کد خبر: ۲۶۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 19
سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره جزییات توزیع انسولین قلمی با احراز کد ملی توضیح داد.

 شفاآنلاین>سلامت>کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره جزییات توزیع انسولین قلمی با احراز کد ملی اظهار کرد: دریافت انسولین با کد ملی موضوع جدیدی نیست و باید توجه داشت که موضوع دریافت انسولین با کارت ملی نیست بلکه ثبت کد ملی بوده و سامانه ای ایجاد شده است که تمام بیماران دیابتی با توجه به سهمیه تعیین شده احراز هویت شوند و به هر کد ملی سهمیه خاصی تعلق می گیرد.

 به گزارش شفاآنلاین:جهانپور ادامه داد: ما تفاوت قیمتی بسیاری در برخی داروها نسبت به کشورهای همجوار داریم و این خطر وجود دارد تا افرادی سودجو به دنبال قاچاق معکوس انسولین های قلمی را تهیه و از کشور خارج کنند، باید دانست که انسولین با ارز 4200 تومانی تامین می شود و تخصیص انسولین با ثبت کد ملی به منظور رصد زنجیره توزیع انسولین های قلمی و اطمینان از رسیدن آنها به دست بیماران است.

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حال حاضر توزیع و تحویل انسولین قلمی با احراز کد ملی خواهد بود و باید توجه داشت با توجه به تحریم ها و مشکلات نقل و انتقال ارز و تبادلات بانکی با مشکلات کمبود مقطعی انسلین قلمی مواجه بودیم و با ورود محموله های جدید این مشکل برطرف خواهد شد.

سهمیه انسولین بیماران دیابتی چگونه تعیین می شود؟

جهانپور درباره اینکه برخی بیماران درباره میزان انسولین دریافتی از داروخانه ها شکایت دارند، گفت: ما به دنبال نظارت هوشمند بر زنجیره تامین و توزیع انسولین های قلمی هستیم و آنچه که از سوی پزشک تجویز و سازمان بیمه گر تایید شود، سهمیه انسولین فرد محسوب می شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: ممکن است در شرایطی داروخانه ها به دلیل محدودیت دسترسی و کمبودهای مقطعی بخشی  از سهمیه بیمار را تحویل ندهند اما به هر حال سهمیه انسولین مطابق درخواست پزشکی و نیاز واقعی بیمار تعیین می شود.

جهانپور بیان کرد: سامانه ای قرار است ایجاد شود تا تعداد انسولین دریافتی فرد در ماه مشخص شود و اگر فرد کمتر از میزان سهمیه انسولین خود انسولین دریافت کرده باشد می تواند مجدد انسولین مورد نیاز خود را دریافت کند.

پیش از این رئیس سازمان غذا و دارو  از ورود محموله های انسولین به کشور و توزیع آن ها خبر داده بود و گفت: امروز ۲ محموله از انواع انسولین قلمی از گمرک ترخیص شده است و طی هفته جاری به نسبت آمار بیماران سراسر کشور بین داروخانه های منتخب توزیع می‌شود. همچنین محموله های بعدی این دارو طی فواصل زمانی وارد کشور خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: تحریم، واردات برخی از داروها و تجهیزات پزشکی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است و در مقاطعی واردات انسولین با وقفه صورت می‌گیرد، به بیماران توصیه می کنیم با مشورت پزشک خود بجای انسولین قلم از ویال انسولین رگولار و NPH که هیچ تفاوتی با انسولین پن (قلمی) ندارد و به وفور در بازار یافت می شود، استفاده کنند.

او عنوان کرد: با توجه به تفاوت فاحش قیمت این دارو در داخل نسبت به سایر کشورهای منطقه، ان شاءالله در آینده نزدیک این دارو براساس کد ملی بیماران توزیع خواهد شد تا دیگر نگرانی از بابت تهیه آن احساس نکنند.

برچسب ها: انسولین ، قلمی ، کد ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: