کد خبر: ۲۶۵۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 04
آمارهای مختلفی از ابتلای دانش‌آموزان به ویروس کرونا منتشر شده است. این آمار اگرچه توسط روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، ادارات کل آموزش و پروش یا بعضا استانداران و فرمانداران منتشر می‌شود اما وزارت آموزش و پرورش هرگز زیر بار این آمارها نرفته است.

شفاآنلاین>اجتماعی>حدود یک ماه از بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی می‌گذرد، در این یک ماه آمارهای مختلفی از ابتلای دانش‌آموزان به ویروس کرونا منتشر می‌شود. این آمار اگرچه توسط روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، ادارات کل آموزش و پروش یا بعضا استانداران و فرمانداران منتشر می‌شود اما وزارت آموزش و پرورش هرگز زیر بار این آمارها نرفته است.
به گزارش شفاآنلاین: چهارشنبه هفته گذشته بود که قاسم‌علی خدابنده لو مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از ابتلای 232 دانش‌آموز و 241 معلم به کرونا در خراسان رضوی خبر داد و گفت: «آمار دقیقی از معلمان و دانش‌آموزان خراسان رضوی که به کرونا مبتلا شدند در دسترس نیست. آماری که ما از معلمان و دانش‌آموزان مبتلا به کرونا داریم، ممکن است دقیق نباشد. ممکن است موارد متعددی مبتلا شده اما به ما اطلاع نداده باشند. اگر دانش‌آموزی به مدرسه نمی‌آید، معنی آن این است که می‌خواهد از آموزش مجازی استفاده کند. ما نمی‌توانیم همه غایبین را چک کنیم که آیا مریض هستند، به کرونا مبتلا شدند و یا سالم هستند و در خانه آموزش مجازی را دریافت می‌کنند، مگر مواردی که خانواده دانش‌آموز ابتلا به کرونا را به مدرسه اطلاع دهند.»
وی افزود: «معلمان و دانش‌آموزان به صرف دانش‌آموز یا معلم بودن مصونیت از کرونا ندارند، امکان ابتلا به کرونا در این افراد نیز مانند اقشار دیگر جامعه وجود دارد. ما مستنداتی مبنی بر اینکه اعلام کنیم بازگشایی مدارس سبب افزایش ابتلا به ویروس کرونا در افراد شده است.» اگرچه مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی آمار ابتلای دانش‌آموزان یا معلمان را از ابتدای شیوع کرونا تا امروز را اعلام کرده است اما همانگونه که خود نیز اعلام کرده آنها توانایی تشخیص سلامت یا بیماری دانش‌آموزان را ندارند و معلوم نیست در روزها و هفته‌های اخیر چه تعداد از دانش‌آموزان یا معلمان مدارس این استان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.
در کنار این استان، گزارش‌هایی از سایر استان‌ها نیز در روزها اخیر منتشر شده است، چنانکه سعید کشمیری دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر از ابتلای تعدادی از دانش‌آموزان و دبیران این استان خبر داد و گفت: «از آغاز بازگشایی مدارس در پانزدهم شهریورماه سال جاری تاکنون ۲۵ دانش‌آموز و چهار معلم در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.»
وی افزود: «هنوز مشخص نیست که ابتلای این افراد به کرونا در مدرسه و یا از خارج از آن رخ داده‌ است. در صورتی‌که یک نفر در کلاس به کرونا مبتلا شود آن کلاس به مدت ۲ هفته و اگر ۲ کلاس به بیماری کرونا مبتلا شود آن مدرسه به مدت ۲ هفته تعطیل می‌شود.»
گزارش‌های ضد و نقیضی نیز در از ابتلای تعدادی از دانش‌آموزان در شهرستان سیرجان منتشر شد که روزهای بعد از سوی مقامات دانشکده علوم پزشکی سیرجان تکذیب شد. اگرچه پیش از این نیز گزارش‌هایی از ابتلای برخی از دانش‌آموزان و معلمان در استان‌هایی مانند اصفهان و لرستان نیز منتشر شد.
تکذیب واژه کلیدی وزارت آموزش‌وپرورش
علی رغم تمامی این گزارش‌ها محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش همچون هفته‌های گذشته اعلام کرد که «هنوز گزارشی از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا دریافت نکرده است.»
حاجی‌میرزایی اظهار کرد: «هیچ گزارش رسمی مبنی بر ابتلای دانش آموزان در مدارس پس از بازگشایی مدارس از تاریخ ۱۵ شهریورماه، وجود ندارد. البته هستند دانش آموزان زیر ۱۸ سالی که مانند سایر افراد جامعه پیش از بازگشایی مدارس به کرونا مبتلا شده‌اند ولی ابتلای آنان ارتباطی به بازگشایی مدارس نداشته و ابتلای دانش آموزان در گزارشات وزارت آموزش و پرورش و در گزارشات وزارت بهداشت نیامده است.» این اخبار در حالی منتشر می‌شوند که روزانه گزارش‌هایی از تعطیلی مدارس در برخی از استان‌ها نیز وجود دارد. چنانکه مدارس استان کرمانشاه در دو هفته اخیر تعطیل شدند. پیشتر گزارش‌های مختلفی از مخالفت شدید جامعه پزشکی کشور و حتی برخی از وزرای سابق آموزش و پرورش در رابطه با بازگشایی مدارس منتشر شدند که این موضوع بیانگر نگرانی جدی است که سلامت 14 میلیون دانش‌آموز، معلمان و خانواده‌های آنها را تهدید می‌کند.
نگرانی از توقف آموزش در شرایط کرونایی
اما موضوع دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از کارشناسان نگران تعطیلی آموزش در شرایط کرونایی هستند. امری که نمی‌توان به آسانی از کنار آن گذشت، بر اساس گزارش سازمان صندوق نجات کودکان تا اوایل ماه آوریل بیش از ۱.۶ میلیارد دانش آموز یا ۹۱ درصد از تمامی دانش آموزان در سراسر جهان به دلیل مقابله با همه گیری کروناویروس جدید از حضور در مدرسه منع شدند.
محققان این سازمان پیشبینی کرده‌اند که نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از آنان هرگز به مدرسه بازنخواهند گشت. چرا شرایطی مانند فقر در اثر کرونا امکان بازگشت آنان به مدرسه را نخواهد داد.
این نگرانی‌ها موجب شده است تا انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور بر استمرار آموزش در شرایط کنونی تاکید کنند.
در نامه انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران آمده است: «مطابق متن صریح قانون اساسی، برخورداری از آموزش رایگان جزو حقوق اولیه کلیه افراد جامعه بوده و مطابق مفاد پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک که ایران در سال ۱۳۷۲ به آن پیوسته و در حکم قانون داخلی است، برخورداری از آموزش و عدالت آموزشی از حقوق اساسی کودکان است. تجارب جهانی مبین آن است که عدالت آموزشی در کلیه فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی موثر است، تا جایی‌که از آن به عنوان یکی از عوامل بنیادین در انسجام جامعه و همبستگی اجتماعی نام برده می‌شود و به همین دلیل نیز در زمره وظایف اصلی دولت‌ها قرار می‌گیرد. شیوع کرونا و به‌دنبال آن مشکلات اقتصادی می تواند شکاف آموزشی را در پی داشته باشد، شکافی که فارغ از اثرات کوتاه‌ مدت آن، پیامدهای مخرب بلندمدت نیز به همراه خواهد داشت. در همین راستا، از مسئولین حوزه بهداشت و سلامت و آموزش و پرورش انتظار می‌رود که برای سال تحصیلی جدید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کنند که دسترسی به خدمات آموزشی برای همه کودکان میسر شود و تا حد ممکن این مشکلات از بین برود.»
این انجمن در این نامه همچنین از دولت تدوین برنامه‌ای مشخص در راستای کم‌رنگ کردن دوگانه سلامت و آموزش و تامین زیرساخت‌های لازم برای دستیابی کودکان به آموزش آنلاین را خواستار شده است.»
در کنار تمامی نگرانی‌ها از هردو منظر سلامت و آموزش برای دانش‌آموزان و معلمان موضوع دیگر نیز چگونگی آموزش به پیش‌دبستانی‌ها است که در این شرایط آموزش حضوری، نیمه حضوری و آموزش از راه دور برای دبستانی‌ها و سایر مقاطع تحصیلی در نظر گرفته شده است ظاهرا این دسته از نوآموزان در این دسته‌بندی جای ندارند.
با این حال رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش دبستانی و پیش‌دبستانی وزرت آموزش و پرورش از وجود برنامه‌هایی برای این افراد خبر داد و گفت: «آموزش‌وپرورش موظف است شرایط دسترسی کودکان را به برنامه‌های پیش‌دبستانی فراهم سازد. هدف آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی جذب حداکثری نوآموزان در سیستم آموزشی و پرورشی کشور و ارائه برنامه‌های باکیفیت است، باید با استفاده از همه بسترهای موجود ازجمله آموزش تلویزیونی، شبکه شاد، ارتباط با خانواده، توزیع درسنامه‌های تهیه شده، استفاده از ظرفیت گروه‌های آموزشی و دیگر راهکارهای موجود در راستای کیفیت بخشی به آموزش نوآموزان پیش دبستانی گام موثری برداریم.»
حکیم‌زاده بیان کرد: «آموزش از طریق شبکه سراسری و با درنظرگرفتن بودجه‌بندی محتوایی و دستیابی به اهداف یازده‌گانه پیش‌دبستان انجام خواهد گرفت، آموزش‌وپرورش مراکز استان‌ها نیز باید با استفاده از مربیان توانمند مبادرت به تهیه و پخش آموزش‌های بومی از طریق شبکه‌های استانی کنند چراکه معتقدیم آموزش‌های محلی و بومی در این گروه سنی می‌تواند موثرتر واقع شود. باید با خلاقیت و استفاده از تمام ظرفیت گروه‌های آموزشی دوره ابتدایی برنامه‌های باکیفیتی را در بستر فضای مجازی و صداوسیمای استانی ارائه دهیم که در این مسیر همراهی و جلب مشارکت موثر خانواده‌ها بسیار مهم است.»
وی یادآور شد: «باید با استفاده از سنجه‌های معتبر با همراهی خانواده‌ها برای ارزیابی رشد نوآموزان در راستای اهداف یازده‌گانه دوره پیش‌دبستانی و ارائه آموزش‌های جذاب و استاندارد توسط مربیان برگزیده در شبکه‌های استانی تاکید داشته باشیم تا بتوانیم سال تحصیلی باکیفیتی را رقم بزنیم.»
تمامی این نگرانی‌ها در حالیست که کرونا همچنان مانند اسبی سرکش می‌تازد، مبتلا و قربانی می‌گیرد نه فقط ایران، که تمامی جهان درگیر آن است اما آنچه مهم است سلامت نسل‌های آینده است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: