طب سنتی ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: