کد خبر: ۲۶۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 20
ربیعی:
سخنگوی دولت : پایان تحریم تسلیحاتی ایران نوید بخش عقب نشینی های دیگر، از جمله رفع تحریم های مالی و بانکی است.

شفاآنلاین>اجتماعی> «علی ربیعی» روز سه‌شنبه  گفت: در روز‌های اخیر یکی از دستاورد‌های دولت در عرصه بین‌الملل را تجربه کردیم. این دستاورد که بر اساس حقانیت جمهوری اسلامی ایران و نتیجه مقاومت مردم ایران به دست آمد، برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران است.
 
به گزارش شفاآنلاین:ربیعی افزود: به رغم مخالفت‌ها و فشار‌های سیاسی و زیاده خواهی‌های آمریکا، اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آن‌ها این محدودیت‌ها برداشته شد این یک علامت هم برای جامعه بین‌الملل هم مردم عزیز ماست.

سخنگوی دولت یادآورشد: جامعه جهانی در یک سال اخیر استقلال و عدم تبعیت در مقابل زورگویی‌های آمریکایی‌ها را از خود نشان داد این هم یک اتفاق بدیع در عرصه نظام بین‌الملل بود.

ربیعی گفت: نقشه دولت امریکا در به انزوا کشاندن ایران و بازگرداندن قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران آثار مثبت خود را به مرور نشان می هد که علاوه بر این می توان به موفقیت های دیگر از جمله موفقیت در دادگاه لاهه و زیربار نرفتن شورای امنیت نیز اشاره کرد.

 ربیعی گفت: شکسته شدن حصر تسلیحانی کشورمان به نوبه خود نویدبخش عقب نشینی های دیگر از جمله رفع سایر تحریم های ظالمانه در همه عرصه های اقتصادی، مالی و بانکی است.


سخنگوی دولت در ادامه افزود: همان مقاومتی که زمینه ساز رفع تحریم تسلیحاتی شد، ثمرات دیگری در عرصه های اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

او گفت: هوچی گری تحریم کنندگان ریشه در ایران هراسی دیوانه وارشان دارد.

سخنگوی دولت افزود: آنها خود می دانند که ایرانی ها در قرون اخیر هیچ گاه آغاز گر تهاجم نظامی به هیچ کشوری نبوده اند.

ربیعی گفت: ایرانی ها عاشق سلاح نیستند و عاشق صلح و ثبات و همزیستی منطقه ای برای توسعه پایدار هستند.

 او افزود: سلاح ایرانی فقط یکی از مولفه های ضرور در حوزه های دفاعی بوده است و قدرت دفاعی ایران یک قدرت ترکیبی و چندوجهی است که در ذیل قدرت معنایی و تمدنی آن مفهوم اصلی خود را می یابد.



وی با بیان اینکه ما بر این اساس در همه حوزه‌های منطقه‌ای در شمال و جنوب و شرق جغرافیای زیست خودمان نقشی سازنده داشته‌ایم، گفت: طی همین روز‌ها جهان و منطقه ما شاهد رفتار سازنده و صلح‌طلبانه ما در مناقشات منطقه‌ای قفقاز بوده است. در یمن نیز توسعه‌طلبی و تجاوز را محکوم کرده و خواهان مذاکره طرفین برای صلح پایدار شده‌ایم و همه کشور‌های منطقه را به پیمان‌های صلح دعوت کرده‌ایم.
 
ربیعی با اشاره به آخرین آمار شیوع کرونا گفت:در شرایط فعلی، روند شیوع کرونا در ۱۲ استان سیر صعودی و ۹ استان هم در شرایط هشدار قرار دارند و تهران هم در مرحله صعودی قرار دارد. به رغم همه تاکید‌ها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ۴۲ درصد در دو هفته قبل، به ۵۴ درصد رسیده است و امیدواریم با همکاری همه مردم عزیز این روند افزایش یابد.

وی با بیان اینکه رعایت دستورالعمل‌ها باید به بالای ۹۰ درصد برسد، گفت: تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا برای مادران باردار و مراکز نگهداری سالمندان و افراد دارای بیماری سرطان در هفته گذشته دنبال شده است.

ربیعی بیان کرد: از همه مادران باردار می‌خواهم برای حفظ سلامت خود و فرزندان در راه، حتما به مراکز بهداشت مناطق خود مراجعه کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به فشار‌های سنگینی که به کادر درمان کشور وارد می‌شود، تصریح کرد: از همه هموطنان می‌خواهیم ضمن حمایت خود با مراعات پروتکل‌ها، به اقدامات حمایتی که توسط آحاد مردم و نهاد‌های اجتماعی و خیریه‌ای در روز‌های اول شکل گرفته بود ادامه دهند.

ربیعی با تشکر و قدردانی مجدد از تلاش‌های کادر بهداشت و درمان در سراسر کشور درگذشت دکتر زارع رییس فقید بیمارستان لبافی نژاد را به خانواده آن مرحوم و همه بازماندگان و خانواده بهداشت و درمان تسلیت گفت.

موافقت دولت با سرمایه گذاری در طرح‌های ریسندگی و بافندگی خراسان جنوبی

دستیار ارتباطات اجتماعی دولت درباره در تصمیمات هفته گذشته هیات دولت گفت:کنترل قیمت‌ها و افزایش نظارت‌ها از مهمترین مواردی بود که در جلسات دولت مورد بحث، بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت. دولت به هدف توسعه سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و ایجاد اشتغال، با صدور مجوز سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در طرح‌های رسیدگی جدید و بافندگی در استان خراسان جنوبی موافقت کرد.

وی افزود: بر این اساس ایمیدرو نسبت به سرمایه‌گذاری در طرح‌های ریسندگی و بافندگی با ظرفیت تولید سالانه ۳ هزار و ۹۶۰ تن انواع نخ و ۵.۱۶ میلیون مترمربع پارچه در مناطق توسعه یافته استان خراسان جنوبی از محل منابع داخلی اقدام می‌کند.

ربیعی افزود: همچنین در تصمیم جلسه یکشنبه دولت به منظور جبران افزایش هزینه‌های آسیابانی و کمک به صنعت آرد و نان کشور به میزان یازده درصد (۱۱%) قیمت آرد طی سه سال اخیر را به محاسبه سازمان حمایت و مصرف کننده میزان ریالی را تعیین می‌کند؛ و این افزایش از سوی دولت تامین خواهد شد.
 
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز جهانی صادرات، گفت: تحریم گران فکر می‌کردند با تحریم‌های بی‌سابقه ایران به زانو در خواهد آمد. اما خوشبختانه امروز تلاش‌های صنعتگران، کارآفرینان و دیپلماسی اقتصادی فعال ما باعث شده که دولت دوازدهم آرزوی دیرین مبتنی بر درآمد ارزی بدون نفت را تا حدود زیادی محقق سازد.

وی بیان کرد: این یک خواست ملی همیشگی دلسوزان ایران بوده است که ارز لازم برای زندگی روزمره و کالا‌های اساسی و توسعه کشور ناشی از تولید و کار ایرانی محقق شود نه با ارز حاصل از خانم فروشی از منابع زیرزمینی.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان این که یکی از هدف‌های اصلی تحریم کاهش صادرات و عدم دستیابی ایران به منابع ارزی برای تامین موارد مورد نیاز بوده است، گفت: با این تحریم‌ها، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی در کانون تهدید جدی قرار گرفت، اما دولت استراتژی افزایش صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار داد که این استراتژی نتیجه بخش بود.

وی افزود: از دشواری‌های کار دولت در این دوره، علاوه بر تحریم پدیده کرونا و بسته شدن مرز‌ها هم بود.
 
سخنگوی دولت اظهار داشت: امسال دنیا با شیوع پاندمی کرونا، با بزرگترین رکود اقتصادی ۷۰ سال اخیر پس از جنگ جهانی دوم روبه رو شد و تجارت جهانی آسیب شدیدی دید. بعضی کشور‌های صادرکننده بزرگ تا ۷۰% کاهش صادرات را در بعضی ماه‌ها تجربه کردند.

ربیعی افزود: کشور ما هم در ابتدا با بسته شدن مرز‌ها و اعمال محدودیت‌های کشور‌های واردکننده با کاهش صادرات روبه رو شد که خوشبختانه صادرات شهریور نسبت به مرداد ۲۴% افزایش یافت و با تداوم این رشد، امیدواریم آمار صادرات به سطح مطلوب مورد نیاز برسیم.
 
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: صادرات کالا‌های غیرنفتی در دولت‌های نهم و دهم در سال‌های بدون تحریم یا تحریم سست در جمع ۲۱۷ میلیارد دلار بود، ولی در دولت یازدهم حدود ۱۸۰ میلیارد دلار و دولت دوازدهم به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید که مجموعا با ۳۳۰ میلیارد دلار بیشترین میزان صادرات انجام شده است، این آمار بدون احتساب مدت باقیمانده از دولت دوازدهم است که قطعا آمار نهایی را بهبود خواهد بخشید.

وی خاطرنشان کرد: اطمینان داریم با بازگشت کامل ارز صادرکنندگان غیرنفتی، بی ثباتی‌های ارزی اخیر کاهش یافته و سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا شکست خواهد خورد، این آثار نماد روشنی از اهتمام و تلاش دولت برای فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و صادرات غیرنفتی است.

ربیعی با تبریک روز ملی صادرات به تلاش گران صادرات و صادرکنندگانی که با تحویل به موقع ارز به بانک مرکزی نگاه ملی دارند، بیان کرد: دولت در ماه‌های اخیر سیاست‌هایی برای تشویق صادرکنندگان و بازگرداندن ارز‌های بدست آمده از قبیل سیاست‌های مالیاتی اتخاذ کرده است و حمایت خود را از صادرات کنندگان ارائه خواهد داد.
 
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر تزریق مبلغی از منابع صندوق توسعه ملی به بازار بورس و تقویت بازار سرمایه اظهار داشت: من چندین بار این موضوع را دنبال کرده‌ام چرا که کمک زیادی به بورس خواهد کرد و خوشبختانه اکنون به فرآیند اجرایی خوبی رسیده است.

ربیعی درباره علت تاخیر در تزریق این مبلغ به بازار بورس افزود: پیچیدگی و ابهامات زیادی پیرامون این تصمیم از جمله اینکه این سپرده‌گذاری به چه نرخی و چه مدتی صورت گیرد و نحوه بازگشت منابع به صندوق توسعه ملی چگونه خواهد بود، وجود داشت. به منظور رفع این ابهامات و ابهاماتی که برخی از دستگاه‌های نظارتی داشتند، هیات امنای صندوق در دوم مهر ۹۹ تشکیل جلسه داد و ابهامات مطرح و برطرف شد.

وی یادآور شد: بنابر اظهار رییس صندوق توسعه ملی و رییس سازمان بورس از طرف صندوق توسعه ملی تفاهمنامه و قرارداد امضا و به سازمان بورس ارسال شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: یکی از نگرانی‌ها این بود که اختصاص ارز موجب افزایش پایه پولی نشود که با تدبیری که انجام گرفت، این کار از منابع مالی که برگشت به صندوق است، آغاز می‌شود و یکهزار میلیارد تومان هم تمهید شده که در مرحله اول در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.

ربیعی افزود: این روند آغاز شده و امیدوار هستیم که این تصمیمات به شادابی و حفظ بورس در دراز مدت کمک کند و کسانی که در دراز مدت به بورس رفته‌اند نه تنها متضرر نشوند بلکه به علت کار درستی که انجام داده‌اند، تشویق شود.
 
ربیعی درباره اظهارات اخیر «ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه شمار جانباختگان کرونا بیشتر از دو برابر آمار اعلام شده است، گفت: اظهارات آقای حریرچی جدید نبود و فقط زمانی این اظهار نظر مطرح شد که خوانش جدیدی از آن استنباط می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از این هم مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم در ستاد ملی مبارزه با کرونا این موضوع بحث شد بود. اما موضوع این است که در ستاد ملی مبارزه با کرونا طبق پروتکل‌های جهانی مسائل لازم گفته می‌شود از طرفی حساسیت تست‌های کرونا نیز ۵۰ تا ۷۰ درصد است.

سخنگوی دولت دوازدهم با بیان اینکه که خود او برای اطمینان از منفی بودن کرونا ۲ بار در فاصله ۴۸ ساعت تست داده است، تصریح کرد: این روال حساسیت تست‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد در دیگر کشور‌ها نیز وجود دارد و تا امروز تست‌هایی که ۱۰۰ درصد توانایی پاسخ دارند، نداشتیم.

ربیعی ادامه داد: بر اساس پروتکل‌ها و دستورعمل‌های سازمان بهداشتی جهانی، فقط مواردی که تست پی سی آر آن‌ها مثبت می‌شود فوت کرونایی محسوب می‌شوند و پیش از این نیز در جلسات قبلی به این موضوع اشاره کرده بودم. اما آنچه که دوستان گفتند برای افزایش هوشیاری در جامعه بوده و البته می‌توان این آمار را هم در اعدادی ضرب کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم به ویژه در ادارات افزایش یافته است، تصریح کرد: در مراکز عمومی که مسوول وجود داشته و قابلیت نظارت و تنبیه نیز بوده، رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافته است. همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش صنعت و خدمات عمومی بالا بوده و در نانوایی‌ها و بانک‌ها نظارت و سختگیری بیشتری صورت می‌گیرد. ولی رعایت مسائل بهداشتی هنوز رضایت بخش و کافی نیست.
 
سخنگوی دولت درباره موضوع غرامت ایران به بازماندگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی اظهارداشت: ما ابعاد کیفری پرونده را از ابعاد حقوقی و جبران خسارت خانواده قربانیان تفکیک کردیم. درباره جنبه کیفری این پرونده، دادسرای نظامی در حال رسیدگی است و با اتمام آن، کیفرخواست صادر و به دادگاه نظامی ارجاع خواهد شد.

وی درباره جبران خسارت به خانواده‌های قربانیان اظهارداشت: معاونت حقوقی رییس جمهوری موضوع پرداخت‌ها را از جنبه‌های حقوقی و عرف‌های مختلفی که وجود داشته بررسی کرده است. پرداخت خسارت براساس عرف و رویه‌های منصفانه بین‌المللی و با هدف حمایت از زیان‌دیدگان و براساس رفتار مساوی و بدون تبعیض، قطع نظر از تابعیت افراد صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: با همکاری دیگر کشور‌ها و در مذاکرات با اوکراین نتیجه نهایی شده را اعلام خواهیم کرد. هیات اوکراینی از روز گذشته وارد تهران شده و مذاکرات پیرامون جنبه‌های مختلف از جمله غرامت را با این هیات اوکراینی دنبال خواهیم کرد و نتیجه‌گیری و تفاهمی هم صورت بگیرد را اعلام می‌کنیم.

ربیعی با بیان اینکه این حادثه به عنوان تاسف و داغ برای ایرانیان است، اظهار داشت: قطعاً، هم از جنبه کیفری و هم بحث غرامت براساس عرف، رویه و انصاف از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران این کار دنبال خواهد شد.
 
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات بایدن و ترامپ، نگاه دولت ایران به انتخابات آمریکا چیست، گفت: واقعا علاقه‌ای برای مداخله در سیاست داخلی آمریکا نداریم و همینطور که اظهاراتی که داخل امریکا صورت می‌گیرد و به صورت بی‌نظیری رییس جمهور آمریکا از تخلف و از اینکه رای بیاورد یا نیاورد چه رفتاری خواهد داشت و این‌ها بی سابقه است. احتمالات و تنش‌های مختلفی در داخل آمریکا در این دوره از انتخابات وجود دارد که البته برای ما تفاوتی از این منظر ندارد.

وی افزود: مواضع نامزد‌های انتخاباتی را درباره ایران به دقت دنبال می‌کنیم در عین حال اهمیتی نمی‌دهیم کدام حزب و نامزد کنترل کنگره و قدرت را به دست خواهد گرفت. هر دو حزب می‌توانند سیاست‌های مخربی را علیه صلح جهانی دنبال کنند و همین که سیاست‌هایی در پیش بگیرند که به نفع صلح جهانی باشد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه برای ما سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران تعیین کننده است، تصریح کرد: تا وقتی سیاست‌های آمریکا درباره ایران همین طور خصمانه و کینه توزانه باشد، هیچ تغییری در سیاست‌های ما صورت نمی‌گیرد. اما اگر پیروز انتخابات آمریکا سیاست‌های خصمانه علیه ایران را متوقف کند و به حقوق مردم ایران و جمهوری اسلامی احترام بگذارد، در این شرایط پیشنهادات قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه همه گفتگو‌ها در چارچوب برجام قابل پیش بینی است، ادامه داد: چگونه دولت آمریکا می‌خواهد به مذاکره برسد؛ رییس جمهور فعلی آمریکا اظهارنظر کرده که من ظرف یک ماه تمام خواهم کرد و این سوالی است که باید از خودش پرسید چگونه ظرف یک ماه تمام خواهد کرد.

ربیعی خاطرنشان کرد: مواضع ما روشن است و همان مواضع را دنبال می‌کنیم. اگرچه ترامپ علیه برجام وارد کارزار انتخاباتی شد و بایدن با نقد ترامپ درمورد برجام وارد این کارزار شد. این‌ها متفاوت است، اما به هرحال برای ما سیاستی که آن روز برنده انتخابات در کاخ سفید نشسته نسبت به ایران اعمال می‌کند مهم است؛ مهم برای ما درباره روش‌های خصمانه کسی که در کاخ سفید می‌نشیند و هم چنین اتخاذ کم کردن این روش‌ها و عقب نشینی درباره رفتار خصمانه علیه ایران است.
 
سخنگوی دولت درباره اینکه آیا دولت شکایتی بابت اظهارات و توهین‌های اخیر به رییس جمهور به مجلس ارجاع داده است یا نه، گفت: بنای دولت بر تعامل با مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه است.

وی ادامه داد: معاونت امور مجلس و معاونت حقوقی از منظر قانون اساسی در حال پیگیری موضوع از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است، گفت: معتقدیم که موضوع از منظر عمومی و جرم عمومی باید مد نظر قرار گیرد و قوه قضاییه براساس اینکه به طور آشکار از جنبه عمومی برخی حرف از اعدام رییس جمهور یک کشور می‌زنند، موضوع را پیگیری کند.

ربیعی تصریح کرد: توهین‌های مختلفی انجام می‌شود، استیضاح وظیفه مجلس است و در این مورد حرفی نداریم. برخی نمایندگان فرمایشات مقام معظم رهبری را اساسا درونی نکردند یا به آن اعتقاد ندارند، چون رهبری در فرمایشات شان، توهین را جایز نمی‌دانستند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با قدردانی از رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: از معظم له تشکر می‌کنیم که فاصله بین نقد و توهین را مشخص کردند. الگویی که رهبری گذاشتند می‌تواند رویه عادلانه برای تشخیص اظهارات محفلانه یا دلسوزانه باشد. معتقدم این توهین‌ها نیاز به شاکی خصوصی ندارد و اهانت به رییس جمهور در حیطه جرایم عمومی قرار دارد.
 
وی اضافه کرد: انتظار این است مانند بسیاری از زمینه‌های دیگر مدعی‌العموم اقدامات لازم را انجام دهد. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس هم برای این گونه موارد تشکل شده است. گزارش توهین‌ها را ارسال کردیم. به کلیت مجلس احترام قائلیم و از کلیت مجلس می‌خواهیم که اجازه ندهند جملات این‌چنینی از این مکان که امام عصاره فضائل مملکت نامیدند، بیان شود. این جملات از متوسط اخلاقی کشور هم کمتر است.

سخنگوی دولت درباره این اظهار نظر که رییس جمهور نفوذی است، این گونه اظهارات را یک خجالت ملی و به نوعی توهین به شعور ملت و صندوق رای دانست و گفت: شاید در روز‌های آتی یادداشتی درباره اینکه نفوذی‌ها در کجا هستند، بنویسم.

ربیعی تصریح کرد: نفوذ در افراط و به هم‌زدن اوضاع نهفته است و اجازه می‌خواهم بیشتر از این وارد این بحث نشوم، چون معتقدیم در شرایطی که درد و رنج مردم از تحریم زیاد است و دولت به آرامش نیاز دارد، از مجلس و مدعی‌العموم درخواست می‌کنیم تا تلاش کنند این گونه اقدامات صورت نگیرد.
 
ربیعی درباره تحلیل‌ها از سخنان اخیر رییس جمهوری درباره صلح و جنگ گفت: دو گروه عامدانه به سوء‌برداشت‌ها از سخنان رییس جمهوری دامن می‌زنند، مدتی است که با این بیماری تحلیلی روبه‌رو شده‌ایم؛ گروه اول اتاق فکر‌های تحریم که در کنار جنگ افروزان کاخ سفید قرار دارند برخی از آن‌ها در «تیرانا» هستند و با پترودلار‌ها کار می‌کنند.

سخنگوی دولت بیان کرد: این افراد از هر فرصت و سخن و کلامی برای حمله به دولت ایران استفاده می‌کنند و رسیدن به اهداف ضد ایرانی و ضد انسانی خود را در قالب یک اتفاق، یک کلمه و یا یک تصویر و هر چیزی که بدست می‌آورند با یک بهانه جویی آن را بزرگنمایی می‌کنند، و تفاسیر خاص خود را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: هدف این گروه القای بی ثمربودن مقاومت مردم و دولت و القای به هم‌ریختگی امور در ایران و تضعیف دولت است و این گونه نتیجه گیری می‌کنند که ایران مسیری جز تن دادن به خواست‌های ترامپ ندارد را دنبال می‌کنند و عملیات روانی بزرگی انجام می‌دهند.

ربیعی تصریح کرد: گروه دوم طیفی از مخالفان و معارضان دولت هستند البته نمی‌خواهم واژه مخالف و منتقد دولت استفاده کنم، و بر پایه اینکه نقد راهگشای کشور است به مخالف و منتقد احترام می‌گذاریم. برخی منتقدان و مخالفان، گویی در یک جنگ خصمانه با دولت وارد شده‌اند، انتقاد و مخالفت طبیعی نمی‌کنند و گرنه منتقد و مخالف همیشه قابل احترام هستند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: از سخن یک نفر در دولت یا رییس جمهوری برای تخریب غیر اخلاقی و غیر اسلامی برای حمله به دولت و شخص رییس جمهوری استفاده می‌کنند.
 
ربیعی بیان کرد: شاید هدف این گروه از مخالفان و منتقدان کوتاه مدت سیاسی و کسب قدرت دارند، اما باید دید هدفشان پشیمان کردن مردم از صندوق انتخابات است؟

سخنگوی دولت با اشاره به سخنان رییس جمهوری که «مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح» گفت: آیا طرح یک بیان علمی پیرامون یک واقعه تاریخی صلاح امام حسن (ع) در شب شهادت ایشان اینقدر حاشیه داشت و این همه خوانش‌های محفلی و خطی و سیاسی و جناحی باید صورت می‌گرفت؟
 
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: هیچ صفتی روی این اقدامات برخی مخالفان و منتقدان نمی توان گذاشت؛ در شرایطی که بیش از هر زمانی در تلخ ترین فشارهای بین المللی قرار داریم و تلخ ترین فشارها به زندگی مردم وارد می شود از این «دولت‌زدایی» چه کسی نفع می برند؛ – خوشبینانه بگویم- از این رفتارهای «بچه گانه» تعجب می‌کنم.
 
ربیعی با تاکید بر اینکه هیچ تغییر در موضع دولت درباره مذاکره با آمریکا انجام نشده است، گفت: شرایط تعیین شده جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آمریکا به مسیر دیپلماسی کاملا روشن است. در این زمینه رییس جمهوری یک موضع اصولی گرفته و موضع ما هیچ گاه تغییر نکرده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بدون بازگشت آمریکا و دولت ترامپ به برجام و رفع همه تحریم‌ها و جبران خسارت‌هایی که به ملت ایران تحمیل کرده اند شانسی برای موفقیت و موقعیت دیپلماسی با دولت ترامپ حتما وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات وزیر نیرو درباره نقش افرینی برخی افراد در مراودات تجاری و اقتصادی با کشور‌های دیگر و اینکه آیا پشت اقدام این‌ها اهداف انتخاباتی نهفته است آیا اتاق فکر این افراد با کسانی که آروزی اعدام رییس جمهوری می‌دانند یکی می‌دانید، گفت: اجازه بدهید خیلی اخلاقی به این سوال جواب بدهم مبهم نگذارم. این موضوع هیچ ارتباطی با مساله جناحی، گروه و سیاسی ندارد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تاکید کرد: نگرانی ما از این اظهارات جداست این موضوع هیچ ارتباطی با این افراد ندارد من با آقای اردکانیان صحبت کردم ایشان میگفت بحث من معطوف به رفتار‌های غیر اخلاقی و سود جویانه برخی از شرکتهاست برخی از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت برق منافع شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند تا ما می‌رویم با برخی از کشور‌ها مذاکره کنیم قیمت‌های متفاوت می‌دهند و عملا هم سوبسید آن‌ها را دولت می‌دهد و با یارانه خود این‌ها کار می‌کنند.
 
ربیعی درباره نارضایتی برخی کشور‌ها و بی‌توجهی برخی منتقدان به لغو محدودیت تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: مخالفت این دولت‌ها در پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران تعجب آور نیست؛ ترامپ موفق به تحریم تسلیحاتی ایران نشد و اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این قضیه از وی حمایت نکردند وعده‌ای سعی می‌کنند این موفقیت را نادیده بگیرند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه «برجام ثمرات خود را نشان داد» افزود: برجام یک موفقیت تاریخی است که با پشتوانه رهبری شکل گرفت و هنوز هم برکات خود را دارد.

وی افزود: آمریکا در تلاش بود که ما در رفع محدودیت‌های تسلیحاتی موفق نشویم، اما موفق شدیم؛ تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شد و امیدوارم همه تحریم‌ها هم برداشته شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در ادامه بی دولت کردن جامعه را تهدید بزرگ امنیتی دانست و تصریح کرد: یکی از تهدید‌های امنیتی کشور «دولت زدایی» است؛ همه جریانات سیاسی را دعوت کنیم که در کنار دولت باشند و منافع ملی را قربانی منافع محفلی نکنند.

ربیعی با بیان اینکه «عده‌ای متوجه نمی‌شوند که دولت زدایی جز به خطر انداختن امنیت ملی ثمره‌ای ندارد»، اظهار داشت: امیدوارم که با عقلایی که در طیف‌های سیاسی وجود دارد این حرکات کنترل شود. باید همه تلاش کنیم که بتوانیم فروش نفت داشته باشیم و درآمد حاصل از این فروش را در خدمت توسعه کشور به کار گیریم و مانع رشد نرخ ارز شویم و بتوانیم مشکلات معیشتی مردم را حل کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: