کد خبر: ۲۶۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 13
به عقیدۀ دکتر لاری مارشال، رئیس این سازمان آنچه اهمیت دارد کشف دقیق این موضوع است که ویروس مزبور تا چه اندازه می تواند روی سطوح باقی بماند.
 شفاآنلاین>سلامت>ویروس کرونا می تواند تا 28 روز روی برخی از انواع سطوح و مواد مانند اسکناس، صفحۀ تلفن همراه و استیل باقی بماند. این اکتشاف که ظاهراً هشداردهنده است توسط سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع (Csiro ) یعنی موسسۀ دولتی استرالیا که مسئول انجام تحقیقات علمی بوده و اقدام به انجام یک سلسله آزمایش ها در تاریکی (اشعۀ مافوق بنفش به سرعت ویروس را نابود می کند) و در دمای 20 درجۀ سانتیگراد نموده، صورت گرفته است. به عقیدۀ دکتر لاری مارشال، رئیس این سازمان آنچه اهمیت دارد کشف دقیق این موضوع است که ویروس مزبور تا چه اندازه می تواند روی سطوح باقی بماند.
البته همه محققان چنین عقیده ای ندارند. پروفسور ران اکلس، مدیر سابق مرکز کامان کولد معتقد است که این تحقیق ترس و واهمۀ بسیاری در میان مردم ایجاد خواهد کرد و نتایج این تحقیق غیرواقعی و اغراق آمیز می باشند زیرا ویروس ها می توانند فقط چند ساعت زنده بمانند و نه چند روز آن هم در داخل بزاق  انسان بر روی سطوح.
آزمایش های دیگری در گذشته و حال در این رابطه صورت گرفته است. در مارس 2020 در تحقیقی که در نشریۀ پزشکی نیوانگلند منتشر شد، توان بقای ویروس کرونا در هواپخش ها و بر روی سطوح مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته بود. نتیجه گیری آن بود که ویروس بر سطوحی مانند پلاستیک و استیل ماندگار تر بوده و تا 72 ساعت نیز روی آنها باقی می ماند حتی اگر به طرز چشمگیری از بار آن کاسته می شود. لیکن روی مس این بقا بیش از 4 ساعت نیست. در حالی که روی کارتن این مدت زمان تا 24 ساعت هم برآورد شده است. 
در این تحقیق آمده است که یکی از ابزارهای بسیار مهم به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا همان شستن دست ها و در صورت امکان اشیای مورد استفادۀ روزمره است. در تحقیق دیگری آمده است که دمای بالا، فوری باعث خشک شدن ذرات بزاق که ویروس را منتقل می سازد می گردد و اینگونه توان بقای آن را کاهش می دهد.
این خطر وجود دارد که برخی افراد که در معرض فشارهای روانی ناشی از عوارض پاندمی قرار دارند، دچار ترس های وسواس گونه و بیش از حد شوند. ترس هایی که ممکن است ماندگارتر  و دارای پیامدهایی بدتراز خود کووید-19 باشند و نیز باعث بروز مشکلات روانی حتی در سالهای آتی گردد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: