کد خبر: ۲۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۳ - 2014June 30
شفا آنلاين- باز هم دادستان کل کشور در مقابل میکروفنها و دوربین ها نشست تا درباره آخرین وضعیت پرونده های داغ قضایی اطلاع رسانی کند. او درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی، هیئت نظارت بر صدا و سیما، ختم جلسات دادگاه محمدرضا رحیمی و اختلاس 3 هزار میلیاردی توضیح داد.
به گزارش شفا آنلاين،سخنگوی دستگاه قضا در نشست این هفته خود توضیح کاملی درباره پرونده بابک زنجانی داد و گفت مشتریان داخلی و خارجی زیادی برای اموال او پیدا شده.

غلامحسین محسنی اژه ای همچنین در پاسخ به خبرآنلاین درباره چگونگی عملکرد سازمان صدا و سیما که باعث انتقاد ریاست قوه قضاییه شده است، گفت: اولا صدا و سیما، خدمات زیادی داشته و تشکر می کنیم، در برنامه پایش مسایلی مطرح می شود که آن مسایل مورد نقد آیت الله آملی لاریجانی قرار گرفت و علتش چند چیز بود. طبیعی است اگر یک طرفه به قاضی بروید برخی می گویند ناراضی ایم. این مشکل نیست، بحث اینجاست که بحث شاید ارتباط مستقیم با قوه قضاییه نداشته باشد، برخی از مسایل را بین ایران و خارج از ایران تطبیق می دهند، بدون اینکه مبانی آن مشخص باشد. باید برای قیاس، مبانی این مطابقت، مشخص باشد. اگر می گوییم رتبه ایران در فساد چقدر است، آیا مبانی این سنجش با دیگر کشورها یکسان است؟

دادستان کل کشو در این باره توضیح داد: بارها به مسئولان قضایی هم گفته ام، فرض کنید فلان کشور در هر صد هزار نفر چند زندانی دارد و این میزان را در ایران بسنجید و خودم رسیدگی کرده ام که مبانی تعیین زندانی در آن کشورها و ایران متفاوت است. وقتی مبنا و تعریف ما از زندانی متفاوت است، نمی توانیم بگوییم چه کشوری در این شاخص بالاتر یا پایین تر است. فرض کنید در یک نزاع دسته جمعی، 50 نفر را به کلانتری ببرند. کلانتری هم ممکن است بازپرس و دادیار کشیک، به وضعیت همه افراد نمی تواند رسیدگی کند، می گوید اصل نزاع درست است و متهم نیز در بین افراد است، پس با یک تضمین اینها را آزاد کن و فردا به دادگاه برگرد. ممکن است اینها نتوانند تضمین بدهند و همه شان به زندان بروند. اینها را ما می گوییم زندانی، ولی در بسیاری از کشورها به این افراد، زندانی نمی گویند. پس مبنای اینکه ما به چه کسانی می گوییم زندانی با کسان دیگر متفاوت است.

اژه ای در بخش دیگری از پاسخش به خبرآنلاین با انتقاد از مجری برنامه پایش گفت: همچنین نحوه کار مجری و سئوالات در آن برنامه مورد انتقاد قرار گرفت اما به این معنی نیست که صدا و سیما درباره قوه قضاییه خدمات نداشته و در قضیه برنامه پایش هم این اشکالات وارد بود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین از ورود دادستان تهران به موضوع برنامه های سازمان صدا و سیما خبر داد و گفت: دادستان تهران هم به صدا و سیما نامه نوشته که این مسئله بررسی شود و اگر مشکلی هست، برخورد شود. درباره عملکرد هیئت نظارت بر سازمان صدا و سیما هم نمی دانم چرا نظاری که در این هیئت هستند تذکر نداده اند. چون اطلاع دقیقی در این باره ندارم.

 

چرا مردم از دستگاه قضایی ناراضی اند

در نشست شصت و چهارم اژه ای از ابتدا، بحث درباره ناراضی بودن نیمی از مراجعان به قوه قضاییه مطرح کرد و گفت: کسانی که حکم به نفعشان صادر نمی شود، طبیعتا ناراضی اند و ممکن است زمان رسیدگی و تاخیر در رسیدگی به پرونده ها نیز باعث نارضایتی مراجعان شود.

غلامحسین محسنی اژه ای اعلام کرد این قوه تمام تلاش خود را انجام می دهد تا با وجود کمبود کادر قاضی و نیروی اداری و برخی از عوامل موجد اطاله پرونده ها مانند اخذ نظرات کارشناسی و معاینات پزشکی، زمان رسیدگی به پرونده ها را کوتاه کند. در این میان، قاضی باید صبر کند تا نظرات نهایی پزشک قانونی یا کارشناسان پرونده بیاید تا بتواند حکم صادر کند.

او همچنین از تلاش مضاعف ضابطان برای دستگیری مجرمان خبر داد و گفت: چه بسا، در شکایات، مجرم شناسایی نمی شود و باید صبر کرد تا او شناسایی و دستگیر شود. در این بین، کسی که شکایت کرده، ناراضی است، چون اصلا طرف شناسایی نشده یا در صورت شناسایی، دستگیر نشده است.

اژه ای درباره پرونده های کلاهبرداری و رد مال شاکی هم توضیح داد: بعضا کلاهبردار تحت تعقیب قرار می گیرد و محاکمه می شود، ولی اموالی از او شناسایی نمی شود. شاکی ممکن است ناراضی باشد که چرا مدتها از تشکیل پرونده گذشته، ولی به مال خود نرسیده است، دلیل نیز این است که اموال قابل شناسایی نیست و با وجود بازداشت و محکومیت کلاهبردار، امکان گرفتن مال از او وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، به مردم توصیه کرد اگر احیانا مسافر یا مریض هستند یا عذر دیگری برای نگرفتن روزه دارند، در ملاعام تظاهر به روزه خواری نکنند که هم خودشان به زحمت بیفتند و هم نیروی انتظامی مجبور به برخورد با آنها شود.

دادستان کل کشور همچنین ضمن اعلام گزارش کوتاهی از بررسی نقاط ضعف و قوت قوه قضاییه در هفته بزرگداشت این قوه، توضیحاتی درباره برنامه های این هفته از جمله ملاقات مسئولان قوه با مقام معظم رهبری ارائه کرد و گفت: ایشان از عملکرد این قوه رضایت داشتند و در کنار این نکات، رهنمودها و تذکراتی را ارائه کردند که نصب العین ما قرار گرفته است.

او همچنین با انتقاد از نظرسنجی هایی که از مردم و شاکیان انجام می شود، گفت: صرفا با پرسیدن این موضوع که آیا از پرونده تان راضی هستید، نمی توان عملکرد دستگاه قضایی را مورد سنجش قرار داد. او پیشنهاد کرد در نظرسنجی های میدانی جامع الاطراف باید میزان رضایت سنجی مردم از این دستگاه را سنجید.

 

مشتریان سراغ اموال بابک زنجانی آمده اند

اژه ای همچنین درباره پرونده بابک زنجانی گفت: در حال حاضر 4 نفر درباره این پرونده بازداشت هستند. تعدادی از مدیران بانک از بانک ملت و مسکن و مرکزی و وزارتخانه های نفت تحقیق شده و بعضا به عنوان متهم قرار وثیقه برای آنها صادر شده است.

او درباره آخرین وضعیت پرونده این متهم 9 هزار میلیاردی گفت: خود متهم اصلی رسما و به صورت مکتوب اعلام کرده کل اموال من در خارج و داخل شناسایی، ارزیابی و تقویم به ریال شود و به فروش برسد و من مایل هستم کل اموال در اختیار دولت قرار گیرد و سند برای آن صادر شود. اگر چنانچه وزارت نفت آماده باشد، همین الان بابت طلبشان، اموال قابل واگذاری است. همچنین 34 هیئت کارشناسی برای تقویم و ارزیابی اموال او، مشغول به کار هستند.

دادستان کل کشور درباره پیدا شدن مشتریان داخلی و خارجی برای اموال بابک زنجانی اشاره کرد: بخشی از اموال او مزایده شده ولی به فروش نرسیده. افرادی از داخل و خارج کشور پیام داده اند و مراجعه کرده اند که بگویند حاضرند بدهی بابک زنجانی را بپردازند و اموال او به نامشان شود. این موضوع در حال بررسی است.

او همچنین درباره زمین بابک زنجانی در خیابان ایران زمین گفت: قبل از بازداشت او، این پروژه به بیش از 820 میلیارد تومان قیمت گذاری شد ولی بعد اعتراض کرد و قیمت به 1700 میلیارد تومان رسید و اکنون دوباره اعتراض شده و قیمت پروژه را 740 میلیارد تومان اعلام کردند. این مسایل، باعث شده پرونده او به درازا بکشد.

 

مهرگان در فساد بزرگ بانکی 3 هزار میلیاردی محکوم شد

سخنگوی قوه قضاییه درباره اختلاس 3 هزار میلیاردی هم توضیح داد: حبس، جزای نقدی و اعدام برخی از محکومان انجام شده و برای رد مال هم برخی از سهام شرکتها، به بانکهای طلبکار واگذار شده و الباقی هم در حال واگذاری است.

او درباره مهرگان، برادر مهرآفرید هم گفت: این فرد به صورت غیابی محاکمه شد و حکم به صورت قطعی درآمد و اموال برادر متهم ردیف یک نیز در حال شناسایی است. از متهمان بانک ملی مشخصا 22 نفر اخیرا باز محاکمه شده اند و حکمشان قطعی شد و در حال اجرای حکم هستند. پرونده فرد فراری که اخیرا به ایران مسترد شد، نیز در حال تکمیل شدن است.

همچنین او از محکومیت 3 خانم در این پرونده به حبس خبر داد و گفت: این افراد درخواست آزادی مشروط کرده اند و به لحاظ همکاری آنها و شرایط خاصشان، اگر شرایط آزادی داشته باشند، آزادی مشروط آنها پذیرفته می شود.

او همچنین درباره پرونده خاوری گفت: هنوز این کشورها حاضر به استرداد این فرد نیستند و اگر قاضی تسریع کند، محاکمه غیابی این فرد انجام می شود. شخصا نیز سفارش کرده ام قاضی در محاکمه غیابی او تسریع کند.

 

سرنوشت پرونده متهمان سال 88

دادستان کل کشور همچنین درباره متهمان رویدادهای سال 88 هم گفت: تعدادی از افراد متهم فراری در فتنه 88 هم غیابی محاکمه شده اند و حکم پرونده شان آگهی شده و به مرحله اجرای احکام می رود. دو سه نفر هم در روزهای اخیر ممنوع الخروج شده اند. دو نفر هم که در جریان فتنه رفته بودند به خارج از کشور و بازداشت شدند، یکی شان با قرار آزاد شد و کیفرخواست پرونده ها به دادگاه رفت.

او همچنین توضیح داد: یک فرد نیز که در ارتباط با فتنه تحت تعقیب بود و اخیرا به کشور بازگشت، بازداشت شد و تحت تعقیب قرار گرفت. سه نفر نیز که به تازگی آزاد شده بودند، اقدامات مجرمانه داشتند و پرونده جدید برای آنها تشکیل شده.

 

پرونده نگین غرب: حوصله شکات جواب داد

وزیر اسبق اطلاعات درباره پرونده نگین غرب هم گفت: کسانی که به عنوان شاکی روی این پرونده دادخواست داده اند ، 15هزار و 42 نفر هستند که از دو متهم، شکایت دارند که یک نفر 12هزار و 803 شاکی دارد و شخص دیگر 2هزار و 239 نفر شاکی هستند. این افراد اگر مقداری دقت می کردند این کلاه سرشان نمی رفت.

محسنی اژه ای درباره اموال متهمان پرونده نگین غرب گفت: بسیاری از اموال آنها از جمله اراضی تملک شده شان، معارض داشت و بدهی داشتند و حتی سند به نامشان نشده است. دادگاه در این بین، اگر محکوم به حبس می کرد و آنها به زندان می افتادند، دست شکات به جایی بند نبود. برای همین قوه قضاییه برای رعایت حال این 15 هزار نفر کارهایی کرده که وظیفه قضایی اش نبود. می شد حکم داد و طرف را به زندان انداخت. ولی برای اینکه این حجم عظیم شکات به مقداری از خواسته شان برسند، تلاش کرده است. تا امروز با 6 هزار و 302 نفر کاملا تسویه حساب شده و مبلغ یک هزار و 830 میلیارد و 669 میلیون و 507 هزار تومان، وجه نقد داده شده و با بیش از 4 هزار نفر تسویه حساب شده. همچنین در این پرونده برای 160 نفر، 99 میلیارد و 466 میلیون و 668 هزار تومان داده شده و تسویه حساب شده اند. برای 892 نفر هم ملک داده اند و تسویه حساب کرده اند. همچنین به 268 نفر از شکات هم ملک واگذار شده.

همچنین اژه ای از قول قاضی پرونده گفت تا آخر سال از این 15 هزار شاکی با 13 هزار نفر تسویه حساب می شود. همچنین متهمی که بیش از 12 هزار شاکی دارد، همکاری خوبی با شکات و دادگاه دارد، ولی نفر دوم همراهی زیادی ندارد و به شکات فشار می آورد.

 

 

جدول خلاصه پرسش و پاسخ خبرنگاران با محسنی اژه ای

 

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

پرونده فساد در موسسه اعتباری توسعه به کجا رسید؟

روزنامه ایران

در این پرونده هنوز کیفرخواست صادر نشده و از برخی متهمان تحقیق شده است.

بررسی پرونده سیل و زمین خواری در شمال کشور چه نشان داد؟

روزنامه اطلاعات

درباره جنگل ها، ساحل، مراتع و حریم رودخانه ها، همه مردم و مسئولان باید مراقبت لازم را داشته باشند. همه در این باره متضرر می شوند. دولت نیز عزم جزم کرده با این معضلات برخورد کند و دستگاه قضایی نیز به همه دادستانها گفته که درباره منابع طبیعی که بدون ضوابط تغییر کاربری می دهند به عنوان مدعی العموم وارد شوید و کوتاهی احتمالی مسئولان دولتی را جبران کنید. در تهران نیز یک مجتمع ویژه برخورد با زمین خواری تشکیل شده که به صورت تخصصی و ویژه، به این مسایل رسیدگی می کند. همچنین از ساخت و ساز در ارتفاع بالای 1800 متر در تهران جلوگیری می شود.

سرنوشت پرونده احمدی نژاد چه شد؟

روزنامه اعتماد

پرونده این مقام سابق دولتی قانونا نحوه رسیدگی متفاوتی دارد و مستقیما به دیوان عالی کشور برای تخلفات قانونی یا دادگاه برای جرایم عادی می رود. دادگاه در حال رسیدگی است و هر فردی که دادگاه نیاز بداند خود یا وکیلش بیاید، نیاید، در قانون پیش بینی شده که قاضی چه کند. این پرونده نه به حکم رسیده و نه مختومه شده.

حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر چگونه است؟

خبرگزاری دانشجو

درباره پرونده ها اطلاع رسانی کرده ایم. حتی در یک مورد، پرونده دوباره به دادگاه رفته است. باید توجه کنیم هر کسی با دیگری دعوایش شد و گفت من آمر به معروف بودم، همینطور قابل پذیرفتن نیست. به صرف ادعا نمی توان پذیرفت و ممکن است مشکلات دیگری پیش بیاید.

مسئولان شهرداری درباره پرونده بابک زنجانی در خیابان ایران زمین احضار شده اند؟

روزنامه راه مردم

خبری ندارم کسی در این خصوص احضار شده باشد.

پرونده محمدرضا رحیمی به کجا رسید؟

روزنامه حمایت

جلسات دادگاه تمام شده ولی ختم رسیدگی اعلام نشده و هنوز حکم صادر نشده است. ختم رسیدگی با پایان جلسه دادگاه فرق می کند.

چرا برخی افراد مجرم به دفعات متعدد به زندان می روند و باز هم آزادمی شوند؟

واحدمرکزی خبر

اولا برخی اخبار درست نیست. فردی را گفتند 17 بار سابقه دارد، بررسی کردیم دیدیم 13 بار بود که یک نوبتش مواد مخدر بود که تبرئه شده بود. بعد، به اتهام دعوا با برادرش دستگیر شده و تبرئه شده. نوبت بعدی 28 گرم تریاک داشته که شلاق خورده و جزای نقدی داده. برخی موارد اینطور است. ولی در قانون هم پیش بینی شده اگر کسی جرمی را تکرار کند، مجازاتش سنگین تر می شود.

کلاهبرداری از راه اوراق هویت اشخای متوقی در اصفهان چه شد؟

خبرگزاری فارس

اخیرا یک باند جعلی را درباره مالیات در اداره کل مالیات اصفهان دستگیر کرده اند. این پرونده با تبانی کارکنان این اداره کل و برخی بدهکاران مالی بوده که در حال رسیدگی است.

پیگیری قضایی نابودی قله دماند به خاطر فعالیت معادن که مورد اعتراض سازمان محیط زیست هم بوده چه شد؟

شبکه خبر

مدارک را که مرتبط با دستگاه قضایی است تحویل بدهید ولی وقتی همه مخالفند، چه کسی مجوز بهره برداری داده است؟ رسیدگی به پرونده تصرف منابع طبیعی، تخصص حقوقی نمی خواهد و ما رسیدگی می کنیم.

اظهارات رئیس پلیس مواد مخدر درباره فرار قانونی قاچاقچیان از راه آیین دادرسی کیفری جدید را چطور ارزیابی می کنید؟

خبرگزاری مهر

ما به عنوان قوه قضاییه ملزم به اجرای هر قانونی که تصویب شد هستیم. اگر ابهام و اشکال هست، سعی می کنیم با ماده واحده یا لایحه دیگری، اصلاح کنیم. منتهی قانون تا زمان حاکمیت، باید اجرا شود. در خصوص آیین دادرسی جدید هم به نظر می رسد درباره جرایم سازمان یافته، خشن، امنیتی و مواد مخدر به خصوص باندی، مشکلاتی به وجود می آید که قوه قضاییه در حال بررسی این اشکالات است.

موضع شما درباره اظهارات یک نماینده مجلس، که رئیس جمهور را متهم به جاسوسی فقهی و براندازی کرده چیست؟

خبرگزاری ایلنا

اگر توهین باشد، دادستان می تواند وارد شود. من نشنیدم چنین مطلبی را.

درباره مفقود شدن مدیرمسئول روزنامه مغرب

خبرگزاری ایلنا

این شخص بازداشت نشده و یک تصادف شده و به بیمارستان رفته و نه بازداشت شده و نه مفقود شده است.

عفو مقام معظم رهبری درباره برخی متهمان پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی چه شد؟

خبرگزاری تسنیم

اگر کسی عفو خورده باشد، آزاد می شود.البته برخی افراد عفو می خورند و بخشی از جزای آنها بخشیده می شود و تقلیل مجازات پیدا می کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: