کد خبر: ۲۶۵۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 06
رئیس انجمن اورولوژی ایران گفت: ویروس کرونا علاوه بر اینکه ریه و گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد به دستگاه ادراری نیز نفوذ کرده و نارسایی کلیه بوجود می‌آورد.

شفاآنلاین>سلامت>عباس بصیری روز سه شنبه در نشست خبری که در محل انجمن اورولوژی ایران برگزار شد، افزود: گزارش هایی وجود دارد که ویروس کرونا کلیه ها را نیز تخریب کرده و برخی از افراد مبتلا به این بیماری دچار نارسایی کلیه می شوند.

به گزرش شفاآنلاین:بصیری با بیان اینکه سه نفر از پزشکان اورولوژی بر اثر ابتلا به کرونا در حین خدمت شهید شدند، اظهار داشت: تعداد زیادی نیز از متخصصان اورولوژی به کرونا مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفتند.

بصیری از تدوین راهنمای بالینی برای کرونا توسط انجمن اورولوژی ایران خبر داد و گفت: این راهنما توسط اعضای انجمن تهیه و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شده و در آن همه موارد آسیب کرونا، پیشگیری و مقابله با آن اشاره شده است.

وی تصریح کرد: رعایت اصول بهداشتی و پروتکل های وزارت بهداشت مربوط به فاصله گذری اجتماعی در زمینه پذیرش بیمار در بیمارستان و اتاق عمل الزامی است و فقط در حضور آنها امکان انجام اعمال جراحی وجود دارد.

بصیری ادامه داد: بیماران نیازمند به عمل جراحی باید با آگاهی از امکان ابتلا به ویروس کرونا رضایت کتبی و آگاهانه به انجام درمان داشته باشد و به تعویق افتادن عمل جراحی در فرد مبتلا به کرونا ضروری بوده مگر در موارد اورژانس که با هنماهنگی متخصص عفونی و بیهوشی باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: مسوولیت اقدامات حرفه ای پزشکی بر عهده پزشک معالج بوده و تصمیم گیری در این زمینه مبتنی بر مشارکت بیمار و پزشک در این امر است.

این اورولوژیست با بیان اینکه ایران در زمینه درمان سرطان های پروستات، مثانه و پیوند کلیه پیشگام است، افزود: امیدواریم تحریم ها ما را تهدید نکند زیرا پیشرفت در دنیا با تکنولوژی همراه است و نباید از امکانات بی تصیب بمانیم.

بصیری تصریح کرد: سالانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۳۵ نفر به داشتن سنگ در کلیه اضافه می شود و ایران یکی از کشورهای سنگ خیز در دنیا است و سرطان های مثانه و پروستات از شایع ترین بیماریها در مردان بوده و رتبه چهار و سه را در بین سرطان ها دارد.

وی با بیان اینکه سرطان مثانه به راحتی قابل پیشگیری است، گفت: مصرف سیگار و اشتغال در کارخانه های رنگ سازی و لاستیک سازی از عوامل محیطی در بروز سرطان مثانه هستند و مسوولان بهداشتی باید به این مسئله بیشتر توجه کنند.

رئیس انجمن اورولوژی ایران، بیماری مادرزادی دستگاه ادراری را نیز شایع دانست و اظهار داشت: این بیماری بیشترین اختلال را در اعضای بدن بوجود می آورد و علل نارسایی کلیه در اطفال ناشی از این بیماری است و والدین به این موضوع اشراف کاملی ندارند.

به گفته بصیری، لازم است والدین در این زمینه دقت بیشتری داشته و برای کودکان خود سونوگرافی و آزمایش ادرار انجام دهند.

حدود ۲۰ درصد ناباروری

مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بیست وسومین همایش انجمن اورولوژی ایران نیز در این نشست گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد ناباروری در کشور وجود دارد و برای حفظ جمعیت باید فکر اساسی شود.

محمدرضا نیکوبخت افزود: در زمینه جراحی اورولوژی از دنیا عقب نیستیم و جراحی های ایران در سطح بین المللی مطرح بوده و دستاوردهای خوبی در پیوند کلیه داشتیم، باید سعی شود امکانات در جهت ادامه این روند تجهیز شوند.

این اورولوژیست به برگزاری بیست و سومین همایش انجمن اورولوژی ایران اشاره کرد و گفت: این همایش در سطح بین المللی بصورت مجاری (ویبنار) با حضور گسترده پزشکان در حال برگزاری است و تجربه خوبی با توجه به شیوع ویروس کرونا بصورت مجازی بدست آوردیم.

محمد سلیمانی دبیر این همایش نیز با اشاره به ارایه ۵۰ مقاله افزود: پیوند کلیه، اطفال، زنان، سرطان های سیستم ادراری، ناباروری، ناتوانی جنسی و غیره از محورهای این همایش است و پزشکان اورولوژیست همکاری خوبی در این زمینه بصورت مجازی دارند و این همایش از ۲۹ مرداد آغاز و تا هفت شهریور ادامه دارد.

وی افزود: مردان با توجه به اینکه سرطان های پروستات و مثانه در آنها بسیار شایع است، باید توجه بیشتری به سلامت خود داشته باشد و انجام آزمایش های مورد نظر در این زمینه از ۵۰ سالگی برای آنها ضروری است.

برچسب ها: کرونا ، کلیه ، اورولوژی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: