کد خبر: ۲۶۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 25
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) گفت: در جریان داروی مورد ادعای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، مراحل قانونی صورت نپذیرفته است.

شفاآنلاین>سلامت>چندی پیش احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ۲۷ مهرماه در صحن علنی مجلس ادعا کرد که هشت ماه پیش داروی درمان قطعی کرونا به دانشگاه بقیه‌الله(عج) ارائه شده اما اقدامی در این مورد انجام نشده است.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر یونس پناهی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) در واکنش به این ادعا گفت: طبق قوانین سازمان غذا و دارو، هر دارویی برای ورود به چرخه درمان، فراورده دارویی باید توسط یک شرکت داروساز تولید شود و بعد سازمان غذا و دارو مجوز مطالعه این دارو روی انسان را می‌دهد؛ در گام بعدی باید دارو در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مجوز اخلاق کسب کند و فرآورده دارویی را در سامانه مطالعات بالینی ثبت کنند بعد به صورت یک مطالعه بالینی روی بیمار انجام شود.

وی با بیان اینکه در جریان داروی مورد ادعای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی این مراحل قانونی صورت نپذیرفته، تصریح کرد: آن گروه، داروی خود را پیش از طی این مراحل به مراکز غیردانشگاهی و برخی درمانگاه‌ها برده و برای بیمار تجویز کرده‌اند! سپس به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) مراجعه کردند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) اظهار داشت: دانشگاه مقید به قوانین سازمان غذا و دارو است و به این مجموعه اعلام شد که یک شرکت داروساز باید این فراورده را تولید کند و با توجه به اهمیت دستیابی به یک ترکیب دارویی برای درمان کرونا اعلام شد که مجموعه دانشگاه مجوز اخلاق و مطالعات بالینی را کسب می‌کند که بر همین اساس مجوز اخلاق این دارو توسط دانشگاه بقیه الله(عج) حدود سه ماه پیش اخذ شده است اما هنوز این فراورده دارویی از سوی شرکت داروسازی تولید نشده است.

پناهی در ادامه گفت: در مطالعات بالینی مخصوصا برای بیماران مبتلا به کرونا باید شأن و منزلت فرد مورد مطالعه دارویی حفظ شود، یعنی هرآنچه که قرار است تحت عنوان یک دارو برای بیمار تجویز شود باید بدانیم که چه ترکیبی در آن به کار رفته است چراکه ممکن است بدن بیمار نسبت به این دارو واکنش خطرناکی نشان بدهد و اگر ندانیم این واکنش از چه چیزی است چگونه می‌توانیم عارضه بیمار را درمان کنیم؟! به عبارت دیگر سلامت داروی مورد مطالعه شرط اول است و این سلامتی در شرکت داروسازی تأمین می‌شود.

وی در پایان اعلام کرد: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) حاضر است مطالعات بالینی این دارو را انجام دهد به شرط آنکه این فراورده توسط یک شرکت داروساز ساخته شود و مجوز شروع مطالعه بالینی بر روی انسان(CTA) صادر شود.

برچسب ها: واکنش ، دارو ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: