تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 05
دکتر تاج آبادی ابراهیمی خاطرنشان کرد: پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفیدی هستند که برای عملکرد سالم و سلامت بدن بسیار ضروری هستند. باکتری‌ها نوع خوب و بد دارند که پروبیوتیک‌ها از دسته مفید و خوب آنها هستند.
شفاآنلاین>سلامت>زندگی ممکن است گاهی کلافه‌کننده باشد. هر روز با مسئولیت‌های خانواده، کار، کودکان، جلسات و کارهای مدرسه شروع می‌شود. این لیست بی‌پایان است و شما در هر روز خاص موفق به انجام یک پروژه می‌شوید.

به گزارش شفاآنلاین:آنچه ممکن است در این بین متوجه آن نشوید این است که با وجود همچین زندگی پرمشغله‌ای باید هزینه‌هایی بابت استرس‌ها و ناراحتی گوارش که در اکثر اوقات سراغتان می‌آید بپردازید. هنگامی که دستگاه گوارشتان خاموش است تغییرات در هضم اتفاق می‌افتد و این موضوع می‌تواند روال روزانه شما را تحت تاثیر قرار دهد. علائمی مانند نفخ، گاز معده، ناراحتی‌ها و رنجش‌های شکمی پیش می‌آید که احساس ناخوشایند و خجالت می‌شود. شاید یک راه‌حل مناسب استفاده از رژیم غذایی مناسبی باشد که سرشار از پروبیوتیک است.لذا با توجه به اهمیت موضوع در باره تاثیر مثبت مصرف پروبیوتیک برای سلامت بانوان با دکتر خانم دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی، دانشیار رشته میکروبیولوژی، مدیر عامل شرکت تک ژن زیست و رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران گفتگو کرده ایم.
وی در اینباره می‌گوید: باکتری‌های پروبیوتیک بر تمام جنبه‌های سلامت زنان از جمله سرطان، مشکلات پوستی، آندومتریوز، باروری و بارداری،‌ کاهش وزن، تعادل PH، تعادل هورمونی،‌ سلامت استخوان‌ها و سلامت و بهداشت دستگاه تولید مثل موثر هستند.
این دانشیار رشته میکروبیولوژی بیان کرد: گاهی اوقات به اندازه‌ غذایی که می‌خوریم، بدن ما ویتامین‌ و پروتئین‌ جذب نمی‌کند. در بیان ساده‌تر جذب مواد غذایی بدن ما دچار مشکل است. برخی باکتری‌ها به نام پروبیوتیک وجود دارند که در روده ساکن می‌شوند و عمل گوارش (جذب و دفع) را تسهیل می‌کنند.
وی ادامه داد: با جذب مواد مورد نیاز به کمک باکتری‌های پروبیوتیک بدن قوی‌تر می‌شود و پس از مدتی دیگر نیازی به همه قرص و داروهای ویتامین ندارید. قابل ذکر است که داروهای ضد باکتری یا آنتی بیوتیک، از رشد و فعالیت عادی این باکتری‌های مفید جلوگیری می‌کنند و آنها را از بین می‌برد.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی عنوان کرد: مصرف پروبیوتیک‌ها برای یک میکروبیوم سالم هرگز یک تجویز اجباری نبوده است. اما مصرف پروبیوتیک‌ها به صورت روزانه باعث تغییر فلور میکروبی بدن می‌شود و آن را به سمت فلور طبیعی سوق می‌دهد. این تغییر فلور میکروبی نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی بانوان مفید است، بلکه باعث بهبود عملکرد هورمونی بدن آن‌ها می‌شود.
رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران ابراز کرد: بر اساس مطالعات منتشر شده،‌ برخی از پروبیوتیک‌ها در کاهش وزن نقش دارند و میکروبیوم افراد چاق با لاغر متفاوت است. در این مطالعه آمده است پروبیوتیک‌های حاوی" L. rhamnosus "به کاهش وزن زنان کمک می‌کنند و کاهش وزن زنانی‌ که پروبیوتیک مصرف می‌کنند، دو برابر افرادی است که از این باکتری‌های مفید در رژیم غذایی استفاده نمی‌کنند. بر اساس این مطالعه، باکتری‌های پروبیوتیک در کاهش احتمال دیابت نوع ۲ و عدم تحمل گلوکز نقش دارند.
وی متذکر شد:پروبیوتیک به شیوه‌های مختلف بر باروری و بارداری زنان موثر است که عبارتند از پیشگیری از چاقی ناشی از بارداری و زایمان زودرس.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی افزود: یک‌سال پس از زایمان زنان معمولا دچار چاقی و به ویژه چاقی میان‌تنه می‌شوند. بر اساس مطالعات چاقی میان‌تنه در زنانی که پروبیوتیک مصرف می‌کنند ۲۵ درصد است؛ در حالی‌که این آمار در زنان با رژیم غذایی عادی حدود ۴۳ درصد است.
وی مطرح کرد: بر اساس مطالعات منتشر شده، زایمان زودرس و بروز حالتی به نام پره‌اکلامپسی در زنانی که پروبیوتیک مصرف می‌کنند بسیار کمتر است. پره‌اکلامپسی بر اثر فشار خون بالا در بارداری و آسیب به ارگان‌هایی از جمله کلیه و کبد رخ می‌دهد. زایمان زودرس به زایمان قبل از هفته سی‌وهفتم اطلاق می‌شود که می‌تواند به رشد ناکافی و مشکلات جسمی نوزاد منجر شود.
این دانشیار رشته میکروبیولوژی گفت: بر اساس مطالعات منتشر شده در نشریه" PLOS Medicine"، مصرف باکتری‌های پروبیوتیک در اواخر دوران بارداری، ‌احتمال ابتلای کودکان به اگزما و انواع آلرژی را کاهش می‌دهد.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی توضیح داد: اگزما به التهاب پوست گفته می‌شود که معمولا با قرمزی، پوسته شدن و ضخیم شدن پوست همراه است. عوامل محیطی مانند عدم وجود رطوبت در بروز و تشدید اگزما موثر است. تماس پوست با صابون‌های عطری، مواد تحریک‌کننده مانند الکل و لباس‌های پشمی و تنگ نیز باعث افزایش علائم اگزما می‌شوند. بیماران مبتلا به اگزما به عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی حساس هستند و در برخی موارد اگزما به آلرژی یا آسم منجر می‌شود.
وی می‌گوید: مصرف پروبیوتیک در کودکان دوره اسهال ایجاد شده در اثر ورم معده و روده را نیز کاهش می‌دهند. اگر در دوره بارداری و شیردهی مادران از پروبیوتیک‌ها استفاده کنند باعث کاهش اگزما و آلرژی در نوزاد خواهد شد. مصرف پروبیوتیک در کودکان در سه ماه اول زندگی از کولیک نوزادی، یبوست و رفلاکس در نوزادان پیشگیری می‌کند. مصرف پروبیوتیک می‌تواند در درمان کولیک نوزادی هم موثر باشد. مصرف پروبیوتیک در کودکان برای کاهش شیوع و تداوم عفونت مجاری تنفسی مفید است.
رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران عنوان کرد: بر اساس مطالعات مصرف مکمل‌های پروبیوتیک از دیابت بارداری پیشگیری می‌کند. دیابت دوران بارداری در برخی زنان دیده می‌شود. در این حالت سطح قند خون در دوران بارداری افزایش می‌یابد؛ در حالی که بیمار قبلا سابقه دیابت یا قند خون نداشته است. دیابت دوران بارداری می‌تواند به زایمان زودرس بینجامد. از طرفی مطالعات جدید نشان می‌دهد این عارضه زنان را مستعد بیماری مزمن کلیه می‌کند.
وی اظهار داشت: آندومتریوز به زبان ساده به عارضه‌ای گفته می‌شود که در آن بافت داخلی رحم که آندومتر نام دارد، جایی خارج از رحم رشد می‌کند. شایع‌ترین محل این عارضه ناحیه لگن و تخمدان است.بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، در آمریکا ۱۱ درصد زنان، یعنی حدود شش میلیون نفر، به این عارضه مبتلا هستند و سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی، شایع‌ترین سن ابتلا محسوب می‌شود. قاعدگی دردناک مهم‌ترین علامت این عارضه است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. خونریزی یا لکه‌بینی بین دو عادت ماهانه و مشکلات باروری و گوارشی از دیگر علائم این عارضه هستند.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی افزود:مطالعات نشان می‌دهد نامتعادل بودن باکتری‌های روده یکی از عوامل تشدید این عارضه است و دلیل آن نیز فعالیت سلول‌های بنیادی و هورمون استروژن است. باکتری‌های پروبیوتیک از بروز این عارضه پیشگیری می‌کند.
این متخصص تصریح کرد: باکتری‌های خوب و مفید خاصیت ضد سرطانی و ضد تومور دارند، به همین دلیل باکتری‌های پروبیوتیک نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می‌کنند. مطالعات دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می‌دهد با تنظیم باکتری‌های روده نه تنها عوارض شیمی درمانی از جمله تهوع و اسهال، بلکه عوارضی مانند مشکلات حافظه و تمرکز را در بیمارانی که قبلا شیمی درمانی شده اند، کاهش داد.
وی ادامه داد: پروبیوتیک موادی ضدالتهابی است که سیستم ایمنی بدن و عملکرد دفاعی پوست را تقویت می‌کند. یکی از دلایل پیری زودرس «التهاب» است که با سبک زندگی انسان‌ها و به ویژه آلودگی هوا مرتبط است.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی بیان کرد: تعادل PH در زنان به ویژه برای جلوگیری از عفونت دستگاه تناسلی بسیار مهم است، به طور کلی باکتری‌های پروبیوتیک از بروز عفونت‌های زنانه جلوگیری می‌کنند. اگر جزو 40 تا 60 درصد خانم‌هایی هستید که مکرراً دچار عفونت‌های مجاری ادراری می‌شوید می‌توانید با مصرف پروبیوتیک‌ها به درمان خود کمک کنید. پروبیوتیک‌ها می‌توانند از تکرار شدن عفونت جلوگیری کنند و علائم آزاردهنده آن را تسکین دهند.
این دانشیار رشته میکروبیولوژی اظهار داشت: هورمون‌هایی مانند استروژن بر تمام جنبه‌های سلامتی از جمله غدد فوق کلیوی، تیروئید و تخمدان ‌تاثیرگذار هستند. غذاهای مضر از طریق روده وارد جریان خون شده و بر عملکرد سایر ارگان‌ها تاثیر می‌گذارند و به بروز التهاب منجر می‌شوند. پروبیوتیک‌ها عملکرد عکس دارند و با تنظیم هورمون‌های مختلف از جمله استروژن، انسولین، گرلین و لپتین بر سلامت عمومی بدن تاثیرگذار هستند.
وی اضافه کرد: محققان دریافتند رژیم غذایی سرشار از پروبیوتیک در زنان سالمند ریسک از بین رفتن استخوان‌ها را به نصف کاهش می‌دهد. محققان عنوان می‌کنند رژیم غذایی مملو از پروبیوتیک، علاوه بر حفظ سلامت روده ها، به کاهش ریسک پوکی استخوان هم کمک می‌کنند.
دکتر تاج آبادی ابراهیمی در پایان گفت: اگر خانم‌ها به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن، چهره‌ای روشن تر، پوستی شفاف‌تر و دوره ماهیانه منظم هستند، محصول پروبیوتیک "BioFem "شرکت تک ژن زیست یک انتخاب هوشمندانه است. مکمل پروبیوتیک" BioFem "گروه دانش بنیان تک ژن زیست حاوی سویه‌های باکتریایی، لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس روتری، دارای بهترین دوز موثر پروبیوتیک‌ها برای سلامت بانوان است. شکل دارویی محصول BioFem به صورت کپسول می‌باشد و با بهره‌گیری از میکروارگانیسم‌های بومی که طی