کد خبر: ۲۶۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 07
جایزه نوبل شیمی به دو دانشمند رسید که در زمینه مهندسی ژنوم فعالیت کرده بودند.

شفاآنلاین>سلامت>جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۰ به دو داشمند که در زمینه توسعه ابزار‌های ویرایش دی ان‌ای (مهندسی ژنوم) فعالیت داشتند، تعلق گرفت.

به گزارش شفاآنلاین:طبق اعلام بی بی سی، «امانوئل شارپونتیه» (Emmanuelle Charpentier) استاد فرانسوی و محقق بیکروبیولوژی، ژنتیک و بیوشیمی و نیز «جنیفر دودنا» (Jennifer Doudna) زیست شیمی دان آمریکایی و استاد دانشگاه کالیفرنیا در یک کنفرانس خبری دراستکهلم، پایتخت کشور سوئد به عنوان برندگان امسال نوبل شیمی معرفی شدند.

جایزه نوبل که معادل ۱۰ میلیون کرون سوئد (معادل بیش از یک میلیون و ۱۱۸ هزار دلار) است، به طور مشترک بین این دو دانشمند فرانسوی و آمریکایی تقسیم می‌شود.

سال گذشته، جایزه نوبل شیمی به «جان بی. گوداناف» (John B Goodenough) از آمریکا و «ام استنلی ویتینگهام» (M Stanley Whittingham) شیمی دان متولد انگلیس که ساکن آمریکاست و نیز «آکیرا یوشینو» (Akira Yoshino) از ژاپن، به دلیل توسعه باتری‌های «لیتیم-یون» که در دستگاه‌های مختلفی از جمله تلفن‌های همراه و لپ تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهدا شد.

گفتنی است روز گذشته نیز نوبل فیزیک ۲۰۲۰ به سه اخترشناس به دلیل اکتشافات شان در زمینه تشکیل سیاه‌چاله‌ها و کشف جرمی سنگین در مرکز کهکشان راه شیری رسید.

همچنین روز دوشنبه، کاشفان ویروس هپاتیت C، به عنوان برندگان نوبل پزشکی ۲۰۲۰ انتخاب شدند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: