کد خبر: ۲۶۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 17
بهای واکسن کووید ۱۹ که به صورت محدود در چین توزیع شده، برای عموم مردم گران است.

شفاآنلاین>سلامت> با آغاز فصل پاییز در نیمکره شمالی، تلفات همه گیری کرونا در کشور‌های این منطقه شدت یافته است. دولت‌ها امیدوارند هر چه زودتر بتوانند به واکسنی موثر برای مقابله با کرونا دست یابند.

به گزارش شفاآنلاین:سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است هم اینک ۱۹۱ واکسن در کشور‌های مختلف در حال توسعه است. از این میان، نزدیک به ۴۰ واکسن در مرحله آزمایش انسانی و ۱۰ واکسن در مرحله پایانی قرار دارند. غول‌های داروسازی جهان ابراز امیدواری کرده‌اند بتوانند نسخه اولیه واکسن کرونا را اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کنند. با این حال، مقامات بهداشتی برخی کشور‌ها واکسن درحال آزمایش کرونا را در مواقع اضطراری تجویز می‌کنند.

مقامات بهداشتی ژیاشین، یکی از شهر‌های شرقی چین، مجوز استفاده از واکسن کرونای شرکت سینوواک، غول داروسازی چین را در مواقع اضطراری صادر کرد. این واکسن برای افرادی که در خط مقدم مبارزه با کووید ۱۹ قرار دارند و نیز کادر درمانی و گروه‌های پر خطر تجویز می‌شود و قیمتی معادل ۶۰ دلار دارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: واکسیناسیون افرادی که دارای اولویت هستند با واکسن کرونای شرکت سینوواک که "کروناواک" نام دارد آغاز شد. برای ایجاد پاسخ ایمنی در مقابل کووید ۱۹، دریافت دو دوز از این واکسن الزامی است و هر دوز آن ۲۰۰ یوان (۳۰ دلار) قیمت دارد.

شرکت سینوواک هنوز در حال آزمایش مرحله سوم و پایانی واکسن کرونا است و هنوز مراجع ذی صلاح بهداشتی کارایی و ایمنی آن را تایید نکرده اند. با این وجود، مقامات بهداشتی می‌گویند نسخه اولیه این واکسن تنها در موارد اضطراری قابلیت تجویز دارد. با این حال هزینه ۶۰ دلار این واکسن برای عموم مردم گران تلقی می‌شود. همچنین مشخص نشده است که قیمت فعلی این واکسن با یارانه دولتی حساب شده و یا قیمت تمام شده واکسن همین مقدار است.

توزیع واکسن گرانقیمت کرونا در چین

شرکت سینوواک هم اینک در حال آزمایش مرحله سوم واکسن خود در کشور‌های برزیل، اندونزی و ترکیه است. قرار است نتیجه آزمایشات این شرکت در اوایل ماه نوامبر (ماه میلادی آینده) منتشر شود. شرکت بیوفارما، یک شرکت داروسازی اندونزی که ۴۰ میلیون دوز از "کروناواک" را پیش خرید کرده، اعلام کرده است این واکسن به قیمت هر دوز ۱۴ دلار در اندونزی توزیع خواهد شد.

دولت چین اعلام کرده است به غول‌های داروسازی این کشور اجازه داده است سطح سود منطقی از تولید واکسن کرونا داشته باشند، با این حال قیمت واکسن کرونا با هزینه تمام شده آن تقریباً برابری خواهد کرد. شرکت سینوفارم، غول داروسازی دولتی چین در ماه اوت اعلام کرد قیمت دو دوز واکسن کرونای این شرکت از ۱۴۸ دلار فراتر نخواهد رفت. با این حال، یک مقام کمیسیون بهداشت چین اعلام کرد بهای این واکسن کمی پایین‌تر از برآورد‌های پیشین خواهد بود.

آمادگی چین برای توزیع جهانی واکسن کرونا تا ۲ ماه آینده

شرکت سینوواک، غول داروسازی چین اعلام کرد واکسن کرونای توسعه یافته از سوی این شرکت برای توزیع جهانی در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی آماده است.

ین وی دانگ، مدیر اجرایی شرکت سینوواک وعده داده است در صورتی که مرحله سوم آزمایش واکسن کرونا با موفقیت انجام شود، تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (یکی از سه مرجع معتبر جهانی برای تایید واکسن جدید) را کسب خواهد کرد و توزیع این واکسن را پس از آن در این کشور آغاز می‌کند.

دانگ بیان کرد: وقتی که برای نخستین بار ویروس کرونا از شهر ووهان ظهور کرد، استراتژی نخست ما کنترل و مدیریت ویروس در این شهر و سپس سراسر چین بود. زمان کمی پس از آن، در ماه ژوئن و ژوئیه( خرداد تا مرداد) ما بار دیگر استراتژی خود را بازنگری کرده و این بار تمامی جهان را در مبارزه با کووید ۱۹ در نظر گرفتیم. هدف ما مهیا کردن واکسن کرونا برای تمامی جهان از جمله آمریکا، اروپا و سایر کشور‌هاست.

شرکت سینوواک در حال توسعه یکی از چهار واکسن کرونایی است که در حال حاضر در چین در حال توسعه است. شرکت دولتی سینوفارم، دیگر غول داروسازی چین هم با همکاری ارتش در حال تولید واکسن کروناست و به دلیل حمایت مستقیم پکن از این طرح، احتمال موفقیت آن زیاد است.

سینوواک در مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن کرونا قرار دارد و در حال آزمایش بر روی ۲۴ هزار داوطلب در کشور‌های برزیل، ترکیه و اندونزی است. همچنین بنگلادش و شیلی از دیگر گزینه‌های این شرکت برای گسترش مرحله سوم آزمایش واکسن کروناست. انتخاب این کشور‌ها به دلیل آن صورت گرفت که آن‌ها به شدت با شیوع کووید ۱۹ مواجه شده‌اند و به دلیل جمعیت بالا گزینه مناسبی برای آزمایش‌ها بودند.

انجام آزمایش‌های واکسن کرونا در خارج از چین پس از آن صورت گرفت که پکن موفق شد شیوع کووید ۱۹ در کشور را با موفقیت کنترل و مدیریت کند. به دلیل نبود گزینه کافی برای انجام آزمایش واکسن کرونا، شرکت‌های داروسازی چین به سراغ کشور‌هایی رفته‌اند که آمار‌های بالایی در این زمینه دارند. تاکنون بیش از ۹۱ هزار نفر در چین به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. از این میان، تاکنون ۴ هزار و ۸۰۰ نفر قربانی شده‌اند. با این حال، در شبانه روز گذشته دولت چین تنها ۲۴ مورد ابتلای جدید به کرونا را شناسایی کرده است.


برچسب ها: واکسن ، توزیع ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: