کد خبر: ۲۶۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 30
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی در کشور، بر ضرورت توجه به نیازهای دوران کهنسالی تاکید کرد.
شفاآنلاین>سلامت>محمد تقی جغتایی، روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی سالمند و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: چند سال قبل که بحث سند سالمندی مطرح بود، از اولین افرادی بودم که سازمان مدیریت تصمیم گرفت با کمک آنها کاری منسجم برای سالمندان انجام دهد.

به گزارش شفاآنلاینجغتایی افزود: معتقدم سند سالمندی، سندی جامع است، از این لحاظ که تمام نیازهای سالمندان را پیش بینی و نقش تمام دستگاه‌ها را طراحی کرده است.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، افزود: در حوزه سلامت سالمندان که در حیطه وزارت بهداشت است، باید دو مقوله را دنبال کنیم که البته این کار از عهده وزارت بهداشت به تنهایی برنمی آید، بلکه در کارگروهی که در وزارت بهداشت تشکیل شده، دیگر دستگاه‌ها نیز در آن نقش دارند.

وی ادامه داد: سن که بالا می‌رود مردم به خدمات درمانی بیشتری نیاز دارند. بنابراین، لازم است به سالمندان در آغاز سالمندی رسیدگی کنیم که سالم پیر شوند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، با عنوان این مطلب که در حال حاضر ۹.۲۸ درصد از جمعیت کشور سالمند هستند، گفت: حدود هشت میلیون نفر جمعیت سالمند در کشور داریم این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰، جمعیت سالمند به ۲۰ درصد جمعیت کشور برسد یعنی تعداد سالمندان در کشور دو برابر می‌شود.

وی افزود: به دلیل اقدامات خوبی که در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر در کشور انجام شده، میزان امید به زندگی بالا رفته و باعث شده تعداد جمعیت سالمند افزایش یابد که قدمی مثبت است.

جغتایی گفت: باید توجه کرد که در سال ۱۳۵۵ میزان امید به زندگی ۵۷ سال بود، در حالی که در سال ۱۳۹۵ میزان امید به زندگی در کشور به بالای ۷۰ سال رسید. به این معنی که امید به زندگی در کشور ۲۳ سال افزایش یافت.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، به برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای ارتقای سطح سلامت سالمندان کشور اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه‌های وزیر بهداشت «هر خانه یک پایگاه سلامت است» که بر همین اساس چند پروتکل آماده شده که به صورت پایلوت در چند استان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در این برنامه آموزش‌هایی به یکی از افراد خانواده داده می‌شود تا بتواند مشکلات سالمندان را کنترل کنند.

جغتایی تاکید کرد: افتادن‌های منجر به شکستگی‌ها و اختلالات حافظه، دو مشکل عمده در سالمندی است و در این زمینه به یک فرد از اعضای خانواده آموزش داده می‌شود و در عین حال مراقبت‌هایی با عنوان کنترل فشار خون، قند خون، تغذیه، دیابت و…، در بستر خدمتی آماده شده است که ارائه می‌شود.


برچسب ها: جمعیت ، آمار ، خانواده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: