کد خبر: ۲۶۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 29
به گفته وزیر آموزش‌و‌پرورش خطری که در مدرسه دانش‌آموزان را تهدید می‌کند بیشتر از باقی جاهایی که آنها حضور دارند نیست. تا‌کنون گزارشی دریافت نکردیم از اینکه بازگشایی مدارس مخاطره‌ای را داشته باشد.
 شفاآنلاین>سلامت>با آغاز بحران کرونا تاکنون بسیاری از مدارس تعطیل شده‌اند. تعطیلی مدارس در کشورهای درگیر باعث اخلال در آموزش بیش از ۸۰ درصد از دانش‌آموزان شده است.

به گزارش شفاآنلاین: کشورهای جهان نیز به دلیل همه‌گیری کرونا و نامعلومی زمان پایان وضعیت موجود، تصمیم‌های متفاوتی را در مورد بازگشایی مدارس اتخاذ کرده‌اند. برخی از آنها پس از مدتی آموزش مجازی را پی گرفتند و برخی دیگر همانند ایران اصرار بر برگزاری کلاس‌های حضوری دارند. البته چون نمی‌توان زمان قطعی پایان ویروس کرونا را پیش‌بینی کرد و توصیه‌ها بر مدار زندگی مسالمت‌آمیز با این ویروس است، برخی از کشورها حضور در مدارس را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی دانسته‌اند. اما با گذشت سه هفته از بازگشایی مدارس گزارش‌ها حاکی از افزایش قابل توجه ابتلای دانش‌آموزان و کادر آموزش است. ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته جاری اعلام کرد از زمان ورود کرونا به ایران تا‌کنون بیش از ۱۰ هزار دانش‌آموز به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۰۰ تا ۲۰۰ دانش‌آموز جان خود را از دست داده‌اند. خبرهای مربوط به ابتلای دانش‌آموزان و معلمان در شهرهای مختلف طی روزهای گذشته افزایش یافته است. برای نمونه دیروز رییس آموزش‌و‌پرورش فسا اعلام کرد پاسخ آزمایش کرونای ۳۳ نفر از دانش‌آموزان و پنج نفر از فرهنگیان فسا مثبت شده اما طبق بررسی‌های انجام‌شده این افراد در اثر ابتلای یکی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شده‌اند و منبع آلودگی هیچ‌یک از آنها مدرسه نبوده است. به همین دلیل ۳۰ مدرسه در شهر فسا تعطیل شد. در جنوب استان فارس در شهرستان گراش که جمعیتی حدود ۳۴ هزار نفر دارد، در هفته گذشته پنج دانش‌آموز و چهار دانش‌آموز به کرونا مبتلا شدند.

مهرداد بابایی رییس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس استان البرز نیز اول مهرماه و تنها دو هفته پس از بازگشایی مدارس از ابتلای قطعی چهار دانش‌آموز به کرونا خبر داده و گفته بود پنج دانش‌آموز نیز مشکوک به ابتلا به این بیماری هستند.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کُرونای تهران نیز ۲۶ شهریورماه اعلام کرده بود که از زمان بازگشایی مدارس ۴۸ معلم و ۱۶۳ دانش‌آموز در این استان به کُرونا مبتلا شده‌اند.
یک هفته پس از بازگشایی مدارس نیز افشین ترکارانی سرپرست فرمانداری سلسله در استان لرستان اعلام کرد ۳۹ دانش‌آموز که اغلب دبستانی بودند به کُرونا مبتلا شدند و تنها در روزهای ۲۰ و ۲۱ آزمایش کُرونای ۱۸ دانش‌آموز مثبت شده است.

شمار دقیق دانش‌آموزان و آموزگاران مبتلا به کُرونا مشخص نیست با این همه سیاست بازگشایی مدارس در زمان اوج بیماری کووید۱۹ اقدامی بوده که علت آن همچنان برای بسیاری قابل درک نیست.در همین حال گزارش‌ها نشان می‌دهد پروتکل‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کُرونا هم به دلیل نبود امکانات و مشکلات مالی، در مدارس به درستی اجرا نمی‌شود، البته نظارت صحیحی بر آنها وجود ندارد. برخی از دانش‌آموزان هم که در خانه‌ می‌مانند تا به صورت مجازی دروس را دنبال کنند، از ناکارآمدی برنامه «شاد» که با همین هدف راه‌اندازی شده شکایت دارند. زیرا در برخی مناطق سرعت اینترنت بسیار کند و هزینه آن بسیار زیاد است. چه‌بسا در مناطق محروم کشور هم اصلا اینترنتی وجود ندارد. این روند سبب شده دانش‌آموزان و کادر آموزش به گروه‌های قربانی کُرونا تبدیل شوند. قربانیانی که خانواده‌های خود را هم درگیر کرونا کرده‌اند.

تعطیلی مدارس کرمانشاه

استاندار کرمانشاه از اعمال ۱۹ محدودیت جدید کرونا در پی تشدید وضعیت این ویروس خبر داد و گفت: از جمله مهم‌ترین این محدودیت‌ها تعطیلی مدارس است که از یکشنبه ششم مهر اعمال می‌شود. هوشنگ بازوند با اشاره به قرارگیری استان در وضعیت قرمز کرونا گفت: در برخی شهرها وضعیت قرمز پرخطر را داریم و اگر همین‌طور ادامه دهیم استان کرمانشاه هم به وضعیت قرمز پرخطر می‌رسد. در همین راستا ۱۹ محدودیت کرونایی از یکشنبه، ششم مهر در استان اعمال شد که تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. تمام مدارس استان تعطیل و آموزش دانش‌آموزان از طریق بستر فضای مجازی و شبکه شاد انجام می‌شود.

واگذاری اختیار تعطیلی مدارس به وزارت کشور

در همین راستا محسن حاجی‌میرزایی وزیرآموزش‌وپرورش اعلام کرده تعطیلی مدارس منوط به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کروناست. طبق مصوبه این هفته ستاد، در مناطق حاد به لحاظ شیوع ویروس کرونا، برای تعطیلی مدارس به وزارتخانه‌های بهداشت و کشور تفویض اختیار شده است. آموزش‌وپرورش حضور دانش‌آموزان در مدارس را اختیاری اعلام کرده است. حضور دانش‌آموزان در مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد، از این رو، خطر حضور آنها در مدارس بیشتر از مکان‌های دیگر در اجتماع نیست. وزیر آموزش‌و‌پرورش با تاکید براینکه تعطیلی مدارس برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تنها با تایید و موافقت وزارت بهداشت و مسوولان سیاسی کشور امکان‌پذیر است، از تعطیلی تمامی اردوهای دانش‌آموزی و ضدعفونی مدارس حوزه رای‌گیری خبر داد.

هر ۷ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا فوت می‌کند!

به گفته ایرج حریرچی، در موج سوم کرونا تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان خیلی بیشتر از موج اول و دوم گزارش شده است به نحوی که در این میان نام استان‌های تهران و قم به چشم می‌آید. تعداد فوتی‌ها در برخی استان‌ها بی‌سابقه و خیلی بیشتر از حدنصاب‌های قبلی است و بر اساس آمار هفته گذشته، متوسط هر هفت دقیقه یک نفر به علت کرونا فوت می‌کند که این آمار اصلا زیبنده کشور ما نیست. با صلاحدید مسوولان استانی، تعطیلی یک‌هفته‌ای مدارس و دانشگاه‌ها امکان تمدید دارد و درباره تعطیلی سایر اماکن همچون ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها و تالارها و برگزاری مراسم گوناگون هم مسوولان استانی، مستقل تصمیم‌گیری خواهند کرد.
هر کلاسی که ابتلا به کرونا در آن مشاهده شود، حتما تعطیل می‌شود!

به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌و‌پرورش اگر دانش‌آموزی در کلاس یا خارج از کلاس درس به کرونا مبتلا و ابتلای وی ثابت شود، آن کلاس تعطیل خواهد شد. در صورتی که مورد ابتلا در کلاس‌های درس مدارس مشاهده نشود، کلاس‌ها به فعالیت خود ادامه خواهند داد. ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا هر تصمیمی درباره تعطیلی مدارس و کلاس‌های درس بگیرد ما تابع آن هستیم.

خطری دانش‌آموزان را تهدید نمی‌کند

به گفته وزیر آموزش‌و‌پرورش خطری که در مدرسه دانش‌آموزان را تهدید می‌کند بیشتر از باقی جاهایی که آنها حضور دارند نیست. تا‌کنون گزارشی دریافت نکردیم از اینکه بازگشایی مدارس مخاطره‌ای را داشته باشد. ما اعلام کردیم که حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری است و کسانی که حضور پیدا می‌کنند با رعایت پروتکل حضور دارند و خطری که در مدرسه دانش‌آموزان را تهدید می‌کند بیشتر از باقی جاهایی که آنها حضور دارند نیست و ما نهایت مراقبت را داریم. تا‌کنون هم گزارش متفاوتی دریافت نکردیم از اینکه بازگشایی مدارس به این شکل که ما بازگشایی کردیم و معطف است، مخاطره‌ای داشته باشد. ستاد مقابله با کرونا اگر جایی تشخیص بدهد که به همین صورت هم حضور دانش‌آموزان در مدارس به ۲۰ درصد می‌رسد مضر است اعلام می‌کند. اما در هر حال مدارس ما باز هستند چون حلقه اتصال ما با معلمان و دانش‌آموزان مدارس هستند و جریان دانش‌آموزان را مدیریت و پیگیری می‌کنند.وی درباره آخرین وضعیت رایگان شدن اینترنت شاد نیز گفته اینترنت شاد رایگان است و اگر کسی با مشکلی مواجه شده بگوید. با آقای جهرمی صحبت کردم و از چند روز قبل این کار انجام شده و همه خدماتی که در بستر شاد ارائه می‌شود، رایگان است.

حاجی‌میرزایی همچنین درباره سرعت پایین شبکه شاد نیز بیان کرد: سرعت پایین نیست و برخی مشکلاتی که در شاد هست به جهت این است که ۱۹۷ هزار معلم ما ثابت نیستند و حق‌التدریس و… هستند و شکل‌گیری کلاس‌های آنها طول می‌کشد. برخی به تقویت زیرساخت‌های فنی که یکی از اپراتورها موظف است انجام دهد بازمی‌گردد و هر روز به مشکلات رسیدگی می‌شود. به هر حال ما نرم‌افزار بومی داریم که ۵۵۰ هزار کلاس را می‌خواهد مدیریت کند و ممکن است در برخی ساعت‌ها با مشکل مواجه شود. حتما ظرف یکی دو هفته آینده مشکلات باقی مانده حل می‌شود.

وزیر آموزش‌و‌پرورش با منتفی خواندن بحث سیم‌کارت شاد نیز گفته قرار نبود آموزش‌و‌پرورش سیم‌کارت دانش‌آموزی بدهد بلکه برخی اپراتورها مدعی بودند سیم‌کارت شاد را تولید می‌کنند اما وزارت ارتباطات با محدودیت شماره رو‌به‌رو است و اعلام شد که نمی‌توانند این کار را بکنند. در حال حاضر به دنبال تامین اینترنت ایمن هستیم. جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: