کد خبر: ۲۶۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 20
پوسیدگی دندان‌ها و ساییدگی فک و لثه دلایل متفاوتی دارد که افراد با رعایت چند نکته بهداشتی می‌توانند از این مشکل پیشگیری کنند.

 شفاآنلاین>سلامت>پوسیدگی دندان‌ها و ساییدگی فک و لثه از جمله مشکلاتی است که برخی افراد گرفتار آن هستند و با افزایش سن اتفاق افتادن این معضل به صورت طبیعی خواهد بود، اما رخ دادن چنین اتفاقی در سنین کم اتفاقی غیر طبیعی است که باید برای حل آن روند درمان در پیش گرفت.

 به گزارش شفاآنلاین:پوسیدگی دندان‌ها به علت از بین رفتن مینای دندان و در معرض قرار گرفتن اسید‌های گوناگون اتفاق می‌افتد. ترشحات میکروب‌ها، اسید‌ها و حل شدن مینای دندان با آن‌ها موجب از بین رفتن و ساییدگی دندان و لثه می‌شود.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پس از مصرف مواد اسیدی و خوراکی‌های مضر مسواک نزده و دهان را با آب فراوان نشویید. 

نازک شدن و از بین رفتن لایه درخشان روی دندان در واقع از بین رفتن مینای دهان است که مشکلات فراوانی را نیز به وجود می‌آورد. از جمله انواع ساییدگی دندان‌ها می‌توان به ابریژن، اتریشن، فرسایش و ابفرکشن اشاره کرد.

ابرژین:

این نوع ساییدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که اشیا‌یی در برخورد با دندان‌ها قرار گرفته و آن را به ندرت خراب می‌کند. برای مثال شکستن تخمه، آجیل از جمله عوامل این نوع پوسیدگی هستند.

اتریشن:

دندان قروچه و ساییدگی دندان‌ها با یکدیگر و دندان‌های‌های مقابل موجب ایجاد این نوع پوسیدگی می‌شود.

ابفرکشن:

ساییدگی خط لثه زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار استرس، اضطراب، حالت جویدن و گاز گرفتن شود.
در این حالت فرد دچار ساییدگی خط لثه شده و دندان‌هایش در معرض از بین رفتن دندان‌ها قرار می‌گیرد.

فرسایش:

مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی موجب پوسیدگی پلاک‌های دندان خواهد شد، مصرف قند زیاد موجب تولید اسید و در نتیجه از بین رفتن و فرسایش دندان‌ها می‌شود.

راهکار‌هایی برای جلوگیری از پوسیدگی مینای دندان

مصرف دهان شویه و مواد شوینده مرتبط با دهان و دندان موجب از بین رفتن میکروب‌های دندان و ضد باکتری شدن آن‌ها می‌شود در نتیجه  از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند، به علت وجود فلوراید در این ماده شستشو دهنده استفاده از آن پس از مصرف مواد شیرین و اسیدی بسیار مفید بوده و نقش چشمگیری خواهد داشت. طبق نظر متخصصان متاسفانه هیچ روشی برای  برگرداندن دندان‌های پوسیده وجود ندارد.

باندینگ دندان‌ها:

برای پوشش ناحیه از بین رفته مینا توسط مواد اسیدی و غیره می‌توان از روش باندینگ‌ها استفاده کرد. در چنین حالتی دندانپزشکان و متخصصان آن دندان را پولیش کرده و از افزایش خرابی آن جلوگیری می‌کنند. برای جلوگیری از خرابی مینای دندان در مراحل بالاتر و غیرقابل درمان از روکش استفاده می‌شود و در این حالت دندان را می‌تراشند و آن ناحیه را روکش می‌کنند.

استفاده از شیر، لبنیات، کلسیم، فسفر، سبزیجاتی از قبیل کلم بروکلی، برگ چغندر که حاوی ویتامین K فراوانی است در سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها نقش موثری دارد. چای دارای فلوراید زیادی است که موجب تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها می‌شود.

برچسب ها: پوسیدگی ، دندان ، جلوگیری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: