کد خبر: ۲۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۳ - 2014June 30
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس:
شفاآنلاين-سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت:شیوه های کنونی افزایش جمعیت که اخیرا اعلام شده، به هیچ وجه نمی تواند موثر باشد به همین منظور باید تغییرات اساسی در این شیوه ها انجام گیرد.

به گزارش شفاآنلاين«ایرج عبدی» با بيان اين خبرافزود: این شیوه ها پاسخگو نیست و منجر به افزایش جمعیت نمی شود و نمی توان با استفاده از این شیوه ها فرزندآوری در میان خانواده ها را افزایش داد.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش سن ازدواج و طلاق در میان جوانان ما، این شیوه ها نمی تواند روی بحث های جمعیتی ما تاثیرگذار باشد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه تصور اینکه فرزند کمتر می تواند زندگی بهتری به همراه داشته باشد تا حدی بر زندگی نسل کنونی تاثیر گذاشته است و با توجه به مشکلاتی که در سر راه جوانان قرار دارد باید روی تسهیل در امر ازدواج آنان بیشتر کار شود.

عبدی دادن تسهیلات ویژه به جوانان در سن ازدواج را یکی دیگر از راهکارهای تشویق جوانان به ازدواج و حتی فرزندآوری عنوان کرد و گفت:در صورتی که به اشتغال جوانان متاهل بیشتر توجه شود می توان موضوع تامین معیشت زندگی آنان و حتی فرزندآوری این قشر را تا حدودی حل کرد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با تبلیغات مثبت جوانان را به ازدواج و فرزند آوری جهت افزایش جمعیت تشویق کرد، گفت:این نگاه که باید جوان پیش از ازدواجش خانه، ماشین و دیگر امکانات موردنیاز را داشته باشد نیازمند تغییر است چرا که جوانان گذشته ما بدون هیچ امکاناتی زندگی مشترک خود را آغاز می کردند.

وی با بیان اینکه باید در این زمینه فرهنگ سازی شود، افزود: باید دولتمردان نسبت به تامین امکانات اولیه از جمله تسهیل در پرداخت وام ازدواج جوانان نگاه ویژه ای داشته باشد تا از این طریق شاید گوشه ای از مشکلات آنان حل شود.

عبدی افزود: تسهیلات ازدواج باید به روز باشد و بدون معطلی تمامی جوانان از این وام بهره مند شوند.



***اجرای طرح های تشویقی راهکار جدی برای فرزند آوری

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتقاد دارم باید برای افزایش جمعیت و فرزندآوری به سمت طرح های تشویقی پیش برویم که اکنون این گونه طرح ها در جامعه ما وجود ندارد.

وی ادامه داد: نباید شیوه های جلوگیری از فرزندآوری را به عنوان یک راهکار برای افزایش جمعیت در نسل جدید عنوان کرد چرا که این موضوع نمی تواند نتیجه بخش باشد.



**ناکارآمدی طرح قرار زندان

عبدی افزود:طرح موضوعی با عنوان قرار زندان دو تا پنج سال برای افرادی که به استفاده از شیوه های جلوگیری از بارداری از جمله وازکتومی و توبکتومی اقدام می کنند، به هیچ عنوان نمی تواند در افزایش جمعیت تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: این طرح از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به مجلس ارائه شده که کلیات آن در مجلس رای آورده است و این بدان معنا نیست هر فردی که از این شیوه های جلوگیری از بارداری استفاده کند باید به زندان برود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت:مجلس با این بخش از طرح که افراد به زندان بروند، موافق نیست و قرار است این طرح به شیوه ای دیگر بدون قرار زندان پیگیری شود .به همین منظور طرح یاد شده به کمیسیون برگشت داده شد تا اصلاحات لازم روی آن انجام شود.



***مخالف روش های سلبی هستیم

وی با اشاره به اینکه روش های سلبی نمی تواند در افزایش جمعیت تاثیرگذار باشد، گفت: ما مخالف روش های سلبی هستیم و راهکار موثر در این زمینه می تواند طرح های تشویقی به زوج های جوان مان باشد.

عبدی افزود: به جای زندانی کردن فردی که از روش ها و شیوه های جلوگیری از بارداری استفاده کند ، باید هزینه های انجام این اعمال جراحی به شیوه خصوصی پرداخت شود تا در بیمارستان های دولتی این کار صورت نگیرد.



***ارائه چند روش تشویقی به کمیسیون اجتماعی مجلس

عبدی با بیان اینکه طرح های تشویقی فراوانی برای افزایش جمعیت و فرزند آوری در جامعه ما وجود دارد، گفت: به همین منظور چند روش تشویقی به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه داده ام.

وی ادامه داد: کمک دولت به فرزند چهارم و تخصیص مبلغی به عنوان حقوق و کمک به خانواده های دارای فرزند چهارم، افزایش حق اولاد در حقوق کارکنان، دادن کمک های بلاعوض به خانواده هایی که فرزند زیر دو سال دارند، از جمله طرح های تشویقی به این کمیسیون جهت افزایش جمعیت است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از خانواده ها با تولد فرزند خود تا دو سالگی به دلیل مصرف بیش از اندازه وسایل بهداشتی و حتی شیرخشک با مشکل مواجه می شوند و در صورتی که بتوان کمک بلاعوض به آنان داده شود، بسیاری از مشکلات آنان در این زمینه حل می شود.

وی افزود: در حال حاضر ارایه شیرخشک در بسیاری از کشورها رایگان انجام می شود و خانواده هایی که از شیرخشک استفاده می کنند دیگر برای تامین آن با مشکل مواجه نمی شود اما در کشور ما مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با طرح های تشویقی بتوان در راستای ابلاغ سیاست های ملی جمعیت حرکت کنیم و خانواده ها نیز با داشتن طرح های تشویقی بسیاری از مشکلات شان کاهش یابد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: