کد خبر: ۲۶۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 19
مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از پیوستن ایران به برنامه جهانی پیش خرید و توزیع عادلانه واکسن کووید۱۹ موسوم به «کوواکس» خبر داد.
 شفاآنلاین>سلامت>حیدر محمدی روز دوشنبه افزود: وزارت بهداشت نامه پیوستن به برنامه توزیع عادلانه واکسن کرونا (کوواکس) را امضا کرده و به طور رسمی عضو این برنامه جهانی شده و در نوبت خرید این واکسن قرار گرفته است.

به گزارش شفاآنلاین: مدیرکل نظارت بر دارو وزارت بهداشت گفت: با توجه به پیوستن ایران به برنامه جهانی کواکس هر زمان که واکسن کرونا در دنیا تولید شد، ایران نیز سهمیه خود را دریافت می کند اما در مورد اینکه ایران برای پیوستن به این برنامه پولی واریز کرده یا نه با توجه به اینکه این موضوع در حوزه کاری سازمان غذا و دارو نیست، اطلاعی ندارم.

پیش از این، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود: با توافق انجام شده بین ایران و سازمان بهداشت جهانی، این سازمان به ایران برای پرداخت هزینه پیش پرداخت خرید واکسن و عضویت در برنامه پیش خرید واکسن کرونا مهلت کافی داده و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد.

برنامه جهانی دسترسی عادلانه به واکسن کرونا موسوم به کوواکس با مدیریت سازمان جهانی دنبال می شود و تاکنون حدود ۱۶۰ کشور دنیا به این برنامه پیوسته اند. این برنامه به دنبال این است که بعد از تولید واکسن تایید شده کرونا حدو دو میلیارد دوز از این واکسن را تا پایان سال ۲۰۲۱ در بین کشورها توزیع کند و کارکنان سیستم های سلامت در اولویت دریافت این واکسن هستند.

چین و آمریکا هنوز به برنامه جهانی توزیع عادلانه واکسن کرونا نپیوسته اند.

بیش از ۱۴۰ شرکت دارویی و تولید واکسن در دنیا برای تولید واکسن کرونا فعالیت می کنند که تعدادی از این شرکتها در آمریکا، اروپا و چین در این زمینه به دستاوردهایی رسیده و وارد فاز انسانی تولید این واکسن شده اند.

به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، ایران نیز همپای دنیا تحقیقات برای تولید واکسن کرونا را در چند مرکز تحقیقاتی دنبال می کند، یکی از این مراکز، یکی از شرکتهای دارویی زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است.

وزیر بهداشت اوایل مهر۹۹  گفت: مراحل مختلف کار را برای تولید واکسن کرونا را دنبال کرده‌ایم. آزمایش بر نمونه حیوانی میمون هم انجام شده و نتایج بسیار خوبی گرفتیم و در دو تا سه هفته آینده کار آزمایش واکسن بر نمونه انسانی را آغاز خواهیم کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: تمام اقدامات تولید واکسن در ایران منطبق بر استانداردهای بین‌المللی و پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و دارو است و گزارش این اقدامات به سازمان جهانی بهداشت نیز ارائه می‌شود.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ۲۲ مهر امسال از نهایی شدن مراحل ساخت واکسن کرونا توسط محققان جوان این ستاد خبر داد و گفت: تست حیوانی واکسن کرونا که بر روی میمون انجام شد موفقیت آمیز بود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: