کد خبر: ۲۶۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 21
خوردن برخی انواع تخم مرغ‌ها سبب وارد آوردن آسیب‌های فراوانی به بدن شما می‌شود.
 شفاآنلاین>سلامت>تخم مرغ نه تنها ارزش غذایی فراوانی دارد؛ بلکه جزو  مواد غذایی ارزان است. به علاوه صرف نظر از روش‌های تهیه آن، غذایی لذیذ محسوب می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:  تخم مرغ‌های فراوانی وجود دارند که از سم هم بدتر به حساب می‌آیند. در ادامه این گزارش به شش نوع تخم مرغ که نباید آن را مصرف کنید، خواهیم پرداخت:

۱- تخم مرغ خام

تخم مرغ‌های خام حاوی «آویدین» و «آنتی تریپسین» هستند که بر گوارش ما و نیز جذب سفیده تخم مرغ توسط بدن تأثیر می‌گذارند.

علاوه بر این، تخم مرغ‌های خام می‌توانند حامل باکتری‌هایی باشند که سبب اسهال می‌شود. این نوع باکتری‌ها تنها در دمای بالا کشته می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود که قبل از خوردن تخم مرغ، حتما آن را بپزید.

۲- تخم مرغ با زرده و سفیده مخلوط شده

این حالت زمانی رخ می‌دهد که پوسته زرده در حین حمل و نقل و یا آسیب مکانیکی شکسته شود. همچنین اگر تخم مرغ بیش از حد طولانی نگهداری شود، باکتری‌ها و یا کپک از طریق منافذ پوسته داخل تخم مرغ شده و با از بین بردن ساختار پروتئینی آن، سبب مخلوط شدن آن با زرده می‌شوند.

گر این نوع تخم مرغ بو یا ظاهر خاصی ندارد، می‌توانید آن را پس از عملیات حرارتی، به عنوان مثال جوشیدن مصرف کنید. با این حال اگر سفیده آن کدر بود، این بدان معنی است که باکتری در داخل آن رشد کرده و خوردن این چنین تخم مرغی به طور کامل ممنوع است؛ به خصوص اگر بوی بدی داشته باشد.

۳-تخم مرغ با زرده خشک

استحکام پوسته زرده هنگام نگه داشتن تخم مرغ در طولانی مدت ضعیف می‌شود و در نتیجه زرده خشک می‌شود. اگر زرده در این حالت رنگ طبیعی داشته باشد، می‌توان آن تخم مرغ را خورد؛ اما اگر زرده کمی سیاه شده باشد، باید آن تخم مرغ دور انداخته شود.

۴- تخم مرغ شکسته شده

ممکن است عواملی مانند جابجایی یا بسته بندی سبب ایجاد ترک‌هایی در پوسته تخم مرغ شود. در این حالت تخم مرغ در معرض باکتری‌هایی است که بر مدت قابل نگهداری آن تأثیر می‌گذارند.

۵- تخم مرغ کپک زده

به هنگام نگهداری تخم مرغ در محیط مرطوب یا خیس پوسته تخم مرغ آسیب می‌بیند و این مسأله می‌تواند باعث نفوذ و تکثیر باکتری در تخم مرغ شود. در ظاهر، این مسأله با وجود لکه‌های سیاه و یا کپک در تخم مرغ آشکار می‌شود و این نوع تخم مرغ به هیچ وجه نباید خورده شود.

۶- تخم مرغ‌های نطفه دار

به هنگام جوجه کشی به سبب تأثیر دما، رطوبت و ... می‌توان رشد جنینی جوجه‌ها را متوقف کرد.

تخم مرغ‌های نطفه دار نه تنها دارای مواد مغذی نیستند (زیرا مواد مغذی آن برای رشد جنین مرغ استفاده شده) بلکه می‌توانند ناقل باکتری‌های مختلفی مانند «اشریشیا کلی»، «استافیلوکوک»، «حصبه»، «باکتری پروتئوس» باشند و مصرف آنها ممکن است در نهایت به مسمومیت ختم شود؛ بنابراین خوردن این تخم مرغ‌ها را متوقف کنید.

YJC
برچسب ها: تخم مرغ ، جوجه ، غذای سالم ، حصبه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: