کد خبر: ۲۶۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 06
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری وضعیت بیمارستان‌ها را اسفناک توصیف کرد و اظهار کرد: متاسفانه وضعیت بیمارستان‌ها در روزهای اخیر افتضاح است. زیرا هیچ تخت خالی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی موجود نیست.
شفاآنلاین>سلامت>دیروز برای دومین بار رکورد مبتلایان روزانه شکست. پاندمی کرونا دوباره به اوج رسیده است؛ بحرانی که این بار با آغاز فصل سرد فروکش کردن آن امری محال است. 

به گزارش شفاآنلاین:طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت از یکشنبه تا دیروز14 مهر بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۹۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که هزار و ۹۵۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۷۵ هزار و ۶۷۴ نفر رسید. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۷ هزار و ۱۹۲ نفر رسید. ۴۱۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان‌جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان‌رضوی، مازندران، چهارمحال‌و‌بختیاری، البرز، آذربایجان‌غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

تهران در صدر فوتی‌ها

براساس آنچه استاندار تهران اعلام کرد، چند روز پیش در پایتخت ۶۸ نفر به خاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند؛ بیشتر از ۳۰ درصد آمار روزانه فوتیان کرونای کل کشور. البته حتی این احتمال وجود دارد که این تعداد در تهران بیشتر هم باشد چراکه روز گذشته ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران، اعلام کرده بود ۱۳۶ نفر قربانی کرونا شده‌اند. به گفته خداکرمی، آنچه وی اعلام کرده مجموع کسانی است که دفن شده‌اند که یا قطعا کرونا داشتند یا به این بیماری مشکوک بودند.

با این تفاصیل آمار دقیقی از مبتلایان و فوتی‌ها وجود ندارد زیرا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تاکنون تنها چهار میلیون و ۱۵۱ هزار و ۴۴۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده که از این تعداد آمار منفی‌های کاذب یا حتی مثبت کاذب بسیار است. در همین رابطه مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه دارو‌های ساخت ایران و کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی بیماری کرونا هم که تولید ایران‌اند نسبت به نمونه‌های وارداتی تاثیرشان کمتر است. به همین جهت است که در میان مبتلایان نتیجه تست‌های منفی کاذب زیادی دیده می‌شود. همین امر موجب شده افراد ناقل بی‌علامت به راحتی در میان جامعه و خانواده تردد کنند. حال سازمان غذا و دارو حتما باید در این خصوص نظارت کند.

تخت خالی نداریم!

ماه‌هاست کادر درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داده است که تخت خالی در کشور وجود ندارد. در همین رابطه مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وضعیت شیوع کرونا در تهران از مرز هشدار هم گذر کرده و روند مقابله با کرونا، بسیار بد است. متاسفانه از اواخر شهریور تاکنون تعداد بستری‌ها در پایتخت افزایش پیدا کرده است. کادر درمان دیگر توان مقابله با این ویروس منحوس را ندارد. مردم اصلا رعایت نمی‌کنند. شمار جان‌باختگان کرونایی در تهران مدام رو به افزایش است.

مردانی با تاکید بر اینکه مردم باید سفرهای غیرضروری خود را حذف کنند، بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش فوتی‌ها سفر رفتن مردم است. اگر این روزها سفرهای پایان هفته‌ آغاز شود، احتمالا مجبوریم از بیمارستان‌های صحرایی استفاده کنیم.

تشدید محدودیت‌های تهران

چند روز پیش استانداری تهران اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع ویروس، برخی فعالیت‌ها در تهران به مدت یک هفته تعطیل می‌شوند. بر این اساس دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی در این یک هفته تعطیل‌ شدند.

همچنین عدم برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش و شهر‌بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و مراسم نمازجمعه در این ابلاغیه مورد تاکید قرار گرفته است. اما مسوولان شورای شهر تهران یکشنبه در صحن به این تصمیم اعتراض کردند، آنها باور دارند که این تعطیلی‌ها برای کنترل پاندمی در پایتخت کافی نیستند، چراکه هم آنچنان که باید جدی نیستند، هم گستردگی لازم را ندارند. در حال حاضر مشخص نیست این طرح کاربردی دارد یا خیر.

یک قدم تا پیش‌بینی مرگ ۸۰۰ نفر روزانه

در همین رابطه پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره افزایش فوتی‌ها در پایتخت  گفت: دیروز آمار فوتی‌ها بر اثر کرونا رکورد زده است اما پیش‌تر چنین افزایشی را پیش‌بینی کرده بودیم. به عقیده بنده اگر به همین روال پیش برویم ممکن است در آینده نه‌چندان دور تعداد فوتی‌ها به روزانه ۸۰۰ یا ۹۰۰ نفر برسد. در حال حاضر یک‌قدمی این آمار هستیم. متاسفانه هر ماه در کشور تعطیلات زیادی وجود دارد که مردم بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی با خانواده به سفر می‌روند. مسوولان باید در این خصوص فکری کنند وگرنه تهران از مرز هشدار هم عبور می‌کند.
وی افزود: البته رکورد آمار فوتی‌ها بر اثر کرونا دلایل مختلفی دارد، از جمله تردد مردم با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، سرکار رفتن کارمندان و… که در این خصوص باید محدودیت‌های جدیدی را اعمال کنند. البته موضوعی که خیلی مهم است این است که ما نمی‌توانیم برای مردمی که سرکار می‌روند نسخه بپیچیم اما می‌توانیم به آنها هشدار دهیم که به رستوران و سفر نروید. گرچه به عقیده من محدودیت‌هایی که اخیرا در خصوص تهران در نظر گرفته شده در کاهش روند فوتی و مبتلایان تاثیری ندارد. البته تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها بهترین گزینه بود اما بعید می‌دانم در این اوضاع فردی باغ‌وحش برود! به طور کلی هیچ سازمانی بر آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی نظارتی ندارد. به همین دلیل ما شاهد بازگشایی مراکز به شکل زیرزمینی هستیم. متاسفانه تشدید محدودیت‌ها از سوی مسوولان نمادی است که باید توجه داشته باشید در این بحران حرکت نمادی کارآمد نیست چراکه بعد از مدتی مسوولان می‌خواهند بگویند ما به مدت یک هفته در تهران اعمال محدودیت کردیم اما تعداد فوتی و مبتلایان کاهش پیدا نکرده، در صورتی که این محدودیت‌ها بحران کرونا را حل نمی‌کند. به همین جهت مسوولان باید راهکار عملی در این خصوص پیشنهاد دهند.

طبرسی با اشاره به اینکه مترو یکی از نقاط شیوع کرونا شده، بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند کارمندان خود را دورکار کنند تا مقداری از ازدحام تردد در مترو کاهش پیدا کند ولی متوجه نیستم چرا این همه اصرار برای حضور کارمندان در شرکت‌ها که احتمالا آنجا هم یکی از نقاط ویروس‌زاست، وجود دارد. همین رفتار را هم در آموزش‌و‌پرورش شاهد بودیم. مشخص نیست چرا مردم را به تردد در خیابان و حمل‌و‌نقل عمومی تشویق می‌کنند. اگر تعداد مبتلایان کم بود بازگشایی‌ها ایرادی نداشت اما امروزه تعداد مبتلایان بیش از چهار هزار نفر است و متقابلا تعداد فوتی‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.

درمان کرونا سخت‌تر شده

طبرسی در ادامه با اشاره به این مطلب که آمارها بیانگر این موضوع است که درصد فوتی‌ها بر اثر ویروس کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو درصد بسیار بالایی است، بیان کرد: درمان بیماران مبتلا به کرونا در مقایسه با ماه‌های گذشته سخت‌تر شده؛ چراکه مبتلایان با علائم شدیدتر بیماری روبه‌رو هستند. آمار موارد بستری در بیمارستان‌ها بسیار افزایش پیدا کرده به همین دلیل به موازات آن تعداد فوتی‌ها در روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است.
طبرسی با اشاره به اینکه خیلی از بیمارانی که نیاز به بستری شدن در بخش‌های آی‌سی‌یو دارند، همچنان در بخش‌های عادی تحت درمان هستند، علت این موضوع را افزایش چشمگیر بیماران کرونایی نیازمند به مراقبت‌های ویژه و به دنبال آن کمبود تخت عنوان کرد.
وی همچنان علامت کلی کرونا را همان تب، سرفه و تنگی‌نفس ذکر کرد و گفت: از بین رفتن حس چشایی، علائم گوارشی، قلبی و عصبی نیز از دیگر نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.
به گفته طبرسی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام تمهیدات باید بیش از پیش جدی گرفته شود تا بیماری کنترل شده و در فصول سرد با بحران کمتری نیز مواجه شویم.

آمارها دقیق نیست

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت دقیق نیست، اظهار کرد: طبیعتا آمارهای اعلامی دقیق نیست، به چند دلیل؛ اولا تعداد بسیار زیادی از مبتلایانی که علائم خفیف دارند ترجیح می‌دهند در خانه بمانند که مسلما تست هم نمی‌دهند و به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند. دوما افرادی هستند که متاسفانه به محض ورود به بیمارستان به دلیل بیماری زمینه‌ای که دارند سریعا فوت می‌کنند و مجالی برای تست گرفتن باقی نمی‌ماند. سوما افراد بسیار زیادی در جامعه کرونا دارند اما به قدری این علائم خفیف است که خودشان هم از این موضوع اطلاعی ندارند.

وی به نتیجه تست‌های منفی کاذب اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که آمارها را غیرقابل اعتماد می‌کند، نتیجه تست‌های منفی کاذب افراد کرونایی است. یکی از عمده‌ترین دلایل این موضوع این است که کیت‌های ما نسبت به نمونه‌های خارجی حساسیت پایین‌تری دارد. البته تست پی سی آر در شرایط عادی موارد منفی بسیاری دارد. به همین دلیل ما شاهد تردد افراد ناقل بی‌علامت در جامعه علی‌الخصوص در مترو و اتوبوس هستیم که مشخصا این افراد بدون آگاهی هر روز به تعداد مبتلایان اضافه می‌کنند. به همین دلیل اگر آمار را بررسی کنید به عقیده من با مرگ ۲۳۵ نفر انسان ۲۰ هزار نفر در روز مبتلا شده‌اند اما خودشان اطلاعی ندارند.

وضعیت ناخوشایند بیمارستان‌های تهران

طبرسی وضعیت بیمارستان‌ها را اسفناک توصیف کرد و اظهار کرد: متاسفانه وضعیت بیمارستان‌ها در روزهای اخیر افتضاح است. زیرا هیچ تخت خالی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی موجود نیست. بنابراین اگر به همین روال پیش رود، به همان آمار روزانه ۸۰۰ نفر در کشور نزدیک می‌شویم. زیرا این بیماری درمان ندارد. آغاز فصل سرد و همزمانی دو ویروس کرونا و آنفلوآنزا به تعداد فوتی‌ها می‌افزاید.

وی در خصوص قاطع‌ترین راهکار برای مقابله با این ویروس گفت: ابتدا باید محدودیت‌های فوری در کشور ایجاد کنند. محدودیت‌های جدی نه نمادی که چند روز پیش در نظر گرفتند. در روزهای آتی تعطیلات زیادی داریم که بهتر است جاده‌های منتهی به شمال کشور بسته شود. قاطع‌ترین راهکار برای کنترل کرونا در کشور بستن راه‌های بین استانی، خطوط هوایی، دورکاری کارمندان دولت است. البته نمی‌توان برای آن، زمان دقیقی در نظر گرفت زیرا شرایط کشور از جهت کرونا بحرانی است.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: