کد خبر: ۲۶۶۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 23
دکترسید علی کشاورز گفت: در روزهای افزایش شیوع و ابتلاء ویروس‌های کرونا و آنفلوانزا هستیم بنابراین در چنین شرایطی باید مصرف قندها و شیرینی‌ها به حد متعادلی رسیده و همچنین مصرف انواع نوشابه‌ها یا به حداقل و یا حذف برسند.
شفاآنلاین>سلامت> متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت مصرف ویتامین‌ها در زمان افزایش شیوع کرونا و آنفلوانزا، به معرفی منابع غذایی پرداخت که با مصرف آنها می‌توان این ویتامین‌ها را برای بدن تامین کرد.

به گزارش شفاآنلاین:سید علی کشاورز، در خصوص ویتامین‌هایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند گفت: همانطور که می‌دانید در روزهای افزایش شیوع و ابتلاء ویروس‌های کرونا و آنفلوانزا هستیم بنابراین در چنین شرایطی باید مصرف قندها و شیرینی‌ها به حد متعادلی رسیده و همچنین مصرف انواع نوشابه‌ها یا به حداقل و یا حذف برسند.

وی با اشاره به سه ویتامین C ، D و A در تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار داشت: همانطور که می‌دانید تأمین نیازهای بدن با بیشتر ویتامین‌ها امری ضروری است به این شکل که هر نوع از ویتامین برای یک بخش از بدن مفید و ضروری هستند اما سه ویتامین C ،D و A از نیازهای ضروری روزهای افزایش شیوع و ابتلاء به کرونا هستند. اما اگر بخواهیم به منابع غذایی این سه ویتامین اشاره کنیم باید بگوییم ویتامین C در انواع میوه‌ای فصل پاییز و زمستان وجود دارد. برای مثال پرتقال، نارنگی، گریپ فروت منابع غنی این ویتامین هستند. همچنین سبزی‌هایی با رنگ سبز تیره مثل جعفری منبع بسیار زیاد این ویتامین است به شکلی که شما با مصرف یکی از میوه‌های این فصل ۲۵ تا ۴۰ گرم ویتامین C دریافت می‌کنید اما تنها با مصرف مقدار بسیار کم جعفری تا ۸۰ گرم از این ویتامین را دریافت خواهید کرد.

مشاور و متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با اشاره به مصرف قرص‌های جوشان برای تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن، افزود: خوشبختانه تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن به راحتی از طریق سفره ایرانی امکان پذیر است و تا زمانی که می‌توان از سبزی‌ها و میوه‌ها برای تأمین این ویتامین بهره برد مصرف قرص‌ها دلیلی ندارد هرچند که منع نمی‌شود.

کشاورز بیان کرد: تأمین ویتامین D به اندازه کافی از طریق غذاها و مواد خوراکی امکان پذیر نیست و طبق آخرین تحقیقات ما در دانشکده تغذیه علوم پزشکی ایران ۸۰ درصد از زنان و مردان ما به تفکیک شهر و روستا از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و این هیچ ربطی به نوع پوشش ندارد و بیشتر با عدم استفاده درست ما از نور آفتاب در ارتباط است. بنابراین باید گفت مصرف قرص‌های ویتامین D با ۵۰ هزار واحد بین المللی به صورت ماهانه و یا برای افرادی که مقدار ویتامین D در آنها میزان پایین‌تری دارد قرص‌هایی با هزار تا چهار هزار واحد بین المللی به صورت مصرف هر شبانه روز برای تأمین این ویتامین کفایت می‌کنند، بدیهی است افرادی که سطح این ویتامین در بدن آنها زیر ۲۰ باشد باید تزریق آمپول‌های ۳۰۰ واحدی را در اولویت قرار دهند.

این متخصص تغذیه در ادامه به منابع طبیعی تأمین ویتامین A پرداخت و عنوان کرد: توجه به این نکته همواره امری ضروری است که برای دریافت و تأمین ویتامین A مورد نیاز بدن مصرف شیر، لبنیات و سبزی پخته از واجبات است برای مثال غذاهایی مانند قرمه‌سبزی و یا کوکوسبزی، آش، سوپ پیش ساز ویتامین A و حتی B هستند.

کشاورز در پایان به توصیه‌های تغذیه‌ای در زمان ابتلاء به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: در زمان ابتلاء به کرونا مصرف لبنیات به خصوص شیر باید از سبد غذایی حذف شود اما تا قبل از آن از مصرف میوه‌ها و سبزیجات نباید غافل شد. سبزیجاتی مانند کدو، بادمجان، قارچ، بامیه، کرفس و کلم به تنهایی و به صورت خام منبع ویتامین C و به صورت پخته منبع ویتامین A هستند.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: